جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 12.11.2012, 8:00


بی بی سی: یک روحانی برجسته اهل دمشق، پایتخت سوریه، که از این کشور گریخته است در نشستی در قطر به عنوان رهبر یک ائتلاف تازه از مخالفان بشار اسد رئیس جمهوری سوریه برگزیده شده است.

معاذ الخطیب، امام سابق مسجد جامع بنی امیه دمشق، یک چهره میانه رو تلقی می شود و در حالی به این سمت منصوب می شود که گروه های مخالف در روز یکشنبه با طرحی برای اتحاد میان جناح های مختلف توافق کردند.

ریاض فرید حجاب نخست وزیر اسبق و بلندپایه‌ترین مقامی که تاکنون به حکومت سوریه پشت کرده است گفت: “امروز در دوحه، جناح های مختلف برای اولین بار در یک پیکر واحد متحد شدند. در نتیجه ما از جامعه جهانی می‌خواهیم مخالفان سوری را به عنوان نمایندگان سوری‌ها به رسمیت بشناسند.”

آمریکا و متحدانش در منطقه خاورمیانه در هفته‌های اخیر فشار خود را بر مخالفان حکومت بشار اسد افزایش داده بودند تا به یک موضع واحد دست پیدا کنند.

شیخ معاذ الخطیب که ۵۲ ساله است در ماه ژوئیه پس از چند بار دستگیری، دمشق را به مقصد قاهره ترک کرد.

او که از قبل برای پایان مناقشه در سوریه در تلاش بوده در ماه ژوئیه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفته بود: “من می خواهم مردم سوریه متحد باقی بمانند.”

او ماه گذشته در نطقی در دوحه خواستار یافتن راه حلی سیاسی برای نجات سوریه از ویرانی بیشتر شد و استدلال کرد که مذاکرات “رژیم را نجات” نخواهد داد اما امکان ترک قدرت با کمترین خسارت را برای آن فراهم خواهد کرد.

مخالفان و فعالان سیاسی در سوریه می گویند حدود ۳۶ هزار نفر در ناآرامی های این کشور جان خود را از دست داده‌اند. صدها هزار نفر هم از زمان شروع ناآرامی ها از کشور گریخته‌اند.

پیشتر در روز شنبه ارتش اسرائیل گفت که تیرهای اخطار به سوی سوریه شلیک کرده است که پس از برخورد گلوله خمپاره از سوریه به یک پست دیده بانی اسرائیل در بلندی های جولان بود. این اولین مورد مبادله آتش میان دو طرف از زمان جنگ ۱۹۷۳ است.

”توازن دقیق”

علی صدرالدین البیانونی نماینده اخوان المسلمین در گفتگوهای قطر گفت که گروه جدید “ائتلاف ملی برای نیروهای مخالف و انقلاب سوریه” نامگذاری خواهد شد.

ریاض سیف از مخالفان برجسته و سوهیر الاتاسی فعال ممتاز غیرمذهبی دو معاون این گروه خواهند بود که پس از یک هفته گفتگوها در دوحه تشکیل می شود.

جیم میور خبرنگار بی بی سی در بیروت، رهبری این ائتلاف را یک تیم به دقت متوازن شده توصیف می کند که در مرحله بعد به چهره و صدای مخالفان سوری بدل خواهد شد.

شورای ملی سوریه که قبلا به عنوان گروه اصلی مخالفان شناخته می شد، از این نگران بوده که توسط گروه تازه به حاشیه رانده شود.

یک منبع آگاه در نشست دوحه به خبرگزاری رویترز گفت که شورای ملی سوریه فقط تحت فشار با تشکیل گروه تازه موافقت کرد.

ایجاد گروه تازه را آقای سیف پیشنهاد کرده بود و این گروه از حمایت آمریکا که از شورای ملی سوریه سرخورده بود برخوردار است.

آقای سیف روز یکشنبه تایید کرد که “موافقتنامه ای ۱۲ بندی برای ایجاد یک ائتلاف” امضا شده است.

