پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 24.12.2012, 22:29


یک منبع محلی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت پنج زندانی سیاسی کُرد به نامهای احمد تموئی، یوسف کاکه ممی ، جهانگیر بادوزاده ، علی احمد سلیمان و مصطفی علی احمد که از روز پنج شنبه ۲۰ مهرماه ۹۱ از سوی ماموران وزارت اطلاعات شهر ارومیه  از زندان مرکزی به بازداشتگاه اداره‌ اطلاعات این شهر منتقل شده بودند از سوی شعبه‌ یک بازپرسی دادگاه انقلاب ارومیه برای مواردی از جمله ارتباط با دفتر دکتر احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل درامورایران و ارسال اخبار برای نهادهای حقوق بشری، تبلیغ علیه نظام درداخل زندان و ارتباط با کانال نوروز تی وی تفهیم اتهام  و برای آنها پرونده جدید تشکیل شده است.

این منبع آگاه به پرونده پنج زندانی سیاسی کرد یاد شده به کمپین گفت: « این زندانیان به مدت دو ماه در سلولهای انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به اتهام ارسال اخبار برای نهادهای حقوق بشر به خصوص دفتر دکتر احمد شهید، تبلیغ علیه نظام در زندان ارومیه و ارتباط با کانال کُردی زبان نوروز تی وی مورد بازجویی قرار گرفتند.  بازجویها از روز ۲۰ مهرماه تا روز ۲۱ آبان ماه به صورت روزانه و گاها پس از نیمه شب انجام شده است و در مواردی هم بازجویان برای تحت فشار قرار دادن زندانیان به منظور اخذ اعترافات ساختگی و شرکت در مصاحبه تلوزیونی اقدام به ضرب و شتم شدید آنها کرده اند.  ضرب وشتم این زندانیان در برخی موارد  تا حدی بوده است که احمد تمویی دو بار در حین ضرب و شتم از هوش رفته است.  بازجویان همچنان در زمان بازجویی آنها را تهدید به تبعید به زندان شهرستانها و تشکیل پرونده جدید کرده بوده‌اند.»

این منبع آگاه در ادامه به کمپین گفت : این زندانیان در تاریخ ۲۱ آذرماه از بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات ارومیه به صورت جدا از هم  به شعبه‌ یک بازپرسی دادگاه انقلاب ارومیه منتقل شده و احمد تمویی به اتهام ارتباط با دفتر دکتر احمد شهید و ارسال اخبار برای نهادهای حقوق بشری و رسانه‌های خارج از کشور مورد بازپرسی و تفهیم اتهام قرار گرفته و چهار زندانی سیاسی دیگر کُرد به نامهای علی احمد سلیمان، مصطفی علی احمد، یوسف کاکه ممی و جهانگیر (هوشنگ) بادوزاده به تبلیغ علیه نظام به نفع حزب پژاک در زندان ارومیه و ارتباط با کانال کُرد زبان نوروز تی وی مورد بازپرسی و تفهیم اتهام قرار گرفته‌اند. بعد از انتقال مجدد این زندانیان به بازداشتگاه اداره اطلاعات بازجویها ادامه داشته و مجددا این زندانیان برای انجام اعترافات تلویزیونی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و تهدید شده اند که به زندان های شهرستان های دور تبعید خواهند شد. روز ۲۱ آذرماه ماموران اداره اطلاعات شهر ارومیه احمد تمویی را با دستبد و پابند از بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به زندان رجایی شهر کرج منتقل کردند. بدون آنکه به او اجازه دهند که به زندان ارومیه بازگردد و وسایل خود را در زندانی که بیش ازپنج سال در آن زندانی بود را با خود ببرد. او در حین انتقال نیز از سوی ماموران همراه مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. چهار زندانی سیاسی دیگر نیز به زندان مرکزی ارومیه عودت داده‌ شده‌اند.»


