جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 13.11.2012, 15:14


اتحاد جمهوریخواهان ایران:
قتل ستار بهشتی، کارگر و وبلاگ نویس جوان
نشانۀ فقدان امنیت و قانون در زندان هاست!

ما خواهان پذیرش گزارشگر ویژه سازمان ملل، تشکیل یک کمیسیون مستقل تحقیق و رسیدگی به پرونده قتل در زندان ها و معرفی و مجازات آمران و عاملان این قتل‌ها هستیم.

اتحاد جمهوری خواهان ایران حکومت جمهوری اسلامی ایران را مسئول مرگ فجیع و جانگداز ستار بهشتی می‌داند. این قتل را به شدت محکوم می کند و خواهان مجازات عاملان این جنایت هولناک است. فاجعه این جاست که این قتل پس از تسلیم شکایت نامه ای رخ داده است که ستار بهشتی به خاطر ضرب و شتم به مقامات زندان تحویل داده است.

قتل ستار بهشتی مظهر وجود رفتارهای جنایت بار، غیر مسوولانه و غیرقانونی در زندان های جمهوری اسلامی است. این اولین بار نیست که چنین فاجعه ای رخ می دهد. اگر پرونده قتل های زنجیره ای پیگیری شده بود، اگر تلاش ها برای رسیدگی به فاجعۀ کهریزک و محاکمۀ قاضی مرتضوی به فرجام رسیده بود، اگر فریادهای دلسوزانه در زمینۀ ظلم به زندانیان شنیده شده بود، قطعا مردم ایران و جهان کم تر شاهد وقوع و تکرار این نوع جنایات در زندان های کشور بودند.

قتل ستار بهشتی کارگر و فعال سیاسی ٣٥ ساله،  موجی از انزجار همگانی از فقدان امنیت و قانون در زندان های جمهوری اسلامی را برانگیخته است. زندانیان هم بند او شهادت داده اند: «زمانی که ستار به بند ۳۵۰ آورده شد، آثار شکنجه در تمام قسمت های مختلف بدنش مشهود بود و وی در شرایط کاملا دردناک و مجروحی قرار داشت. صورت وی زخمی، سر او متورم، مچ دست های او کبود شده بود و آثار آویزان شدنش از سقف روی مچ های او به چشم می خورد. در بخش هایی از بدن وی از جمله دور گردن، شکم و کمر وی آثار ضربه و کبودی دیده می شد.» آن ها تاکید کرده اند: «ستار در حالی که به دلیل ناراحتی دست به سختی قادر به نوشتن بود، طی شکایتی به مسوول بند ۳۵۰ در چند سطر وضعیت خود و برخوردهای پلیس امنیت با خود را نوشت و خواهان پیگیری آن شد.».
قتل ستار بهشتی نشان می دهد که قوه قضائیه حکومت هم چنان دست بازجویان و ماموران امنیتی و انتظامی را در کشتن مخالفان و منتقدان کاملا باز گذاشته است و آن ها نیز بدون هیچ هراسی از پیگرد و محاکمه، انسانی را به خاطر نوشتن در یک وبلاگ شخصی، چنان تحت فشار قرار می دهند که منجر به قتل او می شود. در واقع امر، حکومت جمهوری اسلامی با ترفیع مقام قاضی مرتضوی متهم اصلی جنایات در زندان کهریزک، در جریان سرکوب جنبش سبز، شکنجه گرانش در زندان ها را برای انجام چنین جنایاتی هرچه بیشتر تشویق نموده است.
گرچه این بار زیر فشار افکار عمومی رئیس قوه  قضائیه حکومت «دستور ویژه» برای رسیدگی به قتل ستار بهشتی را صادر کرده است، اما متاسفانه هنوز مرکب این دستور خشک نشده بود، که رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس ارتکاب جنایت را خودسرانه انکار کرد و سخنگوی قوه قضائیه با تایید برخی علائم شکنجه در پیکر ستار بهشتی، منکر وجود شکایت او شده و قبل از آن که تحقیقی صورت گیرد، علیرغم شهادت ۴۱ زندانی سیاسی، عملا آن را ساختگی دانسته است.

اتحاد جمهوری خواهان ایران با خانواده و بستگان ستار بهشتی ابراز همدردی می کند و فقدان جان گذاز ایشان را به آنان صمیمانه تسلیت می گوید.

اتحاد جمهوریخواهان ایران ادامۀ شکنجه و قتل مخالفان و منتقدان حکومت در زندان ها را شدیدا محکوم می کند. خواستار پایان دادن به پیگرد و بازداشت وبلاگ نویسان، روزنامه نگاران، مخالفان و منتقدان حکومت و آزادی همه زندانیان سیاسی است.

اتحاد جمهوریخواهان ایران خواستار پذیرش احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل، تشکیل کمیتۀ مستقل تحقیق و رسیدگی به قتل ستار بهشتی است.

هیات سیاسی اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان ایران
۲۳ آبان ۱۳۹۱
۱۳ نوامبر ۲۰۱۲



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024