جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 22.01.2013, 11:02


پس از گذشت هفت سال از دولت احمدی نژاد، نتیجه تلاش های دولت در دستکاری در ترکیب هیات علمی دانشگاه های کشور به چیزی بدتر از فاجعه منجر شده است.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، نظام آموزش عالی دولتی کشور، قبل از سر کار آمدن دولت احمدی نژاد یکی از قانونمندترین بخش های اجرایی کشور بود.

هیات علمی دانشگاه های دولتی عموما یا فارغ التحصیل بهترین دانشگاه های اروپا و آمریکا بودند و یا دانشجویان ممتاز دانشگاه های داخل کشور بودند که خود ترجیح داده بودند تحصیلات خود را در ایران به اتمام برسانند.

یکی از اولین برنامه های دولت نهم، دستکاری در ترکیب هیات های علمی دانشگاه ها بود که با اخراج و بازنشسته کردن بسیاری از اساتید توانمند و استخدام تعداد زیادی از فارغ التحصیلان درجه دو وسه به جای آنان شکل گرفت.

در این میان افرادی که تا پیش از دولت نهم با سوابق علمی و توانمندی هایشان امکان استخدام در دانشگاه های درجه اول ایران را نداشتند، یکباره با یک دستور به عنوان عضو هیات علمی پذیرفته شدند، اما کار به اینجا ختم نشد.

حرص و ولع جریان افراطی برای پذیرفته شدن در مقاطع تحصیلات تکمیلی و سپس پذیرفته شدن به عنوان هیات علمی موجب شد تا مسیر بورس و تبدیل بورس خارج به داخل ایجاد شود و صدها نفر که در رویا هم نمی دیدند در مقطع دکترا در دانشگاه های تراز اول کشور پذیرفته شوند، به سرعت در این مقاطع وارد دانشگاه شدند.

ایجاد سامانه جذب هیات علمی توسط وزارت علوم، و برگزاری کنکور دکترا علاوه بر امتیازاتش، در مواردی تبدیل به پوششی شد تا این نورچشمی‌ها یا به تعبیر یکی از دانشجویان در دیدار با رهبر انقلاب، «آقازاده های فرهنگی» با قوانینی که یادآور کاپیتولاسیون بود، به عنوان دانشجوی دکترا و بورسیه پذیرفته شوند.

در چند رشته در دانشگاه علامه طباطبایی، اکثر پذیرفته شدگان در دوره دکترا، از طریق کنکور رسمی پذیرش نشده بودند و بر اساس اعلام رسمی این دانشگاه، امسال تعداد پذیرفته شدگان دوره دکتری این دانشگاه بدون کنکور، حدود ۲۰۰ نفر می باشد.

این تعداد در دانشگاهی که فاقد رشته های فنی و پزشکی می باشد، خود نشان دهنده عمق فاجعه‌ای است که در نظام آموزشی کشور در حال رخ دادن است.

دولت آینده اگر بخواهد در مسیر درست حرکت کند، باید هزاران مورد پذیرش دکترا و استخدام هیات علمی را مورد بررسی و تجدید نظر قرار دهد و بسیاری از آنان را که با رانت و بدون دارا بودن صلاحیت علمی پذیرفته شده اند را اخراج کند.

یکی از اعضای هیات علمی  دانشگاهی معتبر در تهران به خبرنگار «بازتاب» گفت: فردی پنجاه و چند ساله با مدرک کارشناسی ارشد زبان  از یکی از واحدهای دانشگاه  آزاد، بدون دادن کنکور در مقطع دکترای علوم سیاسی پذیرفته شده که نه تنها از علوم سیاسی اطلاعات اولیه مورد نیاز را ندارد، بلکه حتی به زبان انگلیسی هم تسلطی ندارد و تنها به خاطر ریاست واحد بسیج دانشجویی به این موقعیت رسیده است.

موارد متعدد دیگری نیز  از این دست وجود دارد که نشان می دهد بلایی که در این دولت بر سر وضعیت حال و آینده نظام آموزش عالی ایران آمد، در اقتصاد نیامد؛ چرا که خسارتهای اقتصادی در یک برنامه پنج ساله شاید قابل جبران باشد، اما این خسارتهای علمی و جذب افراد بی صلاحیت به عنوان اعضای هیات علمی، تا ده ها سال گریبان  نظام آموزشی کشور را خواهد گرفت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024