شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 31.01.2013, 16:17


دویچه وله: یک سایت اصول‌گرا می‌گوید اگر تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران ناشی از عدم اطمینان غرب به حکومت ایران است، بر مسئولان کشور است که مصالحه را بر مقابله ترجیح داده و کشور را دچار زحمت و فراتر از آن نابودی نکنند.

سایت الف متعلق به احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی  با عنوان “برخورد با تحریم‌های غرب؛ مصالحه در برابر مقابله” به مسئولان جمهوری اسلامی پیشنهاد کرده با مصالحه با غرب و توقف تحریم‌ها جلوگیری نابودی کشور را بگیرند.

“یاسر سبحانی‌فرد” نویسنده این یادداشت می‌گوید، اگر هدف غرب از تحریم‌ها نابودی هویت دینی و اعتقادی و استقلال و رفتار ما تشخیص داده شود می‌بایست در برابر آن ایستاد. نشانه این نوع از تحریم‌ها این است که اگر ما از بهانه‌هایی که تحریم‌ها به خاطر آن صورت گرفته‌اند کوتاه بیاییم واکنشی برای حذف و یا تضعیف تحریم‌ها از سوی غرب دیده نمی‌شود.

به نظر نویسنده سایت “الف”، در صورتی که هدف از تحریم‌ها و فشارها، نابودی اساس اعتقادات و استقلال یک جامعه نباشد، آنگاه باید بررسی نمود که آیا تن دادن به خواسته تحریم‌کنندگان برای ما بیشتر زیان دارد یا مقاومت در برابر آنها. در واقع در این حالت می‌بایست به یک محاسبه سود و زیان و فرصت از دست رفته اقدام نمود و سپس تصمیم گرفت.

محاسبه سود و زیان

نویسنده یادداشت می‌گوید، به عنوان مثال اگر خواسته غرب تنها توقف غنی‌سازی ۲۰ درصد است باید دید آیا این موضوع (ادامه غنی‌سازی ۲۰ درصدی) به هزینه تحریم‌ها می‌ارزد؟

پاسخ نویسنده این است که اگر بدانیم هدف تحریم‌کنندگان از بین بردن ذات اعتقادات و هویت ما نیست باید این محاسبه را نیز انجام داد که آیا می‌توان در موقعیتی مناسب دوباره به خواسته فعلی خود رسید؟

نویسنده از تاریخ شاهد آورده که که پیامبر اسلام با انجام صلح حدیبیه، زمینه را برای رشد اسلام در سایر زمینه‌ها آماده نمود و شاه عباس به طور موقت به خواسته عثمانی‌ها تن داد تا بعدها و پس از شکست ازبکستان و قدرتمندشدن دوباره، خواسته خود را از عثمانی به چنگ آورد. به نظر نویسنده سایت الف، تاریخ این مصالحات درست و عاقلانه را به کرات تجربه نموده است.

نویسنده در ادامه به انگیزه و هدف احتمالی دیگری از سوی تحریم‌کنندگان اشاره می‌کند. او می‌نویسد، «گاهی از اوقات هدف تحریم‌ها دفع تهاجم اجتماع مورد تحریم است. در این صورت اگر ما دارای چنان قدرتی هستیم که تهاجم را به کمال برسانیم و به اهداف خود دست یابیم مقاومت در برابر تحریم‌ها می‌تواند سودمند باشد ولی در غیر این صورت اگر قرار باشد هویت ما به همین علت در خطر باشد به هیچ‌وجه کار عاقلانه‌ای را صورت نداده‌ایم.»

مسئولان جمهوری اسلامی بارها با شعارهایی چون “صدور انقلاب اسلامی”، “نابودی اسرائيل” و اظهاراتی چون “هدف موشک‌های دوربرد ایران اسرائیل است ” یا “ایران در کمتر از ۹ دقیقه اسرائیل را نابود می‌کند” موجبات حیرت و نگرانی جامعه جهانی شده‌اند. این نگرانی‌ها زمانی جدی می‌شود که ادعاهای ایران با تلاش‌هایی برای مجهزشدن به سلاح هسته‌ای و سیستم موشکی دوربرد همراه باشد. کشورهای غربی می‌گویند تحریم‌های آنها برای مقابله با تهدیدهای حکومت ایران است.

بهای رفتار غرورآمیز

نویسنده سایت الف می‌گوید، در صورتی که تحریم‌های فعلی غرب ناشی از عدم اطمینان به ما بوده و در صورتی که این تحریم‌ها ذات و هویت ما را هدف نگرفته و در صورتی که در آینده نیز می‌توان به اهداف فعلی دست یافت بر مسئولان کشور است که مصالحه را بر مقابله ترجیح داده و کشور را دچار زحمت و فراتر از آن نابودی نکنند.

به اعتقاد نویسنده «باید با تفکری عاقلانه خود را از اتهام تهاجم بر علیه دیگران مبرا کرده و اطمینان را به دشمن بازگردانیم که ما در پی تهاجم به شما نیستیم و نگران نباشید و اگر این کار صورت نگیرد و هویت اسلامی و فعلی ایرانی ما نابود و یا تخریب شود چه کسی پاسخگوست؟»

نویسنده یادداشت رفتار غرورآمیز سلطان محمد خوارزم  در برابر چنگیزخان را برای مقام‌های حکومت ایران یادآوری می‌کند که «درخواست‌های مصالحه‌ی چنگیز را مغرورانه برای چند بار رد کرد و اوضاع به جایی رسید که فرهنگ تمدن ایران و اسلام به شدت مورد تهاجم واقع شد و کشور تا صدها سال به صورت مستقیم و تا به امروز و بعد از ۷۰۰ سال به صورت غیر مستقیم از تبعات آن در رنج است».



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024