پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 30.01.2013, 6:46


(۱۰ بهمن ۱۳۹۱) کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران مفتخر است انتشار یک کتاب جدید که مرز تلاقی هنر و حقوق بشر را ترسیم می‌نماید، اعلام کند.  کتاب «طرح ها و روایت ها: چشم اندازی به حقوق بشر در ایران» اینک در وب سایتAmazon.com قابل خریداری است. در این مجموعۀ بی‌سابقۀ طرح ها، کاریکاتورها، و پرتره های مدافعین حقوق بشر وهنرمندان ایرانی همراه با روایت های خواندنی فعالان حقوق بشر، روزنامه نگاران و خانواده های زندانیان عقیدتی، رنج و تحمل آنهایی که در ایران در مقابل از دست دادن حقوق خود مقاومت می‌کنند را ترسیم می کنند.

این کتاب از طریق آمازون دات کام هم به زبان انگلیسی و هم  دو زبانه (فارسی وانگلیسی)  قابل تهیه است. برای دیدن ویدیویی در مورد کتاب اینجا کلیک کنید.

طرح های نفیس این مجموعه، که بعضی از آنها با سادگی و شفافیت رنگهای سیاه و سفید و بعضی ها با رنگهایی صمیمی کشیده شده اند، در کنار مقالات آگاهی بخش نویسندگان، کنشگران، روزنامه نگاران، وکلا، و اعضای خانواده های زندانیان عقیدتی ایران نشسته اند.

هادی قائمی، مدیر کمپین گفت: “این طرح ها تصویرگر مقاومت در برابر قدرت هستند. آنها حاوی ارادۀ بی کلام یک ملت هستند. آنها رنج را با اراده، همراه با استفادۀ گاه به گاه از طنز، به تصویر می کشند، تصویری که طنین انداز احساسی است که در هیچ گزارش حقوق بشری نمی‌گنجد.”

هنرمندانی که از کار ممنوع شده اند، نویسندگانی که خاموش شده اند، دانشجویان و حقوقدانانی که زندانی شده اند، روزنامه نگارانی که زیر شکنجه وادار به “اعتراف” شده اند–اینها بعضی از موضوعاتی هستند که طرح ها و روایت ها با آنها از طریق تصاویر و روایات شخصی که نگاه نادری به داخل خط مقدم کشمکش برای حقوق بشر در ایران را ارائه میکنند، مواجه می‌شود.

چهل کاریکاتوری که در این کتاب می بینید، کاری از هفت کاریکاتوریست ایرانی است و در میان نویسندگان یادداشت‌ها و روایت‌های شخصی نام هایی همچون عبدالکریم لاهیجی، مهرانگیز کار، سوسن تسلیمی، محسن نامجو، پروین اردلان، رضا معینی، عباس میلانی، حمید دباشی و شیرین عبادی به همراه بیش از ۱۵ روایت شخصی از اعضای خانواده زندانیان عقیدتی در ایران به چشم می خورد.

در دی ماه امسال کمپین توانست با کمک علاقه مندان به انتشار کتاب، برای اینکه نسخه هایی از آن را برای چهره های تاثیر گذار در حوزه حقوق بشر از مقامات سازمان ملل تا مسوولین دولتی و دیپلمات های کشورهای مختلف جهان و همچنین رسانه های بین المللی و روزنامه نگارانی که می توانند صدای آگاهی بخشی داشته باشند و مردم جهان را در جریان روند نقض حقوق بشر در ایران بگذارند ارسال کند، به جمع آوری کمک بپردازد. این تلاش ها در وب سایت کیک استارتر منعکس است که کمپین از همگی افرادی که در این مسیر کمک رسان بوده اند قدردانی می کند.

هادی قائمی گفت: « اینکه این تصاویر و حقایق مربوط به موارد نقض حقوق بشری که هم اکنون در حال وقوع است دست اول معرفی و شناسانده شود یک وظیفه اخلاقی است.»

«طرح ها و روایت ها: چشم اندازی به حقوق بشر در ایران» هم اکنون روی وب سایت آمازون در دو شکل انگلیسی و دو زبانه (فارسی-انگلیسی) قابل دسترسی و تهیه است.

«طرح ها و روایت ها» توسط شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۰۳ به عنوان «تلاشی بی سابقه…» نامیده شده است. هنرمند وفیلمسازشهیر ایرانی شیرین نشاط این کتاب را «مجموعه ای منحصر به فرد» نامیده و ارواندآبراهیمیان محقق و نویسنده برجسته ایرانی در نیویورک آن را «کتابی که آشکارکننده رنج های معاصر ایران است» لقب داده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024