پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 06.02.2013, 19:33

بیانیه جبهه مشارکت


جبهه مشارکت ایران اسلامی با صدور بیانیه‌ای در سالگرد انقلاب ۳۵۷، به تحلیل اجمالی شرایط روز پرداخت.

به گزارش نوروز، در بیانیه جبهه مشارکت آمده است: آرزو و درخواست ما این است که حاکمیت از سر مسؤولیت پذیری، به ندای دلسوزان و یاران قدیم و نسل نوپا و جدید کشور پاسخ مثبت دهد و انتخابات آزاد را تعهد و تضمین کند. بی‌شک برگزاری این انتخابات می‌تواند نقطه عطفی در روندی باشد که ادامه آن نگران کننده است. انتخابات آزاد در این شرایط نه فقط انتخاب یک فرد به عنوان رئیس جمهور است بلکه حرکتی استراتژیک برای نجات و برون رفت کشور از بحران‌های فرا رو خواهد بود. دستاورد اصلی این انتخابات باید ترمیم رابطه مخدوش حاکمیت- ملت باشد و با این دستاورد می توان بر بسیاری از مشکلات کشور غلبه کرد.

متن کامل بیانیه جبهه مشارکت در ادامه آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم
قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى‏ ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا

سی و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی را در حالی گرامی می‌داریم که آرمان‌های بلند آن همچنان آرزوی دست یافتنی برای همه ملت ایران است. مردمی‌ترین انقلاب جهان، انقلاب بر علیه رژیمی بود که تا دندان مسلح به سلاح بود و دست همه مستبدان و دیکتاتورها را از پشت بسته بود. رژیمی که در وابستگی سرآمد همه وابستگان منطقه بود و به ژاندارمی منطقه فخر می‌فروخت. در این فضا بود که امام عزیز، با اتکا به قدرت لا یزال خداوند و با تکیه بر اراده مردمی که هدفی جز رهایی از ستم و استبداد نداشتند و رهایی انسان‌ها از قید و بند انسان ساخته را آرزو می‌کردند ندای آزادی و استقلال سر داد و به کرات بیان کرد که نظامی در ایران مستقر خواهد شد که اساس و پایه آن رأی مردم و مشروعیت آن اسلامی خواهد بود که نمونه آن را در اخلاق محمدی، عدالت علوی، آزادگی و شجاعت حسینی، سلم و صفا و مهربانی حسنی و مدارا و همزیستی رضوی شاهد بوده‌ایم.

گمان ملت بر آن نبود که به نام دین و با سوء استفاده از خون هزاران هزار شهید و داغ دل میلیون‌ها انسان فداکار، روابط اقتدارگرایانه‌ای بازسازی شود که رأی ملت حداکثر در حد زینت، دموکراسی و مردمسالاری، منفور و مطرود، فاسدان در حریم امن و دلسوزان و طرفداران اسلام ناب و انقلاب اصیل منزوی و یا در حبس و حصر باشند.

جبهه مشارکت ایران اسلامی با گرامی داشت یاد و خاطره امام خمینی و تجدید عهد با خون شهیدان و عرض ارادت به پیشگاه جانبازان و خانواده سربلند شهیدان که همچنان شعارهای پر معنای استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی را فریاد می‌کنند لازم می‌داند نکاتی چند را با مسؤولان و مردم در میان بگذارد.

۱- همانگونه که در بیانیه آخر حزب به تفصیل وضعیت کشور توصیف شده است، با کمال تأسف امروز پس از سی و چهار سال از پیروزی انقلاب اسلامی در نتیجه بی‌توجهی به ارمان‌های انقلاب و انحراف از خطوط اساسی طراحی شده برای جمهوری اسلامی مردم ما از وضع موجود ناراضی هستند. این برداشت نه گفتمان سیاسی حزبی است که مغضوب حاکمیت واقع شده است بلکه بیان همه کسانی است که بخش عمده آنها در ارکان حکومت قرار دارند. فقر و اعتیاد، ناامیدی و استیصال، بزه‌کاری و ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی نیاز به اثبات ندارد که در هر کوی و برزن و در هر مجلس و محفل ورد زبان‌ها و در منظر همگان است.

