جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 21.11.2012, 20:05


رادیو فردا: اسرائیل و گروه فلسطینی حماس که بر نوار غزه حکومت می‌کند، با میانجی‌گری مصر به توافق آتش‌بس دست یافتند.

این توافق پس از هشت روز حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه از یک سو و حملات موشکی و راکتی گروه‌های فلسطینی به اسرائیل حاصل شده است.

محمد کامل عمرو وزیر امور خارجه مصر شامگاه چهارشنبه ۱ آذر ماه در کنفرانس خبری مشترکی با هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در قاهره، دستیابی به این توافق را اعلام کرد.

او تصریح کرد که آتش بس از ساعت ۹:۳۰ (۱۹ به وقت گرینویچ) دقیقه شب به وقت محلی اجرا می‌شود.

محمد کامل عمرو درباره جزئیات توافق آتش‌بس سخنی به میان نیاورد اما گفت که متن آن در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه به نقل از منابع مطلع مصری اعلام کردند که توافق آتش‌بس، پایان محاصره نوار غزه که از سال ۲۰۰۷ میلادی توسط اسرائیل آغاز شده است را شامل نمی‌شود. این خبر البته هنوز از سوی منابع رسمی تایید نشده است.

اسرائیل می‌گوید به منظور جلوگیری از پرتاب راکت و موشک به مناطق اسرائیلی‌نشین، نوار غزه را در محاصره قرار داده است.

محمد کامل عمرو در کنفرانس خبری خود از تلاش‌های مصر برای دستیابی به توافق آتش‌بس سخن گفت.

مصر در چند روز گذشته دیپلماسی فعالی در تماس با طرف‌های درگیر و همچنین تماس با طرف‌های بین‌المللی به منظور دستیابی به توافق آتش‌بس از خود نشان داد.

وزیر امور خارجه مصر همچنین از تلاش‌ها و کمک‌های ترکیه و قطر در این زمینه تشکر کرد.

از سوی دیگر هیلاری کلینتون در این کنفرانس خبری با استقبال از توافق آتش‌بس، از تلاش‌های محمد مرسی رئیس جمهور مصر تشکر کرد.

کلینتون تصریح کرد که همین سیاست‌ها است که مصر را به مرکز ثبات و نمونه‌ای برای دموکراسی تبدیل کرده است.

او گفت که باید از این پس تلاش‌ها برای ثبات در منطقه آغاز شود به گونه‌ای که هم وضعیت مردم منطقه بهبود یابد و هم امنیت مردم اسرائیل تامین شود.

خبرهایی از دستیابی دو طرف به توافق آتش بس، شامگاه سه شنبه منتشر شده بود. محمد مرسی سه شنبه گفته بود که حملات اسرائیل به نوار غزه «متوقف» خواهد شد. هشام قندیل نخست وزیر مصر هم از توافقی قریب الوقوع خبر داده بود. اما این توافق شامگاه سه‌شنبه حاصل نشد. مقام‌های حماس اسرائیل را متهم به تاخیر در پاسخ به پیش‌نویس آتش بس کردند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع نزدیک به مذاکرات آتش‌بس گفته است که این توافق با ضمانت‌هایی که مصر به دو طرف داده منعقد شده است. این منبع خاطرنشان کرده است که توافق آتش‌بس شامل «متوقف شدن ترورها و عملیات نظامی گاه‌به‌گاه» و همچنین «تسهیل نقل و انتقال فلسطینی‌ها» می‌شود.

دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل اعلام کرده است که او با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تلفنی گفت‌و‌گو کرده و گفته است می‌خواهد به آتش‌بس فرصت بدهد.

در این بیانیه که شامگاه چهارشنبه منتشر شد آمده است: «ساعاتی پیش نتانیاهو با باراک اوباما تلفنی گفت‌و‌گو کرد و تاکید کرد که به پیشنهاد آتش‌بس مصر موافقت کرده و می‌خواهد به آتش‌بس برای استقرار ثبات و آرامش فرصت پیاده شدن بدهد.»

شمار کشته شدگان در نوار غزه در نتیجه حملات جنگنده‌های اسرائیلی در هشت روز گذشته، از مرز ۱۴۵ نفر فرا‌تر رفت.

پیش از این‌ بان گی مون دبیرکل سازمان ملل متحد در کنفرانس خبری مشترک خود با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در شهر رام الله گفت که برای آتش‌بس میان اسرائیل و فلسطینی‌ها، باید بر سر بسیاری جزئیات توافق شود.

