جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 19.12.2012, 20:00


رادیو فردا / فریدون زرنگار

ده سال پيش در چنين روزهايی، شنوندگان بخش فارسی راديو اروپای آزاد، راديو آزادی، اين آگهی را با صدای زنده ياد ايرج گرگين- يکی از بنيانگذاران بخش فارسی اين راديو – شنيدند: «شنوندگان عزيز، بر اساس تصميم هيات سرپرستی سخن پراکنی بين المللی ايالات متحده آمريکا، که بر کار سازمان راديو اروپای آزاد، نظارت دارد، از نيمه ماه دسامبر و آخرين هفته آذرماه، بخش فارسی راديو اروپای آزاد- راديو آزادی- به کار خود پايان خواهد داد و راديويی که شما در چهار سال گذشته آن را به نام راديو آزادی می‌شناختيد، و شنونده برنامه‌های آن بوديد، جای خود را به راديوی جديدی خواهد داد که در طول ۲۴ ساعت شبانه روز به پخش برنامه می‌پردازد و نام راديو فردا برای آن برگزيده شده است. درباره کار خود در چهار سال گذشته و راديويی که جايگزين راديو آزادی خواهد شد، در روزهای آينده باز هم با شما سخن خواهيم گفت.»

راديو فردا در سال ۲۰۰۲ ميلادی در چنين روزهایی به جای بخش فارسی راديو اروپای آزاد- راديو آزادی- که در سال ۱۹۹۸ ميلادی برنامه يکساعته خود را آغاز کرده بود، با افزودن بخش موزيک و برنامه‌های متنوع، کار ۲۴ ساعته خود را آغاز کرد.

«استيو کورن»، رئيس فعلی راديو اروپای آزاد، راديو آزادی، روز دوشنبه  ۲۷ آذرماه در آستانه  ۱۰ سالگی راديو فردا در پيامی به کارکنان راديو فردا گفت:

«به باور من راديو فردا برای آينده مردم ايران بسيار مهم است. مردم ايران هم مثل بقيه ملت‌ها حق دارند از يک سری حقوق اساسی که ديگران هم از آنها بهره می‌برند، استفاده کنند. مثل آزاد زندگی کردن، آزادی بيان و حق شادی و خوشبختی.»

«و در اين شرايط دشوار ايران، راديو فردا سربلند ايستاده است من به عنوان رئيس راديو اروپای آزاد- راديو آزادی- به کار شما افتخار می‌کنم و به هر شکل ممکن از شما حمايت می‌کنم.»

تام داین، رئيس وقت راديو اروپای آزاد- راديو آزادی – درباره شرايط و نيازهايی که باعث راه اندازی پخش برنامه‌های فارسی شد، به راديو فردا می‌گويد: «در سال ۱۹۹۸ برای من کاملا روشن شده بود که راديو اروپای آزاد- راديو آزادی- بايد محدوده فعاليت‌های خودش را گسترده تر کند و به ايران و عراق برسد. در هر دو کشور فشار بر مردم از طرف رهبران ديکتاتور آن‌ها بيشتر می‌شد تا بتوانند هر گونه ارتباط با دنيای خارج را قطع کنند. بنابر اين زمان آن رسيده بود که راديو اروپای آزاد از تجربه‌های خودش که در دوران جنگ سرد بسيار موفق بود. برای پخش اخبار و اطلاعات در ايران استفاده کند.»

«موضوع دوم هم اين بود که راديو اروپای آزاد- راديو آزادی- با ارائه اين پيشنهاد به کنگره توانست موافقت نمايندگان هر دو حزب را برای پخش برنامه‌های فارسی و عربی برای ايران و عراق جلب کند. بنابر اين راديو فردا به عنوان ادامه دهنده بخش فارسی راديو اروپای آزاد، بخش بسيار مهمی بود که به راديو اروپای آزاد اضافه شد و نقش مهمی در انتقال اخبار و اطلاعات به مردم ايران داشت.»

«راديو فردا هم چنين خون تازه‌ای بود برای راديو اروپای آزاد که باعث تقويت موقعيت آن و جلب پشتيبانی کنگره آمريکا از کار ما شد. راديو فردا ثابت کرد که يک پايگاه معتبر پخش خبر و اطلاعات است که مورد توجه رهبران سياسی آمريکاست که به راديو اروپای آزاد ماموريت داده است که به کار خودش در قرن بيست و يکم هم ادامه بدهد.»

کارشناسان، تحلیلگران و رادیو فردا

راديو فردا در طول يک دهه گذشته با حضور فعال در دنيای رسانه‌های زبان فارسی، از اطلاعات و تحليل‌های بسياری از کارشناسان و تحليلگران ايرانی و خارجی در گوشه و کنار جهان استفاده کرده و آنان را در اختيار شنوندگان خود قرار گذاشته است.

