شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 25.01.2013, 11:39


رادیو فردا: هرچند همه شواهد نشان می‌دهد که بنیامین نتانیاهو پس از انتخاباتی که سه‌شنبه در اسرائیل برگزار شد، می‌رود که برای سومین بار مقام نخست وزیری را در دست گیرد، اما تردیدی نیست که تشکیل‌ دهنده اصلی دولت تازه اسرائیل نه نتانیاهو، بلکه یک روزنامه‌نگار محبوب اسرائیلی است.

یائیر لاپید رهبر حزب «یش آتید» (آینده‌ای هست) تنها هشت ماه پیش این حزب را برپا کرد.

لاپید عبارت «آینده‌ای هست» را به این دلیل انتخاب کرد که به اسرائیلی‌های بی‌اعتماد به سیاستمداران که سال‌های طولانی است وعده‌های بی‌پشتوانه داده‌اند، بگوید که می‌توان در این کشور آینده‌ای بهتر را رقم زد.

اما او برخلاف سیاستمداران اسرائیلی که به هنگام تشکیل حزبی تازه‌پا مستقیم سراغ  ژنرال‌های پیشین و تازه بیرون آمده از ارتش یا این و آن وزیر و نمایندگان سرشناس مجلس می‌روند، اصلاً سراغی از این دست افراد نگرفت.

یائیر لاپید در آغاز تشکیل حزب خود، این اصل را بلافاصله وضع کرد که دقیقاً نیمی از اعضا باید زنان باشند. بدین ترتیب در برابر هر مردی که در فهرست حزبی او قرار گرفت، یک زن نیز وارد شد.

«یش آتید» با ترکیبی از دانشمندان، استادان دانشگاه، پژوهشگران، ورزشکاران و چهره‌های خوش نام دیگر تشکیل گردید اما همه آنها در ضمن افراد چندان سرشناسی برای کل جامعه نبوده‌اند.

اکنون با پیروزی چشمگیر «یش آتید» که نوزده کرسی بدست آورده است، ۹ زن نیز بر شمار نمایندگان زن کنست افزوده شده‌اند و تعداد زنان در این دوره از مجلس اسرائیل به ۲۶ نفر رسیده است.

ارزیابی‌های بسیاری در اسرائیل می‌گوید که وزیر خارجه بعدی اسرائیل یائیر لاپید خواهد بود یا اینکه نتانیاهو ناچار است هر یک از پست‌های مهم وزارتی مورد نظر لاپید را به او و یارانش در «یش آتید» بدهد.

لاپید هرچند برای مردم اسرائیل یک چهره محبوب و شناخته شده است اما در جهان کمتر کسی با او آشنایی داشته است.

یائیر لاپید، ۴۹ ساله، فرزند یوسف تومی لاپید، مدیرکل اسبق رادیو و تلویزیون ملی اسرائیل است. تومی لاپید نیز یک روزنامه‌نگار برجسته، زاده مجارستان بود که تا آخر عمر، لهجه شدید مجاری خود را حفظ کرد همانگونه که یک شطرنج‌باز بسیار حرفه‌ای بود و حتی با گری کاسپاروف مصاف می‌داد و رئیس اتحادیه شطرنج بازان اسرائیل بود؛ وی تا دم مرگ استاد بارز شطرنج باقی ماند.

یائیر مانند پدر خود نه تنها یک روزنامه‌نگار، بلکه یک نویسنده برجسته و تا همین چندی پیش، مجری محبوب در مهم‌ترین برنامه‌های سیاسی در شبکه دوم تلویزیون اسرائیل بود و همواره خود با سیاستمداران مصاحبه‌های تند و تیز می کرد اما حال خود به مهم‌ترین مهره در تشکیل دولت مبدل شده است.

یائیر لاپید با سیمای جذاب، صدای عمیق مردانه در فیلم‌هایی نیز ایفای نقش کرده است. چهره او شباهت بسیاری به جرج کلونی بازیگر مشهور هالیوود دارد.

او در تهیه برنامه‌های تلویزیونی ابتکارهای زیادی نشان داده و تنها یک مجری نبوده است؛ او به مدرنیته توجه زیادی نشان می‌دهد و در برنامه های خود پیوسته به زندگی مبتکران بزرگ مانند استیو جابز اعجوبه «اپل» توجه می‌کرد.

همسر دوم یائیر لاپید، زنی جوان و زیبارو که یک عکاس رسانه‌ها بود، در سال‌هایی که به همسری لاپید در آمد، به یک نویسنده مشهور مبدل شده است؛ خانم لی هی لاپید به دلیل زیبایی اندام و چهره نیز در میان جوانان و جامعه اسرائیل بسیار محبوب است. این زوج یک پسر و یک دختر دارند. اما یائیر لاپید از همسر پیشین خود تامار فریدمن که او نیز یک نویسنده و بازیگر مشهور بود، یک پسر دارد.

یائیر لاپید علیرغم آنکه در خانواده‌ای بسیار فرهیخته بزرگ شد اما از نوجوانی معتقد بود که چندان باوری به تحصیلات کلاسیک ندارد و امتحانات دیپلم دبیرستان را هم نداد. در اسرائیل می‌توان دبیرستان را به پایان برد  اما درخواست دیپلم نکرد. لاپید در میان معدود کسانی است که داشتن دیپلم را بی‌ارزش می دانست.

اما با وجود این، او در سال‌های گذشته به دانشگاه رفت و حتی دکترای خود را هم از دانشگاه  بر ایلان در مرکز اسرائیل گرفت.