جبهه مشارکت ایران اسلامی همانگونه که در آن بیانیه متذکر شده است راهکار اساسی را تغییر سیاست‌ها، روی‌کردها و نگرش‌هایی می‌داند که کشور را به این مرحله بحرانی رسانده است و طبعا بهترین روش برای این تغییر، اراده مختار و سازنده مسؤولان ارشد کشور است که بدور از تعصب، راه صواب را برگزینند، روی به ملت کنند و تسلیم اراده مردم شوند.

۲- بحران‌های پیش‌روی ملت به هر سبب و علتی حادث شده باشد نمی‌تواند ما را درباره مشقات و رنج‌های مردم بی تفاوت کند. در زمانی که تحریم‌های کمر شکن و غیر انسانی دولت‌های خارجی و بی تصمیمی و بدتر از آن سوء تدبیر مسؤولان کشوری سبب شده است بیشترین فشارها بر مردم بخصوص اقشار کم درآمد و کارمندان و کارگران وارد شود. وظیفه انسانی، ملی و دینی ایرانیان است که فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی و یا مخالفت و موافقت با جریان حاکم، تمام هم و کوشش خود را برای کاستن آلام مردم به کار گیرند. به یاد آوریم در ۳۴ سال پیش چگونه مردم با تشکیل هسته‌های همیاری و کمیته‌های محلی کمک‌رسانی به یاری هم می‌شتافتند و اجازه نمی‌دادند به خاطر کمبودهای ناشی از اعتصابات هیچ فردی دچار نقصان در زندگی شود. اینک باز زمان آن است که مردم ما به یاری هم بشتابند و روح ایثار و تعاون را زنده کنند و به کمک دردمندان و درماندگان بشتابند. بی‌تردید این اقدام سبب ارتقای روح همبستگی و اتحاد ملی خواهد شد که در آینده نیز نجات‌بخش ملت و کشور از بحران‌های فراگیرتر خواهد بود. از سوی دیگر مردم همه بخوبی دریافته‌اند که علت اصلی مشکلات فعلی انحراف از مسیر اصلی انقلاب از روزی که دیگر رأی ملت میزان نبود و عده‌ای به خود حق دادند قیم‌مآبانه به جای ملت تصمیم بگیرند و با انتخابات مهندسی شده و مشخص جریان مورد نظر خود را حاکم کنند. که ملت امروز با گوشت و پوست خود آن را لمس می‌کند و به همین لحاظ با تمام وجود اهمیت انتخابات آزاد را درک می‌کند و سعادت و رفاه خود را از دل حکومتی برآمده از ملت و پاسخگو می‌داند. انتظار می‌رود که این تجربه گران‌بها سبب شود تا افکار عمومی به دقت روند انتخابات آینده را پی‌گیری کنند و برای اصلاح آن تلاش نمایند.

۳- در زمانی نزدیک، یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد بر اساس شواهد و قرائن موجود عده‌ای قصد دارند انتخابات آینده را نیز مهندسی کنند. این نه سخن منتقدان حاکمیت است بلکه صراحت گفته یکی از کسانی است که نهاد متبوع او متهم اصلی مهندسی انتخابات سال ۸۸ است. روند دستگیری‌ها، احضارها، تهدید‌ها و ممانعت از برگزاری نشست‌های احزاب و سازمان‌های قانونی نیز بر این روند گواهی می‌دهد.

اما در چنین شرایط بحرانی، انتخابات مهندسی شده گره‌ای از کار کشور باز نخواهد کرد و بلکه بر بحران‌ها و تعمیق شکاف مردم- حاکمیت خواهد افزود. تبلیغات یک جانبه و پر طمطراق در مورد حضور و مشارکت مردم نیز صباحی چند بیشتر کاربرد نخواهد داشت. در این حال چه باید کرد؟

آرزو و درخواست ما این است که حاکمیت از سر مسؤولیت پذیری، به ندای دلسوزان و یاران قدیم و نسل نوپا و جدید کشور پاسخ مثبت دهد و انتخابات آزاد را تعهد و تضمین کند. بی‌شک برگزاری این انتخابات می‌تواند نقطه عطفی در روندی باشد که ادامه آن نگران کننده است. انتخابات آزاد در این شرایط نه فقط انتخاب یک فرد به عنوان رئیس جمهور است بلکه حرکتی استراتژیک برای نجات و برون رفت کشور از بحران‌های فرا رو خواهد بود. دستاورد اصلی این انتخابات باید ترمیم رابطه مخدوش حاکمیت- ملت باشد و با این دستاورد می توان بر بسیاری از مشکلات کشور غلبه کرد.

