پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 03.12.2012, 9:01


رادیو فردا: محمود عباس رهبر تشکيلات خودگردان فلسطينی ظهر يکشنبه دوازدهم آذر، در پی کسب موفقيت سياسی بزرگ برای فلسطينی ها و ارتقای جايگاه آنان به «دولت ناظر غيرعضو» در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با بازگشت پيروزمندانه به کرانه باختری، به مستقبلين شادمان خود گفت :«جهان به کشور فلسطين، آری گفت».

آقای عباس در سخنرانی در برابر ساختمان «المقاطعه» مقر سياسی تشکيلات خودگردانی در حالی که پرچم های متعدد فلسطين در اهتزاز و نوای موسيقی، شهر را دربرگرفته بود، به فلسطينی ها گفت «دنيا به ندای ما پاسخ مثبت داد و به اشغالگری و آبادی سازی های اسرائيل دست رد زد».

آقای عباس اين را نيز گفت که «فلسطين از اين پس، کشور زير اشغال به حساب می آيد و حق آن بر مرزهای سال ۱۹۶۷ ثابت گرديد و ديگر کسی نمی تواند طبق ميل خود، در زمين های ما ساخت و ساز کند».

رهبر فلسطينی ها گفت «ما در دنيا تنها نيستيم؛ آينده از آن ماست...معادلات جهان تغيير کرده است؛ ما را بالا برد و دشمنان ما را تحقير کرد؛ ما از تهديدها نهراسيديم و به خواسته خود دست يافتيم».

محمود عباس گفت که دستآورد بزرگ سياسی در سازمان ملل را به «اسيران، زندانيان امنيتی و شهيدان فلسطين» تقديم می کند اما ابراز تاسف کرد که هنوز فلسطينی ها به اتحاد نرسيده اند و اختلاف ها و جدايی کرانه باختری از غزه ادامه دارد.

حماس با تغيير رويه خود در روزهای گذشته، به حمايت از اقدام سياسی آقای عباس پرداخت. اما فلسطينی ها هنوز دو دولت جداگانه دارند.

مجمع عمومی سازمان ملل پنجشنبه نهم آذر، بيست و نهم نوامبر، جايگاه فلسطينی ها را با رای موافق ۱۳۸ کشور، به «دولت ناظر غير عضو» ارتقا داد؛ تنها ۹ کشور با اين خواسته مخالف بودند و ۴۱ کشور از جمله ۱۵ عضو اتحاديه اروپا رای ممتنع دادند؛ مخالفين از جمله اسرائيل و ممتنعين نيز می گويند که با حق اصولی فلسطينی ها موافق هستند اما راهکار مراجعه يکجانبه به سازمان ملل را قبول نداشتند.

روز يکشنبه، همزمان با بازگشت آقای عباس به رام الله، دولت اسرائيل در نشست هفتگی خود قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل را در شناسايی جايگاه جديد فلسطينی ها، رد کرد.

بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل همچنين در اين روز گفت «خانه سازی های ما در همه جا ادامه خواهد يافت؛ در هرجای نقشه که منافع ما ايجاب کند، ساخت و سازها را ادامه می دهيم».

دولت اسرائيل با اعلام تصميم روز جمعه گذشته در مورد ساخت و سازهای جديد در شرق بيت المقدس و کرانه باختری، به باور خود، به «تنبيه» دولت فلسطينی اقدام کرده است.

وزير دارايی اسرائيل همچنين يکشنبه مقرر کرد که پول ماليات ماه نوامبر فلسطينی ها که معادول حدود ۱۰۰ ميليون دلار است بخاطر بدهی ۲۰۰ ميليون دلاری فلسطينی ها به شرکت برق اسرائيل، به عنوان يک گام «تنبيهی» ديگر ضبط شود.

ضبط اين پولها، دولت فلسطينی را در پرداخت حقوق کارمندان و معلمان فلسطينی در تنگنای شديد می گذارد.

گامهای «تنبيهی» دولت نتانياهو عليه فلسطينی ها درحالی است که اهود اولمرت نخست وزير پيشين و شمار زيادی از سياستمداران احزاب ميانه و چپ اسرائيل قوياً از نتانياهو خواسته بودند از اين شيوه ها که تنها به انزوای بيشتر اسرائيل در جهان می انجامد، خودداری کند.

جامعه جهانی، از جمله دولت های آمريکا و بريتانيا، و نيز اتحاديه اروپا قويا ساخت وسازهای اسرائيلی تازه اعلام شده در اراضی اشغالی را محکوم کردند؛ دبير کل سازمان ملل نيز يکشنبه به جمع سرزنش کنندگان از اسرائيل پيوست.

بان گی مون دبيرکل سازمان ملل گفت «ساخت ۳ هزار خانه در يک منطقه مهم فلسطينی، ضربه ای مانند ضربه مرگ بر بخت صلح بين اسرائيل و فلسطينی هاست».

از سوی ديگر، تشکيلات خودگردان فلسطينی يکشنبه اعلام کرد که نام خود را در اسناد رسمی و نيز در وبسايت های رسمی اين تشکيلات به «فلسطين» تغيير می دهد.