به سراغ چند تن از اين کارشناسان و تحليلگران می‌رويم تا نظر و تجربه شان را درباره کار راديو فردا از آنان جويا شويم. در آغاز ، به سراغ شيرين عبادی، وکيل دادگستری، حقوقدان و برنده جايزه صلح نوبل می‌رويم:

شیرین عبادی: «هر رسانه‌ای گامی است به سوی دموکراسی  و راديو فردا هم از اين قاعده مستثنا نيست. با توجه به سانسوری که در ايران وجود دارد، صداهايی که در خارج از ايران برای ايرانيان پخش می‌شود، اهميت دارد. زيرا که بر سانسور حکومتی غلبه می‌کند.

بسياری از اخباری که دولت سعی می‌کند از مردم مخفی نگه داشته شود، به وسيله اين راديو به اطلاع مردم می‌رسد و اين موضوع بسيار با اهميت است زيرا که حق مردم است که بدانند در کشورشان چه می‌گذرد؟»

احمد منتظری، فرزند آيت الله حسينعلی منتظری، ارزيابی‌اش از کار راديو فردا چنين است: «به نظر من بسيار مفيد و پيروز بوده است در اطلاع رسانی و در آن هدف اصلی که يک رسانه می‌تواند داشته باشد و اينکه خبرها را درست و سريع به گوش مردم برساند. من فکر می‌کنم راديو فردا در اين مسير بسيار موفق بوده است علاوه بر اين ، اين راديو برای بيت آيت الله منتظری که از هر طرف تحت فشار بوده است، يک دريچه بوده است برای اينکه بتوانيم با مردم دنيا سخن بگوييم در زمانی که از هر طرف محصور بوديم و شخص آيت الله منتظری حتی جسمشان هم محصور بود و روانشان هم بسته و تحت فشار بود و راديو فردا با مصاحبه‌هايی که می‌کرد در واقع ندای مظلوميت ايشان و خانواده شان را به گوش مردم جهان می‌رساند. از اين جهت واقعا تشکر می‌کنيم هر وقت که به ما زنگ می‌زديد در واقع مراحم ما بوديد و نه مزاحم ما.»

کوروش زعيم، فعال سياسی در تهران با بررسی جنبه‌های گوناگون راديو فردا می‌گويد که در کشوری که حتی پخش موسيقی ملی ممنوع است، پخش موسيقی از راديو فردا ، اهميت دوچندانی پيدا می‌کند:

«من ده سال فعاليت راديو فردا را به شما و شنوندگانتان شادباش می‌گويم. ما در ايران از همان سال نخست که اين راديو آغاز به کار کرد، به آن گوش می‌داديم از آنجا که پخش و اجرای موسيقی شاد و مردم پسند در کشوری که خودش يکی از پيشگامان موسيقی در تاريخ جهان محسوب می‌شود، از راديو و تلويزيون‌های ايران ممنوع بود، بيشتر مردم برای شنيدن موسيقی شاد روز، به ويژه هنگام رانندگی، به راديو فردا گوش می‌دادند.

همزمان هم خبرهای ويژه در ايران و يا درباره ايران و جهان که در رسانه‌های داخلی منعکس نمی‌شد، از طريق اين راديو به گوش مردم می‌رسيد. کم کم راديو فردا تبديل به يک رسانه استاندارد راديويی شد و بسياری از شنوندگان راديويی درون کشور را در شهر و روستا به خود جلب کرد.

در حالی که خبرها و تحليل‌های کارشناسان راديو فردا برای ما که در حبس و سانسور خبری به سر می‌بريم، بسيار آموزنده است، بی طرفی راديو فردا در پخش خبر و گزارش‌های اجتماعی و سياسی، بايد رکن اصلی سياست سخن پراکنی آن باشد.

من پيشنهاد می‌کنم که راديو فردا از پخش چند گزارشی که به شخصيت‌ها و مقامات جمهوری اسلامی مربوط شده و به آنها توهين می‌کند، هر چند که خطاکار و متهم باشند، بپرهيزد، تا شنوندگان شما آن راديو را يک راديوی خط دار تلقی نکنند.»

فاطمه حقيقت‌جو، نماينده پيشين مجلس نظرش درباره کار و تاثير برنامه‌های راديو فردا را این طور بازگو می‌کند: «راديو فردا، راديوی بسيار خوبی است.  و مخاطبان متنوعی را هم در برمی‌گيرد من خودم تا زمانی که در ايران زندگی می‌کردم، می‌ديدم که در اقصی نقاط ايران به اين راديو گوش می‌دهند و به راحتی هم برای همه مردم ، حتی در روستاها قابل دسترس است و بسياری مردم حتی در روستاها به اين راديو توجه می‌کردند.