پیشنهادها برای تشکیل یک گروه تازه شامل مجمعی از ۵۵ تا ۶۰ عضو با یک تیم رهبری است که برای به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعه بین المللی به عنوان نماینده مردم سوریه تلاش خواهد کرد.

نمایندگان گروه گفتند که نمایندگی اقلیت کرد، مسیحی، علوی و زنان هم جزوی از آن خواهد بود.

باسم سعید ایشاک از شورای ملی سوریه گفت که کردها برای گرفتن تاییدیه از رهبری خود ۴۸ ساعت وقت می خواستند.

گروه تازه همچنین دارای یک شورای نظامی خواهد بود که “ارتش آزاد سوریه” بخشی از آن است.

جیم میور خبرنگار بی بی سی می گوید که حامیان گروه تازه امیدوارند که به این ترتیب بخش اصلی مخالفان تقویت و عناصر افراطی آن به حاشیه رانده شوند.


استقبال گسترده غرب

توافق بر سر تشکیل ائتلاف سیاسی تازه ای با حضور گروه‌های مخالف دولت سوریه با استقبال گسترده غرب و برخی از کشورهای خاورمیانه مواجه شده است.

ترکیه در واکنش به تشکیل این ائتلاف گفته است که دلیلی ندارد جهان بیشتر از این از مخالفان رژیم بشار اسد حمایت نکند.

قطر، بریتانیا و فرانسه هم از جمله کشورهای دیگری هستند که از تشکیل این اتئلاف تازه استقبال کرده‌اند.

دولت آمریکا هم ضمن حمایت از تشکیل ائتلاف تازه، گفته که در انتظار همکاری با این ائتلاف است.

مسئولان ائتلاف تازه به بی‌بی‌سی گفته‌اند که جمع شدن مخالفان حکومت سوریه زیر یک چتر واحد، به مردم این کشور امید می‌دهد.

انتظار می‌رود که ائتلاف تازه با تشکیل دولتی موقت و شورایی نظامی با کسانی که در حال مبارزه برای سرنگونی رژیم بشار اسد هستند، همکاری کند.

آمریکا و متحدانش در منطقه خاورمیانه در هفته‌های اخیر فشار خود را بر مخالفان حکومت بشار اسد برای دستیابی به یک موضع واحد، افزایش داده بودند.


رادیو فردا:
توافق مخالفان بشار اسد برای تشکيل ائتلاف يکپارچه

گروه‌ها و جريان‌های  مخالف حکومت بشار اسد که در دوحه پايتخت قطر گردهم آمده‌اند، به توافقی اوليه برای تشکيل «ائتلاف ملی تيروهای اپوزيسيون و انقلاب سوريه» دست يافتند.

اين توافق پس از چند روز مذاکرات طولانی به دست آمد و قرار است ائتلاف ياد شده، طيف‌های اپوزيسيون سياسی، معترضان انقلابی و تشکيلات مسلح در داخل سوريه را نيز دربر گيرد.

شبکه خبری الجزيره قطر گزارش داده است که ائتلاف جديد بر تشکيل دولت انتقالی به توافق رسيده است البته پس از آنکه اين ائتلاف از سوی جامعه جهانی به رسميت شناخته شود. اين ائتلاف همچنين پس از سرنگونی نظام بشار اسد رئيس جمهور سوريه به برگزاری کنگره ملی فراگير دعوت خواهد کرد و سپس ائتلاف و دولت موقت منحل خواهند شد. بنا بر اين توافق، شورای ملی سوريه، مهم‌ترين تشکيلات مخالفان اين کشور، ۲۲ کرسی از ۶۰ کرسی ائتلاف جديد را به خود اختصاص خواهد داد.

مذاکرات بر سر جزئيات ائتلاف جديد ادامه دارد. تشکيل کميته حقوقی به علاوه متحد کردن شوراهای نظامی مخالفان، از ديگر بحث‌هايی است که بر سر آن‌ها توافق خواهد شد. حاضران در نشست دوحه همچنين رئيس و نايب رئيس ائتلاف جديد را انتخاب خواهند کرد.

