پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 24.01.2013, 21:47


جان کری، وزیر خارجه‌ی آینده‌ی آمریکا، در نشست پرسش و پاسخ در سنای این کشور گفت، آمریکا هر کاری که باید انجام می‌دهد تا از تسلیح هسته‌ای ایران جلوگیری کند. وی هشدار داد که فرصت برای ایران در حال سپری شدن است.

جان کری، وزیر خارجه‌ی آتی ایالات متحده‌ی آمریکا اعلام کرد که واشنگتن در قبال برنامه‌ی اتمی ایران خط مشی سختگیرانه‌ای در پیش خواهد گرفت.

کری که روز پنجشنبه (۲۴ ژانویه/۵ بهمن) در جلسه‌ی پرسش و پاسخ با نمایندگان سنا شرکت کرده بود گفت: «ما هر کار که لازم است انجام خواهیم داد تا از تسلیح هسته‌ای ایران جلوگیری کنیم». وی افزود که فرصت ایران برای همکاری با جامعه‌ی جهانی در حال سپری شدن است.

کری که در برابر کمیسیون روابط خارجی سنا سخن می‌گفت و خود تا چندی پیش رئیس همین کمیسیون بود، خاطر نشان ساخت: «سیاست خارجی آمریکا فقط توسط پهپادها و گسیل سربازان تعریف نمی‌شود».

به گفته‌ی جان کری نقش رهبری‌کننده‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا همچنین باید در مسائل تهدیدکننده‌ی حیات چون تغییرات اقلیمی، در سیاست توسعه و نیز در دفاع از آزادی و دمکراسی وجود داشته باشد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در ماه دسامبر جان کری را نامزد جانشینی برای هیلاری کلینتون کرد. کلینتون اعلام کرده بود که در دومین دوره‌ی ریاست جمهوری اوباما، از پست وزارت خارجه‌ی آمریکا کناره‌گیری خواهد کرد.

محافل سیاسی آمریکا معتقدند که سنای این کشور با سپردن پست وزارت خارجه به جان کری موافقت خواهد کرد.

اوباما نخست سوزان رایس، نماینده‌ی آمریکا در سازمان ملل را برای این پست نامزد کرده بود. ولی اظهارات مناقشه‌برانگیز وی پس از حمله‌ی خونین به کنسولگری آمریکا در بنغازی لیبی، باعث مخالفت جمهوریخواهان با رایس و انصراف وی از نامزدی شد.


گزارش شبکه خبری «بلومبرگ»

بر اساس گزارش شبکه خبری «بلومبرگ»، جان کری در این سخنان بر نیاز به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای سخن گفته و این موضوع را از جمله «چالش‌های فوری و خطرناک» برای آمریکا دانسته که وی در صورت انتخاب به عنوان وزیر خارجه، آن را در صدر دستور کار قرار خواهد داد.
کری در این سخنرانی اظهار داشت: «رئیس جمهور این موضوع را با قاطعیت بیان کرد که ما هر آنچه لازم باشد برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای انجام می دهیم. و من هم امروز در اینجا تکرار می‌کنم: «سیاست ما، مهار نیست؛ بلکه بازدارندگی است و در تلاش‌های ما برای اطمینان یافتن از همکاری مسئولانه، زمان در حال سپری شدن است».
با این حال، کری تأکید کرده دولت اوباما امیدوار است در موضوع هسته‌ای ایران به راه حلی دیپلماتیک دست یابد که تضمین کند همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تنها دارای استفاده غیرنظامی است.
همچنین وی در پاسخ به سوال «رابرت منندز»، سناتور ایالت نیوجرسی در این زمینه، گفته ایران برای تطبیق دادن خود با مقررات منع گسترش سلاح های هسته‌ای، می تواند همان کاری را بکند که بسیاری از کشورها انجام می‌دهند. وی توضیح بیشتری در این رابطه نداده است.
کری در ادامه اظهار داشت: «اگر برنامه هسته‌ای آن‌ها صلح آمیز باشد، خواهند توانست آن را اثبات کنند».
با این حال، وی تأکید کرده به جز مذاکرات جاری میان ایران و گروه ۱+۵، ایالات متحده مایل است با ایران وارد مذاکرات دوجانبه نیز بشود.
کری در این سخنرانی علاوه بر موضوع ایران، درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات مربوط به سیاست خارجی، از روسیه گرفته تا افغانستان نیز سخن گفته است.
گفتنی است جان کری که خود از سال ۲۰۰۹ تاکنون ریاست کمیته سیاست خارجی سنا را بر عهده داشته، از بخت تقریباً قطعی برای تأیید به عنوان وزیر خارجه جدید آمریکا برخوردار است و سناتورهای دموکرات و جمهوری خواه، درباره انتخاب وی به این سمت کم و بیش اتفاق نظر دارند.

منابع گزارش: دویچه وله، تابناک



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024