پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 05.12.2012, 13:52


دور جدید تلاش های حاکمیت برای مهندسی انتخابات بعدی ریاست جمهوری و وادار کردن اصلاح طلبان و منتقدان وضع موجود کشور به حضور کانالیزه در این صحنه، آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار کلمه، در چند هفته اخیر برخی چهره های اصلاح طلب و منتقد به نهادهای نظامی و امنیتی احضار شده اند تا درباره انتخابات با آنها رایزنی شود.

در این احضار ها، هدف از رایزنی توجیه اصلاح طلبان درباره شرایط انتخابات آتی ریاست جمهوری ذکر شده است. بر اساس این گزارش، افراد احضار شده با بحث های مختلفی رو به رو شده‌اند، اما چند وجه مشترک در همه این رایزنی ها مورد تاکید بوده است.

اولین محور مورد تاکید مقام امنیتی مذکور، این بوده که اصلاح طلبان باید در انتخابات ریاست جمهوری آینده کاندیدا داشته باشند. آنها نسبت به تصمیم جریان اصلاح‌طلب برای حضور نیافتن در انتخابات هشدار داده و در عین حال گفته‌اند که نظام (اسم مستعار جریان حاکم) با همه اصلاح طلبان مشکل ندارد به شرطی که نامزد آنها از آنچه که آنها فتنه می‌نامند ابراز برائت کند.

همچنین پیشاپیش سلامت انتخابات و ساختارهای حاکم بر انتخابات را بپذیرد و در همین چارچوب عمل کند و نیز در ستادهای انتخاباتی مشخصا نباید از اعضای مطرح دو حزب مشارکت و مجاهدین انقلاب اسلامی که هنوز این دو تشکل را به رسمیت می شناسند استفاده کند.

محور دیگری که از مجموعه سیاستهای انتخاباتی نهاد های نظامی! استخراج می‌شود آن است که تحول‌خواهان، نامزدی شخصی همچون سید محمد خاتمی را باید فراموش کنند. اگر چه در تحلیل و ادعای نهادهای نظامی که سرنوشت انتخابات را رقم می‌زنند این است که صلاحیت رییس جمهور دو دوره ایران محل تردید است اما در واقع این تصمیم ناظر بر محبوبیت و برتری قاطع خاتمی در افکار عمومی (برخلاف افکار مقامات عالی نظام) است.

نکته جالب اما برخی پیشنهادات نهادهای امنیتی در مورد ورود یکی دو چهره مشخص منتسب به اصلاح طلبان برای ورود به صحنه انتخاباتی است. همچنین گزارش‌های رسیده به کلمه نشان می دهد این چهره ها از حمایت و تشویق این نهادها برای ورود به عرصه انتخابات نیز برخوردار شده‌اند.

به نظر می رسد دستگاههای امنیتی نظامی کشور می خواهند اصلاح طلبان و منتقدان را به شرکت در یک انتخابات غیر آزاد و نمایشی ترغیب و بلکه وادار کنند، اما در عین حال معتقدند این جریان نباید به گونه‌ای وارد انتخابات شوند که حتی احتمال خارج شدن کنترل امور  و پیروزی آنها وجود داشته باشد. ابراز نگرانی‌های مکرر برخی چهره های جناح حاکم از احتمال تکرار دوم خرداد در همین باره قابل تحلیل است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024