جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 01.12.2012, 5:31


بی بی سی: وزارت امور خارجه آمریکا ضمن ابراز نگرانی از وضع سلامتی نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر در ایران که در زندان به اعتصاب غذا دست زده است، خواهان آزادی سریع او شد.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای از نگرانی کشورش از وخامت سریع حال خانم ستوده خبر داد و حکومت ایران را متهم کرد در مدت بیشتر از شش هفته‌ای که خانم ستوده دست به اعتصاب غذا زده، از ارائه خدمات پزشکی به او خودداری کرده و او را در زندان انفرادی نگه داشته است.

نسرین ستوده از ۲۶ مهر (۱۷ اکتبر) در اعتراض به بدرفتاری با همسرش و ممنوع الخروجی دختر ۱۲ ساله اش دست به اعتصاب غذا زده است.

خانم نولاند در بیانیه خود نوشت: “از حکومت ایران می خواهیم که به برخورد غیرقابل قبول خود با نسرین ستوده پایان دهد و بلافاصله او و بیش از سی زندانی سیاسی زن دیگر را که در بازداشتگاه اوین زندانی هستند، آزاد کند.”

اعتصاب غذای نسرین ستوده، در حالی وارد چهل و چهارمین روز خود شده است که به گفته رضا خندان، همسر خانم ستوده او باید هر روز به بهداری زندان منتقل شود.

آقای خندان که سه شنبه گذشته در چهلمین روز از اعتصاب غذای همسرش در در زندان با خانم ستوده دیدار کرد، از کاهش شدید وزن و وخیم تر شدن وضع جسمی او خبر داده است.

رضا خندان در مصاحبه با سایت کمپین بین المللی برای حقوق بشر در ایران گفته است که وزن همسرش هفته پیش به ۴۳ کیلوگرم رسیده بود و این هفته نیز “مطمئنا چند کیلو کاهش داشته است.”

به گفته آقای خندان، همسرش بعد از دست زدن به اعتصاب غذا، بیست روز به عنوان تنبیه در یک زندان انفرادی با “امکاناتی در حد یک قبر” نگهداری شده است.

خانم ستوده که در شهریور ۱۳۸۹ بازداشت شد، به جرم “اقدام علیه امنیت ملی، تبانی و تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر” به ۶ سال حبس و ۱۱ سال محرومیت از وکالت محکوم شده است.

نسرین ستوده به خاطر دفاع از حقوق بشر، جایزه ساخاروف را در سال ۲۰۱۲ دریافت کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024