وزارت ارتباطات حکومت خودگردانی يکشنبه اعلام کرد که همين روزها به اتحاديه بين المللی ارتباطات و اتحاديه جهانی پست و نيز شمار ديگری از نهادهای بين المللی که کشورها عضو آن هستند، مراجعه می کند و درخواست عضويت خود را رسميت خواهد بخشيد و در خواست رسمی کد و پيش شماره و امواج خواهد کرد.

همزمان، کشورهايی در جهان اعلام کردند که جايگاه هيات ديپلماتيک فلسطينی ها را به سطح سفارت ارتقاء می دهند؛ بلژيک يکشنبه تاييد کرد که دفتر نمايندگی فلسطينی ها در بروکسل را از اين پس «سفارتخانه» و خانم ليلا شهيد، نماينده تشکيلات فلسطينی را «سفير» می نامد.

همزمان، محمود عباس در مصاحبه ای که يکشنبه در روزنامه فلسطينی «الايام» انتشار يافت، گفت فعلاً قصدی برای مراجعه به ديوان بين المللی لاهه جهت درخواست عضويت فلسطين ندارد.

دولتمردان اسرائيل از عضويت فلسطين در ديوان لاهه بشدت نگران هستند؛ سيلوان شالوم معاون نخست وزير اسرائيل هفته گذشته به راديوی کشورش گفت اين عضويت می تواند مانع از تردد آزادانه بسياری از سياستمداران و نظاميان کنونی و پيشين اسرائيل در جهان شود زيرا فلسطينی ها می توانند کيفرخواست هايی عليه اين مقامات و نظاميان به ديوان لاهه يا دادگاههای جهانی ارائه کنند.


اسرائیل پرداخت پول مالیات فلسطینی‌ها را متوقف کرد

دویچه وله: پس از ارتقای جایگاه فلسطینی‌ها به کشور ناظر غیرعضو در سازمان ملل، اسرائیل اعلام کرد پرداخت‌ مالیات جمع‌آوری‌شده از فلسطینی‌‌ها به دولت خودگردان را متوقف می‌کند. اسرائیل پیشتر از احداث‌ ۳ هزار خانه جدید خبر داده بود.

در پی ارتقای جایگاه فلسطینی‌ها به کشور ناظر غیرعضو در سازمان ملل، دولت اسرائيل به اقدام‌های انتقام‌جویانه علیه فلسطینی‌ها روی آورده است. در حالی که قصد دولت اسرائیل برای احداث ۳ هزار واحد مسکونی جدید در شهرک‌های شرق بیت‌المقدس و کرانه باختری رود اردن با انتقادهای جامعه جهانی مواجه شده، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که دولت نتانیاهو قصد دارد پرداخت پول جمع‌آوری شده از مالیات فلسطینی‌ها به دولت خودگردان را متوقف کند.

یووال اشتاینیتس، وزیر دارایی اسرائیل روز یکشنبه (۲ دسامبر/۱۲ آذر) گفت، پرداخت حدود ۹۲ میلیون دلار که برای ماه دسامبر پیش‌بینی شده بلوکه شده است. این پول بخشی از مالیاتی است که دولت اسرائیل از فلسطینی‌ها دریافت می‌کند و طبق توافق باید به دولت خودگردان فلسطین انتقال دهد.

وزیر دارایی اسرائیل افزود، ما از ابتدا گفته بودیم ارتقا موقعیت فلسطینی‌ها در سازمان ملل از سوی اسرائیل بی‌پاسخ نخواهد ماند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز در نشست روز یکشنبه کابینه خود تایید کرد در واکنش به آنچه که او “حمله به صهیونیسم و علیه دولت اسرائیل” نامید، دولت او قصد دارد ۳ هزار واحد مسکونی جدید در کرانه غربی رود اردن و شرق بیت‌المقدس احداث کند.

سازمان ملل روز جمعه گذشته با رای بالایی جایگاه فلسطینی‌ها را از یک “نهاد ناظر” به “کشور ناظر غیرعضو” ارتقا داد.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، واحدهای مسکونی جدیدی که دولت اسرائیل قصد احداث آنها را دارد مربوط به منطقه‌ای است که اگر عملی شود، کرانه باختری رود اردن را به دو قسمت جدا از هم تقسیم کرده و تشکیل کشور فلسطین را به خطر خواهد انداخت.

انتقادها به طرح خانه‌سازی اسرائیل

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که طرح دولت اسرائیل برای خانه‌سازی در سرزمین‌های فلسطینی ضربه‌ای به مذاکرات اسرائیل و فلسطینی‌ها و فرایند صلح خواهد بود.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز روز شنبه از دولت اسرائیل خواست در تصمیم خود برای ساخت خانه‌های جدید تجدیدنظر کند. گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان روز یکشنبه هر دو طرف اسرائیلی و فلسطینی را فراخواند از اقدام‌های “حساب‌نشده” و “آسیب‌زننده” خودداری کنند.

لوران فابیاس، وزیر امور خارجه فرانسه طرح خانه‌سازی دولت اسرائيل در زمین‌های فلسطینی‌ها را مانعی در برابر “راه‌حل دو دولت” خواند. کاترین اشتون، سرپرست سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز قصد دولت نتانیاهو برای احداث خانه‌های جدید را “غیرقانونی” و “مانعی در برابر صلح” توصیف کرد.

در آلمان آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور نیز به هر دو طرف توصیه کرد هر چه زودتر مذاکرات صلح را از سر گیرند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024