سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 20.12.2012, 11:05


خبرگزاری آلمان به نقل از کارشناسان سازمان ملل متحد گزارش داد که قدرت نیروها و گروه‌های مختلف شورشی در سوریه روز به روز افزایش می‌یابد. دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که امید چندانی به پایان جنگ در سوریه ندارد.

کمیسیون امور سوریه که از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل تشکیل شده، روز پنجشنبه (۲۰ دسامبر / ۳۰ آذر) گزارشی انتشار داد که طبق آن، شورشیان در سوریه روز به روز مناطق مختلف و همچنین راه‌ها، نقاط و اماکن استراتژیک حساس را بیش از پیش تحت کنترل خود درمی‌آورند.

به گفته کارشناسان سازمان ملل، شماری از گروه‌های شورشی حتی به موشک‌هایی مجهز هستند که می‌توان با آن‌ها تانک و هواپیما‌های جنگنده را هدف قرار داد.

در گزارش مزبور همچنین آمده است که شماری از شبه‌نظامیان اپوزیسیون با ارتش آزاد سوریه همکاری نمی‌کنند، بلکه بیشتر تحت نفوذ و کنترل اسلامگرایان قرار دارند.

بان‌کی مون: چشم‌اندازی برای پایان جنگ سوریه وجود ندارد

بان‌کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه (۱۹ دسامبر / ۲۹ آذر) به وقت محلی در نیویورک ناامیدی خود را در مورد پایان بحران سوریه ابراز داشت.

وی تصریح کرد که چشم‌اندازی وجود ندارد که درگیری‌های ۲۱ ماهه در سوریه پایان یابند یا اینکه گفت‌وگویی میان حکومت کنونی و جناح اپوزیسیون برقرار شود.

دبیرکل سازمان ملل همچنین خاطرنشان ساخت که تنها راه ممکن برای پایان خشونت در سوریه را در این می‌بیند که توافقی میان طرفین درگیری حاصل شود.

بان بار دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل را فراخواند که به خط مشی واحد دست یابند و راه برون‌رفت از بحران را به طرفین درگیری نشان دهند. لازم به یادآوری است که چین و روسیه تا کنون چندین قطعنامه شورای امنیت علیه سوریه را وتو کرده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به دور باطل خشونت در سوریه گفت: «سوریه سال را با جنگ شروع کرد و سال را نیز با جنگ به پایان می‌رساند.» به گفته‌ی وی شمار قربانیان جنگ سوریه لحظه به لحظه بیشتر می‌شود و آتش درگیری به دیگر نقاط منطقه سرایت می‌کند.

فرار بسیاری از طرفداران اسد به مناطق ساحلی

العربیه: پس از شدت گرفتن درگیری ها در مرکز دمشق و شنیده شدن صدای انفجار در اکثر نقاط این شهر، این پرسش برای بسیاری ها مطرح شده که بشار اسد رئیس جمهور سوریه هم اکنون در کجا مستقر است.

در حالی که مقامات روسیه می گویند اسد هنوز در دمشق می باشد، مخالفان وی تاکید دارند که او در مناطق ساحلی سوریه مستقر شده است.

در همین حالی برخی رسانه های غربی با مخابره گزارش هایی گفته‌اند که بسیاری از نزدیکان و طرفدران رئیس جمهور سوریه به مناطق علوی نشین شهرهای ساحلی این کشور پناه برده اند.

پس از دو حادثه انفجار ساختمان امنیت ملی سوریه و نیز محاصره فرودگاه دمشق از سوی ارتش آزاد، بحث درباره مکانی که بشار اسد می تواند در آنجا از مخالفان در امان بماند، شدت گرفته است.

روایت روس ها تاکید می کند که اسد در دمشق است و کشورش را از این شهر اداره می کند، در حالی که مخالفان می گویند وی در منزلش نیست و به قصر ریاست جمهوری نیز نمی رود.

از سوی دیگر مخالفان تاکید می کنند که رئیس جمهور سوریه به مناطق ساحلی پناه برده است. این گزارش ها پس از آن قوت گرفت که روزنامه آمریکایی «وورلد تریبون» از فرار بسیاری از خانواده های نزدیک به بشار اسد به مناطق ساحلی سوریه خبر داد.

همچنین روزنامه برتانیایی “ساندی تایمز” سه منطقه در ساحل سوریه را به عنوان مکان هایی که احتمالا بشار اسد در آنجا مستقر شده، نام برد.

به نوشته این روزنامه یکی از مناطقی که بشار اسد می تواند در آنجا پناه برده باشد، شهر علوی نشین طرطوس است، بویژه اینکه این شهر در مجاورت پایگاه دریایی روسیه قرار دارد.

بر اساس این گزارش دیگر اماکنی که احتمال می رود رئیس جمهور سوریه در آنجا مخفی شده باشد، در شهر قرداحه محل تولد وی و یا شهر سالحلی لاذقیه قرار دارند.

در صورت صحت انتقال اسد به یکی از مناطق ساحلی این کشور، چنین اقدامی می تواند گام نخست در راه سرنگونی وی بشمار آید. بویژه آنکه ارتش آزاد سوریه حلقه محاصره را در بسیاری از مناطق بر نیروهای رژیم این کشور تنگ تر کرده است.


طرح تخلیه ۳۰هزار شهروند روس از سوریه

همزمان با پیشروی مخالفان رژیم اسد به سمت مرکز دمشق، رسانه های روسیه روز پنجشنبه ۲۰ دسامبر از طرح مسکو برای تخلیه ۳۰ هزار شهروند خود از سوریه خبر دادند.

به گزارش تلویزیون العربیه وزرات دفاع روسیه به منظور تخلیه اتباع این کشور از سوریه یک ناو جنگی به دریای مدیترانه اعزام کرد.

در همین راستا روزنامه روسی “ایزوستیا” جزئیات طرح تخلیه اتباع این کشور از سوریه را که از سوی وزارت خارجه و دفاع روسیه ارائه شده است، منتشر کرد.

در گزارش این روزنامه آمده است که روسیه برای اجرای این طرح کمیته‌ای را به منظور هماهنگی میان وزارت خانه های این کشور تشکیل داده است.

بر اساس این طرح ظرف روسیه ظرف چند روز، 30 هزار نفر از اتباع خود را از سوریه خارج خواهد کرد.

مسکو اتباع خود در سوریه را به سه گروه تقسیم کرده است که بر اساس آن گروه اول شامل کارکنان سفارت و دفاتر رسمی روسیه در دمشق می شود، اما گروه دوم را شهروندان سوریه تشکیل می دهند و گروه سوم نیز کسانی هستند که به دلایلی مختلف در این کشور بسر می برند.

این گزارش می افزاید که تخلیه این تعداد از روس ها از سوریه از راههای زمینی، دریایی و هوایی صورت خواهد گرفت.

مقامات روس در این زمینه چهار کشتی جهت انتقال اتباع خود از طریق دریای مدیترانه به قبرس آماده کرده‌اند. قرار است این افراد پس از آن بوسیله هواپیماهای ایرباس ۳۲۰ به مسکو منتقل شوند.

بر اساس این گزارش در صورت نیاز مقامات مسکو برای انجام این ماموریت از هواپیماهای حمل و نقل نظامی وابسته به وزرات وزارت دفاع نیز استفاده خواهند کرد.

منابع: دویچه وله، العربیه



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024