شايد به اين دليل که اين راديو، صرفا يک شبکه خبری نيست بلکه موسيقی مورد علاقه مردم را هم پخش می‌کند و از اين جهت هم موفق بوده است و در همين حال به شکل بسيار مختصر، مفيد و سازنده مردم را در جريان اخبار روز ، تحليل‌ها از ايران و سراسر دنيا قرار می‌دهد.

از اين حيث به دليل بعد مخاطب و تنوع برنامه‌ها من راديو فردا را در طول ده سال گذشته موفق ارزيابی می‌کنم و اميدوارم که اين راديو به کار خودش به همين ترتيب ادامه دهد و در اين خلاء اطلاع رسانی که در کشور مستولی است، نقش خوب و موثری را ايفا کند.»

نظر عبدالکريم لاهيجی، حقوقدان و نايب رئيس فدراسيون جوامع بين المللی مدافع حقوق بشر که به طور خستگی ناپذيری در دفاع از حقوق بشر فعاليت می‌کند، درباره کار راديو فردا چنين است: «به باور من در طول ده سال گذشته راديو فردا در مجموع، يک روند و تحول مثبتی را پشت سر گذاشته است. اين راديو چه از نظر رسالت نخستين‌اش که همان اطلاع رسانی است و چه از نظر تنوع خبرها موفق بوده و برای ديدگاه‌های متفاوت نيز امکان اظهار نظر و ابراز وجود را داده است.

از اين جهت هم من فکر می‌کنم کارشان بسيار با موفقيت توام بوده است و اميد دارم که طی سال‌های آينده هم همين رويه را با بالا بردن کيفيت برنامه‌هايشان و تنوع بيشترآنها ادامه بدهند و با موفقيت بيشتری نيز کارشان از سوی مردم و کسانی که دستی از دور در برگزاری اين برنامه‌ها بر آتيش دارند، روبرو شوند.»

کامران دادخواه، کارشناس اقتصاد و استاد دانشگاه در بوستون ، کار راديو فردا را بيشتر در زمينه رشته تخصصی خود ارزيابی می‌کند: «من در طول دهه گذشته که از شنوندگان راديو فردا و از خوانندگان وب سايت اين راديو بوده‌ام، بدون اينکه بخواهم خوشامدگويی کنم بايد بگويم اين راديو و کارکنان آن يکی از بزرگترين و مهمترين خدمات را به مردم ايران و فارسی زبانان دنيا ارائه داده‌اند.

راديو فردا با اطلاع رسانی در زمينه‌های سياسی – اقتصادی- اجتماعی و هنری و به خصوص در مورد حوزه اقتصادی که حوزه تخصصی خود من است بايد بگويم که  بسياری از  کارهايی که در حوزه اقتصادی در اين راديو انجام شده است، از روز اول به آگاهی و هوشياری مردم کمک ارزنده کرده است.»

ناصر زرافشان، وکيل دادگستری در تهران می‌گويد که با توجه به نقش رسانه‌ها در جهان، راديو فردا جايگاهی ويژه دارد: «دهمين سالگرد تاسيس راديو فردا را به شما و شنوندگانتان شادباش می‌گويم. در قدرت شگرف رسانه‌ها در جهان امروز و نقش آنها در شکل بخشيدن به تحولات جاری جهان ، کسی ترديدی ندارد. به ويژه در دوران پر تحول کنونی که سنگ روی سنگ بند نيست، هيچ کس ترديدی در نقش و جايگاه شما در گردش اخبار اطلاعات در ميان جامعه فارسی زبان ندارد. برای همه دست اندرکاران راديو فردا آرزوی تندرستی و موفقيت بيشتر دارم.»

اما مايلم با استفاده از اين فرصت يک تذکر کوچک هم خدمتتان عرض کنم. آن اين است که از آنجا که نام اين راديو اين اشارت را می‌دهد که شما فقط به لحظه کنونی فکر نمی‌کنيد و فردا هم در چشم اندازتان مطرح است، توجه بيشتر دوستان اين راديو را به تحولات و اخبار و اطلاعات جريان‌های مستقل از دستگاه قدرت و کشمکش‌های جناح‌های مختلف قدرت، به ويژه توجه به جريان‌های دموکراتيک و چپ که قطعا در شکل بخشيدن به فردای ايران نقش استراتژيکی را ايفا خواهند کرد، را جلب می‌کنم. آرزوی موفقيت بيشتر و شادی و پيروزی برای همه دست اندرکاران راديو فردا و شنوندگانش را دارم.»