اسامی سه زندانی کرد از راست به چپ: جهانگیر بادوزاده، احمدتمویی، علی احمدسلیمان

این ۵ زندانی سیاسی کُرد در طول سال گذشته نیز به همراه تعدادی دیگر از زندانیان سیاسی چندین بار به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل شده و علاوه بر ضرب و شتم تهدید به تبعید شده اند.  در اواخر سال ۸۹ جهانگیر بادوزاده به اتهام  اعتصاب غذای زندانیان در زندان ارومیه در محکومیت اعدام زندانی سیاسی کُرد، حسین خضری، به ۶ ماه زندان اضافه محکوم شد و یک ماه نیز به صورت تنبهی به سلول انفرادی منتقل  و از حق ملاقات و تماس با خانواده محروم شد. همچنین مصطفی علی احمد نیز در خردادماه سال ۹۰ به اتهام تبلیغ علیه نظام در زندان و انجام اقدامات اعتراضی از جمله اعتصاب غذا در زندان از سوی شعبه‌ یک دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی چابک به ۶ ماه حبس تعزیزی محکوم شد.

این منبع آگاه در خصوص سابقه‌ این زندانیان سیاسی به کمپین گفت:«جهانگیر (هوشنگ) بادوزاده زندانی سیاسی کرُد از سال ۸۳ در زندانهای ارومیه و مهاباد به سر می‌برد. این زندانی سیاسی ابتدا از سوی دادگاه مهاباد به مشارکت در قتل و همکاری با احزاب کُرد به اعدام محکوم شد که وی مدعی است در این زمینه اداره اطلاعات برای او پرونده سازی کرده است و در طول بازجویی و روند دادگاه او هیچگاه اتهامهات وارد شده را قبول نکرده است. ولی به دنبال اعتراض او و نبود دلایل کافی وی از اتهام قتل تبرئه و به اتهام همکاری با احزاب کُردی به حبس ابد محکوم شد. دو فرزند این زندانی سیاسی نیز به نامهای بیژن بادوزاده در بهمن ماه سال ۸۵ در شهر مهاباد و محمد بادوزاده تابستان سال ۹۰ که از اعضای حزب پژاک بودند در مرز قندیل در درگیری با نیروهای سپاه پاسداران کشته شده‌اند. دختر او نیز بعد از اعلام صدور حکم اعدام برای پدرش اقدام به خودسوزی کرده و فوت کرده است. به دلیل آزارواذیت و فشارهای اداره اطلاعات ارومیه همسر این زندانی سیاسی کرد مجبور شد که از شهرمهاباد به کردستان عراق مهاجرت کند. او در ۲۹ فروردین ۱۳۹۰ به دنبال ماه ها تحمل بیماری سرطان حنجره و درحالی که در ماه های آخر عمر تماسی با همسر خود نداشت، درگذشت.»

یوسف کاکه ممی و احمد تمویی نیز در پاییز سال ۸۶ در حالی که سوار بر موتور در جاده بوکان به مهاباد در حال حرکت بوده‌اند پس از تعقیب و گریز توسط  چند خودرو نیروهای محلی سپاه و اداره اطلاعات شهرمهاباد و پس از آنکه یکی از خودروهای یاد شده عمدا از پشت موتور را درحال حرکت روی زمین سرنگون می کند وپس از آن اقدام به تیراندازی کرده که طی آن احمدتمویی زخمی و درنهایت دستگیرو به بازداشتگاه سپاه پاسداران در شهر مهاباد منتقل شدند.  پس از آن  دادگاه انقلاب شهر مهاباد احمد تمویئ را  به اتهام عضویت در پژاک به ۱۵ سال زندان م و یوسف کاکه ممی را نیز به همین اتهام به ۶ سال زندان محکوم کرد. آقای کاکاممه به دلیل داشتن سه سال حکم تعلیقی ازیک حکم مجزا در گذشته در مجموع ۹ سال زندان را باید متحمل شود.

مصطفی علی احمد شهروند کُرد تبعه‌ شهر کوبانی کردستان سوریه و علی احمد سلیمان شهروند کُرد تبعه‌ کردستان عراق در اواخر سال ۸۵ در منطقه‌ مرزی ” ترگه ور” از توابع شهرستان ارومیه بازداشت و به اتهام عضویت در پژاک مصطفی علی احمد به ۱۱ سال زندان و علی احمد سلیمان نیز به ۵ سال زندان محکوم شدند.  مدت محکومیت ۵ ساله علی احمد سلیمان سال ۹۰ تمام شده است ولی به دلیل کارشکنی وزارت اطلاعات و به بهانه‌ داشتن یک پرونده دیگر همچنان در زندان بوده و از آزادی او ممانعت به عمل آمده و او همچنان به صورت بلاتکلیف در زندان ارومیه به سر می‌برد. این دو زندانی در طی گذراندن مدت محکومیت خود  از حق ملاقات و تماس تلفنی با خانواده خویش محروم بوده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024