علی صدر الدين البيانونی، رهبری پيشين گروه اسلامگرای اخوان المسلمين سوريه که در دوحه حضور دارد به خبرنگاران گفت: «توافق اوليه برای تشکيل ائتلاف ملی نيروهای اپوزيسيون و انقلاب سوريه توسط نمايندگان گروه‌های و جريان‌های حاضر امضا شد.»

او همچنين خاطرنشان کرد که اين توافق در مراسمی تشريفاتی با حضور شخصيت‌های بين المللی اعلام خواهد شد.

توافق بر تشکيل اين ائتلاف برپايه طرح رياض سيف، يکی از شخصيت‌های برجسته  مخالفان حکومت سوريه که از حمايت ايالات متحده آمريکا و چند کشور ديگر برخوردار بود صورت گرفت. از اين ائتلاف، کميته اجرايی و دولت موقت ‌زاده خواهد شد.

نمايندگان گروه‌ها و جريان‌های اپوزيسون سوريه از روز پنجشنبه مذاکراتی دشوار برای متحد شدن خود آغاز کرده بودند. روند اين مذاکرات با مخالفت‌هايی از سوی شورای ملی سوريه کند پيش رفت. شورای ملی سوريه که تا کنون مهم‌ترين تشکيلات اين کشور به شمار می‌آيد، بيم آن داشت که اين طرح در راستای از ميان برداشتن اين شورا و محدود کردن نقشش ارائه شده باشد.

در همین حال، زياد ابو حمدان ، نماينده «تجمع آزادگان سوريه» در نشست دوحه به خبرگزاری فرانسه گفت که کميسيون‌های تخصصی به فعاليت خود برای تکميل اساسنامه ائتلاف جديد ادامه می‌دهند. او تاکيد کرد که ديگر هيچ اختلافی بر سر توافق صورت گرفته وجود ندارد.

ابوحمدان خاطرنشان کرد که اکنون موضوع مورد بحث دولت انتقالی است و طرف‌های حاضر در نشست دوحه بر سر چگونگی تشکيل آن بحث می‌کنند. او همچنين متحد کردن تشکيلات مخالفان مسلح را در لوای پوششی سياسی، گامی «مهم و بسيار حساس برای متحد کردن اپوزيسيون» برشمرد.

نمايندگان گروه‌ها و طيف‌های مختلف اپوزيسيون سوريه صبح يکشنبه جلسات خود را برای دستيابی به توافقی بر سر ائتلاف جديد که قرار است مرحله آينده اين کشور را برای مقابله با نظام بشار اسد رهبری کند، از سر گرفتند.

احمد رمضان، عضو شورای رهبری شورای ملی سوريه به خبرگزاری فرانسه گفته است که مهم‌ترين توافق آن است که همه گان بر ضرورت «تلاش برای سرنگونی نظام بشار اسد و گفت‌و‌گو نکردن با آن» هم نظر هستند.

توافق ياد شده پس از فشارهای عربی و غربی بر شورای ملی سوريه و ديگر طيف‌های اپوزيسيون اين کشور حاصل شد.

منابعی از اپوزيسيون سوريه به شبکه خبری الجزيره گفته‌اند که مسئولانی از قطر - به عنوان ميزبان مذاکرات- و همچنين کشورهای ديگری همچون آمريکا، ترکيه و امارات متحده عربی، ديدارهای جداگانه با شخصيت‌های اپوزيسيون به منظور نزديک کردن نظرات آن‌ها، برگزار کردند.

پيش‌تر جرج صبرا ، رئيس جديد شورای ملی سوريه در کنفرانسی خبری پس از انتخاب شدنش گفته بود: «شورای ملی قديمی‌تر از طرح جديد و هر طرح ديگری است و ما بايد به سمت توافقی ملی پيش برويم نه اينکه بخشی از ما در بخش ديگر هضم شويم.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024