محمود عباس هم در این کنفرانس خبری از اسرائیل خواست به حملات خود به نوار غزه پایان دهد. او خاطرنشان کرد در صورت متوقف شدن حملات اسرائیل، گروه‌های فلسطینی هم پرتاب راکت و موشک را متوقف خواهند کرد.

بان می مون پیش از آن به مصر و اسرائیل هم رفته بود و با مقام‌های این کشور‌ها دیدار و گفت‌و‌گو کرده بود.

هیلاری کلینتون پیش از سفر به مصر، در تل آویو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دیدار و گفت‌و‌گو کرده بود.


شادی جوانان غزه پس از اعلام آتش‌بس


متن توافقنامه آتش بس

خبرگزاری الشرق الاوسط مصر متن توافقنامه آتش بس میان اسرائیل و حماس را منتشر کرده است که شامل ۴ بند است و در سه بند دیگر، به ابزارهای اجرای آن پرداخته است.

در بند اول تصریح شده است: «اسرائیل تمام حملات زمینی، دریایی و هوایی خود را به نوار غزه متوقف می‌کند از جمله یورش‌های‌ گاه به‌گاه و ترور شخصیت‌ها.»

در بند دوم آماده است: «گروه‌های فلسطینی تمام حملات خود از نوار غزه به اسرائیل را متوقف می‌کنند از جمله شلیک موشک و حمله به خط‌های مرزی.»

در بند سوم به مسائل مورد اختلاف دو طرف پرداخته شده است: «گذرگاه‌ها باز می‌شود و رفت و آمد افراد و کالا تسهیل می‌شود. همچنین در برابر رفت و آمد ساکنان مانع ایجاد نمی‌شود و در مناطق مرزی هدف قرار نمی‌گیرد. مفاد این بند ۲۴ ساعت پس از آغاز اجرای توافقنامه آتش بس اجرا می‌شود.»

بند چهارم تصریح کرده است: «در صورت درخواست هرکدام از دو طرف درباره مسائل دیگر نیز بحث می‌شود.»

بخش دوم توافقنامه به بندهایی اختصاص یافته که به راهکاری‌های اجرا پرداخته است.

در بند اول آن آمده است: «ساعت آغاز اجرای توافقنامه مشخص می‌شود.»

این توافق‌نامه از ساعت ۹ شب به وقت قاهره اجرایی شده است.

در بند دوم آمده است: «مصر از همه طرف‌ها تضمین‌هایی برای پایبندیشان به توافقنامه می‌گیرد.»

بند سوم تصریح کرده است: «همه طرف‌ها متعهد می‌شوند اقدامی که توافقنامه را نقض می‌کند انجام ندهند و در صورت وجود ملاحظه‌ای به منظور پیگیری موضوع، به مصر به عنوان میانجی توافقنامه مراجعه می‌کنند.»

مشعل: از ایران به خاطر مسلح سازی مقاومت سپاسگزاریم

خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس در کنفرانسی خبری که پس از اعلام توافقنامه آتش بس برگزار کرد، از جمهوری اسلامی ایران به «خاطر مسلح سازی مقاومت» در نوار غزه تشکر کرد.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، مشعل در این کنفرانس خبری گفت: «قهرمانان مقاومت با پشتیبانی مردم فلسطین و امت عربی و اسلامی ایستادگی کردند و به تجاوز دشمن صهیونیسم پاسخ گفتند.»

مشعل، آنچه در غزه روی داد را «شکستی دیگر» برای اسرائیل توصیف کرد و گفت: «این تنها یکی از سلسله شکست‌هایی است که رژیم صهیونیستی با آن روبرو شد و در آینده هم متحمل آن خواهد شد.»

او نتیجه حملات اسرائیل به نوار غزه را «شکست فضاحت بار رژیم صهیونیستی» دانست و گفت: «آنچه را که غزه انجام داد یک پیروزی و یک دستاورد برای همگان به شمار می‌آوریم.»

رئیس دفتر سیاسی حماس همچنین از رهبران مصر و در راس آنها محمد مرسی رئیس جمهور این کشور تشکر کرد و گفت: «مصر نقش واقعی خود در منطقه را باز ستاند.» او افزود: «آنها مصر را امتحان کردند و مصر با انقلاب و چهره ملی خود که آن را از زمانی که چشم باز کردیم شناختیم خود را نشان داد.»