اگر امروز مردم از نظر معیشت روزانه در عسرت و سختی قرار گرفته‌اند ساماندهی اقتصاد ملی ویران شده بدون گشایش سیاسی و حاکمیت واقعی مردم امکان‌ پذیر نیست.

اگر امروز بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی کشور به خاطر تحریم‌های بین‌المللی است، برگزاری انتخابات آزاد و استقرار رئیس جمهور واقعی و دولت برآمده از رأی مردم است که سبب می‌شود همه تیرهای دشمنی به دست‌های دراز شده برای همکاری تبدیل شود و انزوای ایران رنگ ببازد و جایگاه بین‌المللی کشور دوباره احیا شود. تجربه‌ای که در سال ۷۶ به خوبی آن را دیدیم.

اگر امروز فساد و ناکارآمدی و دروغ و فریب و رقابت‌های مخرب بر سر قدرت از معضلات لاینحل بخشی از قوای سه‌گانه بخصوص قوه مجریه در بالاترین سطح شده است چاره آن استقرار دولت و رئیس جمهوری است که در یک انتخابات آزاد و در رقابت سالم و قانونی انتخاب شده باشد تا بقای خود را مرهون و مدیون مردم بدانند نه قدرت سلاح و پول و رسانه نهادهایی که اصولا باید فراجناحی عمل کنند اما اکنون فراقانونی رفتار می‌کنند.

بی‌تردید در دولت مردم بنیاد است که شفافیت، کارآیی، پاسخ‌گویی، مشارکت و همه اجزای حکمرانی خوب معنا پیدا می‌کند و می‌توان در سایه تحریم‌ها، بازسازی روابط بین‌المللی بر اساس اعتماد متقابل، با بهره‌گیری از انبوه منابع مادی و معنوی کشور به بازسازی کشور همت گماشت. تورم و بی‌کاری را مهار کرد، ورشکستگی صنایع را جبران کرد، رشد اقتصادی را تضمین کرد، از ناهنجاری‌ها و بزه‌کاری‌ها کاست، معنویت و دیانت را به جایگاه رفیع خود بازگرداند و مسیر کشور را به راه اصلی انقلاب که سعادت و رفاه مردم، آبادانی و عمران کشور و الگو و نمونه سربلند پیشرفت برای منطقه و جهان است، بازگرداند.

اگر نیازی به این اصلاحات احساس شوئد و اگر ذره‌ای بیم خطر برای آینده کشور وجود داشته باشد بی‌تردید هر عقل سلیمی بر این نکته گواهی خواهد داد که راه نجات کشور در این برهه حساس تنها و تنها انتخابات آزاد است.

امید آن است که همه دلسوزان کشور اعم از کسانی که در حاکمیت قرار گرفته‌اند و منتقدان و زخم‌خوردگان اقتدارگرایی، فراتر از منافع شخصی و سازمانی خود، به نجات کشور بیندیشند و حول این محور برنامه‌ای برای عبور از گذشته پندآمیز و عبرت آموز و با نگاه به آینده طراحی کنند که در آن تنها و تنها قانون و در صدر آن قانون اساسی محوریت پیدا کند و همه افراد و گروه‌هایی که ملتزم به قانون اساسی هستند بتوانند در این فرآیند نجات توان خود را به کار گیرند و در عین تفاوت دیدگاه‌ها و سلیقه‌ها برادرانه در کنار هم باری از دوش کشور و مردم بر دارند و همه و همه تسلیم رأی ملتی شوند که اراده او اراده خداوند و برتر از هر اراده دیگری است.

جبهه مشارکت ایران اسلامی دست برادری و همکاری خود را به سوی همه کسانی دراز می‌کند که استقلال، ازادی و جمهوری اسلامی را همچنان آرمان خود می‌دانند و نگران آینده این کشور هستند.

جبهه مشارکت ایران اسلامی
۱۸/۱۱/۱۳۹۱



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024