جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 14.12.2012, 22:45


به دنبال تیراندازی مرگبار در مدرسه ابتدایی نیوتان که آمریکا را تکان داد، باراک اوباما رییس جمهور این کشورعصر جمعه به وقت محلی با چشمانی گریان بر صفحه تلویزیون ظاهر شد و قول داد که اقدامی بنیادین برای پایان دادن به تراژدی سلسله تیراندازی‌های مرگبار آمریکا انجام دهد.
باراک اوباما در بیانیه‌ای که در کاخ سفید خواند، با چشمان اشک‌آلود به بازماندگان این حادثه تسلیت گفت و گفت: «من نه به عنوان رئیس جمهور، بلکه به عنوان یک پدر صحبت می‌کنم. بیشتر کسانی که در این حادثه امروز کشته شده‌اند، کودک بوده‌اند. کودکان زیبایی، ۵ تا ده ساله، که تمام زندگی‌شان پیش روی آنها بود. فارغ‌التحصیلی، ازدواج،... قلب‌های ما امروز شکسته است.»

اوباما که مرتب اشک‌هایش را از گوشه چشمانش پاک می‌کرد به حوادث مرگبار تیراندازی اخیر در امریکا اشاره کرد و گفت: زمان آن رسیده که کاری جدی در این زمینه انجام دهیم.

رییس جمهور آمریکا افزود: این مساله باید به دور از مسایل سیاسی حل‌وفصل شود و من به عنوان رییس جمهور همه تلاشم را در این زمینه به کار خواهم برد.
تیراندازی مرگبار صبح جمعه در مدرسه شهر نیوتاون ایالت کانکتیکت ۲۷ کشته برجای گذاشت که دست کم ۱۸ نفر از قربانیان کودک هستند.  همچنین تعداد دیگری نیز در این تیراندازی زخمی شده‌اند که هنوز جزییات آن منتشر نشده است.

عامل کشتار، یک جوان ۲۰ ساله

ضارب جوانی ۲۰ ساله به نام «آدام لانزا» معرفی شده است. در حالی که تحقیق‌ها درباره جزییات حادثه روز جمعه ادامه دارد، یک مقام پلیس به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که تیرانداز از “اختلالات شخصیتی” رنج می‌برده و با مادرش زندگی می‌کرده است. طبق گزارش‌ها مادر تیرانداز جان خود را از دست داده است.

این مرگبارترین سانحه پس از حادثه سال ۲۰۰۷ در دانشگاه ویرجینیا و سومین حادثه عمده بزرگ تیراندازی در سال ۲۰۱۲ در آمریکا به شمار می رود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ضارب پیش از رفتن به مدرسه‌ای که مادرش در آن معلم کلاس آمادگی بوده، جلیقه ضد گلوله سیاهرنگی بر تن کرده و با سه اسلحه‌ای که به طور قانونی و به نام مادرش ثبت شده بود به محل مدرسه رفته و این کشتار خونین را به راه انداخته است.
مقام های محلی می‌گویند که ضارب از یک تفنگ با کالیبر ۲۲۳ استفاده کرده. علاوه بر این، تیرانداز در صحنه جان خود را از دست داده است. اما همچنان جزییاتی از چگونگی مرگ وی در دست نیست.

کشتار روز جمعه در مدرسه ابتدایی نیوتان نه تنها جامعه امریکا را تکان داده و بسیاری را خشمگین کرده است، بلکه به جدل بر سر متمم دوم قانون اساسی آمریکا (Second Amendment) در خصوص حق خرید و فروش سلاح و حمل آن دوباره دامن زده است.
متمم دوم قانون اساسی ایالات متحده آمریکا یکی از اصلاحیه‌های منشور حقوق ایالات متحده آمریکا به شمار می رود که در آن تصریح شده: داشتن یک نیروی منظم شبه نظامی مردمی که برای امنیت یک کشور آزاد ضروری می‌باشد، و حق مردم برای حمل و نگهداری اسلحه محترم شمرده می‌شود.
در حالیکه عمدتا طرفداران حزب دموکرات مخالف این قانون بوده و سنا با آن مخالفت کرده‌اند؛ حزب جمهوری خواه و طرفداران آن از این قانون بشدت حمایت کرده و تغییر یا تعدیل آن را بر خلاف حق آزادی فردی در ایالات متحده می‌دانند.
با این وجود به نظر می رسد جنایت‌هایی شبیه حادثه مدرسه ابتدایی نیوتان آنقدر در حال تکرار در گوشه و کنار آمریکاست که زنگ خطر را برای مسولان و مردم این کشور بطور جدی به صدا در آورده است.
جدال بر سر مساله حمل سلاح در دهه ۱۹۹۰ میلادی در آمریکا بسیار فراگیر بود. با این حال در سال‌های اخیر این مساله رنگ باخته و جز برخی موضعگیری‌های پراکنده کمتر به یک بحث فراگیر تبدیل می‌شد.
بر اساس آمارها، ایالات متحده دارای بیشترین تعداد سلاح سبک نسبت به جمعیت این کشور است؛ بطوریکه در برابر هر ۱۰۰ نفر جمعیت ایالات متحده ۹۰ عدد تفنگ و سلاح کمری در این کشور وجود دارد.

منابع گزارش: بی بی سی، ایرنا، اشپیگل

















 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024