او ادامه داد: «مصر نه مساله فلسطین را فروخت نه همانطور که برخی می‌گویند فشار آورد. بلکه خواسته‌های مقاومت را فهمید و با تمام امانتداری منتقل کرد و موضوع کاملا حرفه‌ای اداره کرد.»

خالد مشغل خاطرنشان کرد: «آنچه در غزه اتفاق افتاد به ما آموخت که مقاومت راه حل است. با این دشمن باید با قدرت و مقاومت مقابله کرد. این درسی بود درباره اهمیت آشتی ملی.» او تاکید کرد: «در سایه این پیروزی، به سمت پایان دادن به دو دستگی پیش خواهیم رفت و آن را زیر پاهای خود لگدمال خواهیم کرد.»

اشاره خالد مشعل به دو دستگی حاکمیت بر سرزمین‌های فلسطینی است که از سال ۲۰۰۷ میلادی آغاز شده است. از آن سال و در پی درگیری میان نیروهای فتح و حماس در نوار عزه، این منطقه در کنترل حماس قرار گرفته است. از سویی کرانه باختری رود اردن را گروه فتح اداره می‌کند.

رئیس دفتر سیاسی حماس از کشورهای عربی خواست از «مقاومت فلسطین» پشتیبانی کنند. گفت: «امیدواریم کشورهای عربی به ما سلاح بدهند. از هرکس که از ما پشتیبانی کند، استقبال می‌کنیم.»

او در این چارچوب از نقش ایران در «کمک تسلیحاتی و مالی به مقاومت» تجلیل کرد و گفت: «با وجود اختلاف‌هایی که بر سر سوریه داشتیم ایران در کمک تسلیحاتی و مالی به مقاومت نقش ایفا کرد.»

نتانیاهو: در صورت شکست آتش بس «عملیات نظامی شدید‌تر» در پیش است

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل چهارشنبه ساعاتی پس از اعلام دستیابی به تواقق آتش بس با حماس گفت در صورت شکست آتش بس، اسرائیل اجرای «عملیات نظامی شدید‌تر» علیه نوار غزه را بررسی خواهد کرد.

او گفت: «می‌دانم که برخی شهروندان انتظار عملیات نظامی شدیدتری دارند که شاید به آن نیاز پیدا کنیم.»

از سویی دفتر نخست وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که نتانیاهو در گفت‌و‌گوی تلفنی با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا آمادگی خود را برای دادن فرصت به توافقنامه آتش بس به منظور اجرایی شدن آن اعلام کرد.

این بیانیه ادامه داده است: «نتانیاهو با دادن فرصت به پیشنهاد مصر برای آتش بس به منظور ثبات و بازگشت آرامش موافقت کرده است آن هم پیش از ان که اقدام شدید دیگری ضروری شود.»

کاخ سفید آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که اوباما از نتانیاهو به خاطر پذیرش توافقنامه آتش بس تجلیل کرده است.

موضع گیری‌های بین المللی

شورای امنیت سازمان ملل متحد از اسرائیل و حماس خواست به توافقنامه آتش بس پایبند باشند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیانیه شورای امنیت که شامگاه چهارشنبه صادر شد آمده است: «تلفاتی که غیر نظامیان در نتیجه این وضعیت متحمل شده‌اند را محکوم می‌کنیم. این نشان از ان دارد که نیاز برای اقدام‌هایی مناسب برای تضمین امنیت و سلامت غیر نظامیان و حمایت از آنها بر پایه قانون بین المللی حقوق بشر وجود دارد.»

در ادامه این بیانیه خاطرنشان شده است: «اعضای شورای امنیت از همه طرف‌ها می‌خواهند که به توافق‌نامه پایبند باشند و به شکلی جدی و نیتی صادقانه برای اجرای بندهای آن تلاش کند.»

این بیانیه همچنین از «قدرت و تلاش‌های محمد مرسی رئیس جمهور مصر و دیگران که به او برای دستیابی به توافقنامه آتش بس کمک کردند» تجلیل کرده است.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی هم در بیانیه‌ای پشتیبانی خود از توافق آتش بس را اعلام کرد. او همچنین خواستار «ادامه تلاش‌ها برای تثبیت توافق‌نامه»، «تکرار نشدن حملات اسرائیل» و «پایان محاصره غزه» شد.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز که در کنفرانسی خبری که پس از دیدار با عبدالله دوم پادشاه اردن در امان پایتخت این کشور برگزار کرد، از اسرائیل و حماس خواست به تعهدات خود برپایه توافق‌نامه آتش بس پایبند باشند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024