پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 16.01.2013, 8:38


با گذشت بیش از ۴۰ روز از حادثه تلخ آتش سوزی مدرسه در پیرانشهر و مصدومیت ۲۸ دانش آموز هنوز ۱۰ نفر از دانش آموزان به دلیل شدت سوختگی در بیمارستان‌های کشور مشغول مداوا هستند و انگشتان دست سه دانش آموز قطع شده است.

به گزارش مهر، ۴۲ روز از روز تلخ ۱۵ آذر امسال که بخاری کلاس چهارم ابتدایی مدرسه انقلاب اسلامی منطقه شین آباد شهرستان پیرانشهر آتش گرفت می گذرد و هنوز شش تن از دانش آموزان این حادثه در بیمارستان سوختگی اصفهان، سه نفر در بیمارستان مشهد و یک نفر در بیمارستان سینای تبریز با درد دست و پنجه نرم می کنند.

شدت سوختگی سه نفر از این ۱۰ دانش آموز به حدی بود که جمعی از نمایندگان مجلس مجبور به نامه نگاری با رئیس جمهور برای اعزام این دانش آموزان به یکی از کشورهای اروپایی شدند اما این نامه‌نگاری ها فایده نداشته و اعزام آنها به خارج از کشور لغو شد.

هر چند به گفته نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی وضعیت عمومی این دانش آموزان روبه بهبودی است اما قسمت تلخ این واقعه اینکه پزشکان به دلیل شدت سوختگی و عدم قبول پیوند مجبور به قطع انگشتان سه تن از دانش آموزان این حادثه شدند.

رسول خضری اظهارنظر قطعی در خصوص دانش آموزان تحت مداوا در سه بیمارستان اصفهان، مشهد و تبریز را به پایان هفته جاری و اوایل هفته آینده موکول کرد و گفت: برای جلوگیری از عدم قطع انگشت برخی این دانش آموزان باید منتظر ماند و دید پیوند جواب می دهد یا نه و این موضوع تا آخر هفته مشخص می شود.

پرونده حادثه آتش سوزی مدرسه شین آباد همچنان مفتوح است

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر با بیان اینکه وضعیت عمومی این دانش آموزان رضایت بخش است گفت: نگرانی ما از بابت تهدید جان و سلامتی این دانش آموزان بود که امروز این نگرانی برطرف شده و مداوای این دانش آموزان همچنان ادامه دارد.

خضری ادامه داد: تنها دلیل اعزام این دانش آموزان به یکی از کشورهای اروپایی نجات جان سه دانش آموز دارای شدت سوختگی بالا بود که با بهبودی وضعیت عمومی اعزام آنها بر اساس نظر پزشکان لغو شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون مداوای این دانش آموزان با پزشکان مجرب و امکانات بالای پزشکی در حال انجام است افزود: با ادامه این روند تعدادی از دانش آموزان اوایل هفته جاری از بیمارستان مرخص می شوند.

خضری با بیان اینکه دانش آموزانی که از بیمارستان مرخص شدند تحت مداوا هستند گفت: پیگیری وضعیت این دانش آموزان همچنان تا بهبودی کامل ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به عوارض تغییر شکل اندام آسیب دیده ناشی از سوختگی در این دانش آموزان گفت: درمان سوختگی دارای دو مرحله بازگشت به زندگی و بازگشت به جامعه است از همین رو درمان عوارض سوختگی آن‌ها زمان زیادی می‌برد و نیاز به عمل‌های متعددی خواهد داشت.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس در واکنش به اظهار نظر رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی مبنی بر اینکه کسی در این حادثه مقصر شناخته نشد گفت: این اظهارنظرها جای تاسف دارد چرا که هنوز دانش آموزان این حادثه در بیمارستانها تحت مداوا هستند و پرونده این حادثه همچنان مفتوح است.

خضری با اشاره به اینکه در این حادثه بحث شخص مطرح نیست اضافه کرد: قانونا، شرعا و عرفا آموزش و پرورش مسئول این حادثه است چرا که این اتفاق در یک فضای آموزشی رخ داده و کسی جز آموزش و پرورش مسئول حفاظت از جان این دانش آموزان نبود.

نماینده مردم پیرانشهر با بیان اینکه این پرونده از تهران طرح دعوی شده است تاکید کرد: به دلیل حساسیت بالای این پرونده، بسیاری از وکلای معتبر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از تهران علیه وزارت آموزش و پرورش طرح دعوی کرده و برای احقاق حقوق این دانش‌‌آموزان تلاش می‌ کنند.

خضری با اشاره به تاکید رئیس مجلس برای رسیدگی به این پرونده گفت: وزیر آموزش و پرورش در حال تنظیم یک پروتکل برای توضیح این حادثه بوده که تیم حقوقی با بررسی این پروتکل برای جبران خسارت قربانیان این حادثه اعم از بیمه عمر،‌ دیه و مجازات مسببان این حادثه گام بردارند.

به گفته نماینده مردم پیرانشهر و سردشت به دلیل اتمام مدت زمان فعالیت دولت فعلی این پروتکل هر چه سریعتر به امضای هئیت وزیران برسد تا دانش آموزان در سالهای آتی نیز در جهت تحقق حقوق خود با مشکل مواجه نشوند.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که طی هفته گذشته رئیس دادگستری آذربایجان غربی در گفتگویی اعلام کرده بود که با کارشناسی‌های انجام شده در حادثه‌ آتش سوزی در مدرسه شین‌آباد، تاکنون هیچ شخص یا نهادی به عنوان مقصر شناخته و معرفی نشده است.

توکل حیدری همچنین گفته است: در این حادثه و گزارشات آن «تقصیر» به معنای قضایی که کسی یا سازمانی مقصر باشد، بیان نشده است و با اینکه متاسفانه دومین دانش آموز نیز فوت کرد تاکنون کسی شکایتی انجام نداده است، البته این عدم شکایت شاید به این دلیل باشد که وزارت آموزش و پرورش و وزارت کشور اعلام کرده‌اند که تمام خسارت‌ها و تضمین‌های مربوط به جراحی زیبایی دانش آموزان را می‌پردازند.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در خصوص این اظهارات گفت: اولین اولویت در حال حاضر بهبودی کامل، سلامت و جان دانش آموزان است و هنوز تعدادی از دانش آموزان در بیمارستانها مشغول مداوا هستند و اظهارنظر دراین خصوص زود است چرا که این پرونده هنوز بسته نشده است.

خضری با تاکید بر اینکه از تمام راه‌های قانونی برای احقاق حق از وزارت آموزش و پرورش استفاده خواهیم کرد، افزود: به طور حتم این را حق قانونی خودمان می‌دانیم و فکر می‌کنیم که حق الناس به گردن ماست و اگر این کار را نکنیم باید پاسخگو باشیم.

صبح 15 آذرماه سالجاری کلاس چهارم ابتدایی مدرسه انقلاب اسلامی روستای شین آباد آتش گرفت و در اثر آن تمام دانش آموزان مصدوم و روانه بیمارستان شدند.

در اثر این حادثه دو نفر از دانش آموزان به نام های “سیران یگانه” و “ساریا رسول‌زاده” جان خود را در اثر شدت جراحات جان خود را از دست دادند و ۲۶ دانش آموز مجروح هستند. تعدادی از دانش آموزان مجروح تاکنون معالجه و به آغوش خانواده بازگشته‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024