فرج سرکوهی، نويسنده و روزنامه نگار با سابقه درباره برنامه‌های راديو فردا و تاثير اين برنامه‌ها می‌گويد: «راديو فردا در زمينه اطلاع رسانی، يعنی مهم ترين چيزی که جامعه ما به آن احتياج دارد، نقش بسيار مهمی را ايفا می‌کند. چرا که جمهوری اسلامی راه‌های مختلف اطلاع رسانی را بسته است و اين راديو در اين زمينه می‌تواند نقش با اهميتی بازی کند. البته تا کنون هم نقش خوب و موثری داشته است.

در زمينه ارائه تحليل‌ها يعنی آراء  و نظرات گوناگون و متفاوت هم نقش بسيار خوبی ايفا کرده و به همين دليل هم لايه‌های گسترده‌ای از جامعه ايرانی اين راديو را گوش می‌دهند. و می‌شود گفت که در حيطه گردش اطلاعات و آگاهی از رويدادها و اخبار و نظرات گوناگون و گردش آزاد خبر در جامعه ، در حيطه زبان فارسی بسيار موثر بوده است.»

احمد بشيری، از قضات و وکلای با سابقه دادگستری در تهران می‌گويد راديو فردا برای او هميشه منبعی مطمئن برای کسب خبر بوده است: «صرف نظر از اينکه راديو فردا متعلق به کدام دولت يا جناج سياسی باشد، با عنوان يک عضو قديمی خانواده مطبوعات که بيشتر از ۶۰ سال در اين وادی عمر گذرانده است، عقيده دارم که راديو فردا يکی از قوی ترين رسانه‌های خبری است که در حال حاضر در سطح جهانی به زبان فارسی فعاليت دارد. من معتقدم که توانمندی‌های اين راديو از حيث خبررسانی و تهيه گزارش‌های گوناگون قابل توجه است و برای امثال خودش ، حقيقتا آموزنده خواهد بود.»

«شخص من هميشه برای خودم به عنوان يکی از منابع دائمی کسب اخبار گوناگون از راديو فردا استفاده کرده و می‌کنم.  از ده ساله شدن اين رسانه خبری جهانی بايد اظهار خوشحالی کنم و به کارکنان اين راديو تبريک بگويم و آرزو کنم که در کار خودشان موفق و برقرار باشند. من از خيلی‌ها در سطح شهرستان‌های مختلفی که با آنها مراوده و برخورد داشته‌ام و به مناسبت‌های مختلفی از راديو فردا نام برده شده، شنيده‌ام که اينها راديو فردا را گوش می‌کنند و اين خودش دليل بر موفقيت اين راديوست.»

مرتضی کاظميان، از روزنامه نگارانی که پس از انتخابات سال ۸۸ ايران را ترک کرده است، درباره کار راديو فردا می‌گويد:

«من شخصا مراجعه‌ام به راديو فردا، بيشتر به سايت اين راديو بوده است و يا احيانا برخی از برنامه‌هايی که همکارانم برای راديو فردا ساخته‌اند و آنها را به طور موردی گوش داده‌ام. بروز رسانی سايت و همزمانی آن پابه پای اخبار مهم ، باعث شده است که اين سايت به مرجع مهمی در حوزه اطلاع رسانی متفاوت با رسانه‌های حکومتی در ايران تبديل شود.»

«اما از يک زاويه متفاوت ديگر اگر بخواهم به آن نگاه کنم بايد بگويم طبق مشاهداتی که من تا قبل از دو سال پيش در ايران شاهد آن بودم، بايد بگويم که راديو فردا به حوزه‌هايی از جامعه ايران نفوذ کرده است که به هر حال حوزه‌های ممنوعی محسوب می‌شوند و الزاما فقط طبقه متوسط شهری را شامل نمی‌شده است، بلکه اقشار دهک‌های پايين تر جامعه هم در ماشين‌های خودشان، در اتوبوس، کاميون و در تاکسی و حتی در خودروهای مسافرکشی شخصی به شکل محسوسی شاهد اين بودم که اخبار راديو فردا مورد توجه قرار می‌گرفت و اخبارش به عنوان خبر مرجع رد و بدل می‌شود.»

«اين نشان می‌دهد که اخبار راديو فردا به ويژه بعد از حوادث  پس از انتخابات رياست جمهوری دهم، اطلاع رسانی معنی داری در سطح جامعه انجام داده است که متفاوت از آگاهی بخشی کاذب و معرفت دروغينی است که رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی در اين باره به آن می‌پرداختند.»

* ایران امروز، دهمین سال بنیانگذاری رادیو فردا را به همه کارکنان آن تبریک می‌گوید و برایشان آرزوی موفقیت دارد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024