به دلیل محبوبیت بالای او، شبکه دوم تلویزیون اسرائیل که یک شبکه خصوصی است ناچار بود در طول سال‌ها پول کلانی برای قراردادهای سالیانه به او بدهد. نشریه اقتصادی «فوربس» اسرائیل ثروت شخصی او را در پایان سال ۲۰۱۲، معادل ۲۲ میلیون شِکِل، حدود شش میلیون دلار، برآورد کرد.

یائیر لاپید کار روزنامه‌نگاری را از نشریه نظامی ارتش با نام «بمخنه» و از زمانی که سرباز بود، آغاز کرد؛ سپس از روزنامه «معاریو» به روزنامه پرتیراژ کشور، «یدیعوت آخرونوت» راه یافت و همزمان به شبکه دوم تلویزیون وفادار بود. او در کنار بازیگری در چند فیلم، در خلق چند نمایشنامه و سریال تلویزیونی نیز نقش داشت.

یائیر لاپید حزب «یش آتید» را رسماً ۲۹  آوریل ۲۰۱۲ ثبت نام کرد و دو روز بعد، از اجرای سیاسی برنامه‌های تلویزیونی بازماند تا کارزار انتخاباتی خود را پیش برد. در آن زمان هنوز معلوم نبود که انتخابات زودهنگام اسرائیل برگزار می‌شود.

دیدگاه وی، لیبرالیستی است و خود را «نه راست و نه چپ» توصیف می کند اما تردیدی نیست که از دیدگاه های تند ضدمذهبی پدرش که «حاضر بود با شیطان رفت و آمد کند اما در کنار مذهبی‌ها نباشد» به دور است و هرگز علناً از این راه و روش افراطی پدرش حمایت نکرد.

اما یائیر لاپید مانند پدرش معتقد است که یهودیان مذهبی تنها به این بهانه که مذهبی هستند نباید از خدمت در ارتش معافیت بگیرند و همگان باید در ارتش خدمت کنند. وی خواهان کوچک کردن دولت و مبارزه جدی با فساد است و از حق کار برای عرب‌های شهروند اسرائیل کاملاً دفاع می‌کند و گفته که همه ادارات و موسسات باید مجبور شوند که عرب‌ها را بیشتر استخدام کنند.

این دیدگاه‌های لاپید موجب شده است که حتی رهبران فلسطینی یک روز پس از انتخابات اسرائیل بگویند که حضور لاپید در سیاست اسرائیل و در دولت این کشور، یک امر مثبت است.

یائیر لاپید نه تنها از حمایت اقشار مرفه اسرائیل برخوردار شده است، بلکه ۱۹ کرسی که حزبش کسب کرده است، به خاطر حمایت اقشار متوسط شهرنشین لیبرال، و عمدتاً تل آویوی‌ها بوده است.

در میان سیاستمداران اسرائیل تاکنون این عمدتا بنیامین نتانیاهو بود که به انگلیسی فوق‌العاده خوب خود و کاربرد اصطلاحات، بهتر از بسیاری از انگلیسی زبانان و لهجه کامل افتخار می‌کرد اما مشهور است که یائیر لاپید نیز رقیبی قوی در این زمینه برای نتانیاهو است در حالی که انگلیسی دست و پا شکسته آویگدور لیبرمن وزیرخارجه پیشین اسرائیل، دستمایه برنامه‌های طنز و لطیفه‌های بسیاری بود.

در مورد یائیر لاپید باید گفت که او می‌تواند مناسبات خوبی هم با اوباما برقرار کند زیرا اگر کسی در دنیا نام او را نشنیده بود، اما اوباما با پدر او آشنایی داشت.

تومی لاپید اندکی پس از رسیدن اوباما به ریاست جمهوری آمریکا درگذشت اما قبل از مرگ، در یک برنامه رادیویی خود تعریف کرد که زمانی که اوباما تازه از سوی ایالت ایلینوی به سناتوری رسیده بود و به اسرائیل سفر کرد، روزی برای ملاقات با نمایندگان کنست به اورشلیم آمد اما زمانی که به کنست رسید، هیچیک از نمایندگان در پارلمان نبود که با او دیدار کند و آنهایی نیز که بودند نمی‌خواستند وقت خود را با ملاقات با یک سناتور «بی‌اهمیت» تلف کنند.

تومی لاپید تعریف می‌کرد که رئوبن ریبلین رییس کنست به او که نماینده کنست و رهبر حزب ضد مذهبی «شینویی» (تغییر) بود، تلفن کرد و گفت «یک سیاه‌پوست که می‌گوید سناتور شده آمده، تو را به خدا برو و چند دقیقه‌ای با او باش و من این اتلاف وقت تو را بزودی به نحوی جبران می‌کنم».

تومی لاپید تعریف می‌کرد که در همان دیدار«اجباری» درک کرد که این «سیاه‌پوست» می‌رود که به یک شخصیت مهم در آمریکا مبدل شود و هوش و ذکاوت و راه و روشی که پیشنهاد می‌کند در کنار دلپذیری رفتار او، خیره کننده است. از آن زمان، خانواده لاپید با اوبامای «ناشناس» رابطه داشت.

حال که نتانیاهوی «سرشناس» با اوباما دچار بحران روابط شخصی است، شاید آن مناسباتی که غیرارادی بین خانواده لاپید و اوباما ایجاد شده بود، به داد دولت اسرائیل بیاید.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024