جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 11.11.2012, 5:01


فارس: رئیس كمیسیون بهداشت مجلس گفت: دولت سلامت مردم را به بازی گرفته و اعتبارات مصوب را تخصیص نمی‌دهد، هزینه یك دوره درمان سرطان با هرسپتین ۲۰۰ میلیون تومان شده و قیمت تجهیزات پزشكی به طور متوسط ۲۵۰ درصد افزایش پیدا كرده است.

حسینعلی شهریاری، با اعلام این مطالب در برنامه نبض شبكه خبر افزود: از نظر شاخص پرداخت هزینه‌های سلامت توسط مردم كه طبق برنامه باید به زیر ۳۰ درصد كاهش می‌یافت، رو به عقب حركت كرده‌ایم و طی ۳ سال گذشته سهم مردم از هزینه‌های سلامت از ۵۴ درصد به بالای ۷۰ درصد افزایش پیدا كرده است.

وی گفت: از نظر شاخص پرداخت از جیب برای سلامت كه یكی از مهمترین شاخص‌های عدالت در سلامت است در منطقه بعد از افغانستان، بدترین كشور منطقه هستیم و همه اینها ناشی از سوء مدیریت دولتمردان است.

وی ادامه داد: می‌گویند، انسان سالم محور توسعه است، انسان سالم داشتن، خرج دارد اما متأسفانه مسئولان دولت دید سلامت نگر ندارند و به حوزه سلامت به عنوان هزینه‌های اضافه نگاه می‌كنند نه سرمایه‌ای كه عامل توسعه و رشد كشور است.

كمبود واكسن

شهریاری افزود: با سوء‌مدیریت دولت برخی واكسن‌های مورد نیاز مردم پیدا نمی‌شود و وجود ندارد، برنامه‌های طب پیشگیری در كشور با چالش جدی مواجه شده است و ما نگران هستیم كه با ادامه این روند رتبه ما در سازمان بهداشت جهانی از این كه هست باز هم افت بیشتری پیدا كند كه نشان دهنده افت وضعیت سلامت مردم است.

وی گفت: دولت الان فقط به اندازه حقوق پرسنل وزارت بهداشت برای بخش سلامت بودجه اختصاص می‌دهد و بسیاری از امكانات و برنامه‌های سلامت اجرا نمی‌شوند، حتی كارهای اولیه و پیش پا افتاده بهداشتی هم با مشكل مواجه شده است.

سرخك هم پیدا شد

رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: در این وضعیت بیماری وبا در كشور پیدا شده است، حتی بیماری سرخك كه سالها ریشه كن شده بود الان در زیر سن واكسیناسیون پیدا شده است و به خاطر همجواری با كشورهای شرقی و به خاطر اینكه دولت اعتبارات لازم را اختصاص نمی‌دهد،مشكلات سلامت مردم هر روز بیشتر می شود.

وی گفت: مجلس در قانون بودجه تمام اعتبارات لازم را برای سلامت مردم پیش بینی كرده است، 10 درصد از درآمد هدفمندی یارانه باید به بخش بهداشت اختصاص پیدا می‌كرد، ارز مرجع كافی باید برای واردات دارو و تجهیزات پزشكی اختصاص می‌دادند اما هیچ كدام از این كارها را دولت انجام نداد و به جای آن برای واردات لوازم آرایشی و چوب بستی ارز مرجع اختصاص دادند.

وی افزود: بیماران سرطانی مشكلات جدی دارند، به خدا قسم با ما تماس می‌گیرند و نفرین می‌كنند، می‌گویند شما مگر نمایندگان ما نیستند، چرا به مشكلات ما رسیدگی نمی‌كنید، چرا داروهای مورد نیاز ما را فراهم نمی‌كنید، ما بارها این مسائل را به دولتمردان گفته‌ایم.

شهریاری ادامه داد: رئیس جمهوری در مراسم ارائه لایحه بودجه شعار داد كه می‌خواهد برنامه پزشك خانواده را دوساله اجرا كند بعد كه به سراغ معاون برنامه ریزی و نطارت راهبردی می رویم می‌گوید برای اجرای این برنامه پول نداریم، به همین سادگی. این طوری سلامت مردم را به شوخی و بازی گرفته‌اند اما مسئولان دولت بدانند كه شوخی با سلامت مردم كار خطرناكی است و من تصور نمی‌كنم جاهایی مثل بانك مركزی و برخی مراكز تصمیم گیری در دولت ناآگاهانه این كارها را انجام می‌دهند.

برو بمیر

وی گفت: هزینه یك دوره درمان بیماران سرطانی با هرسپتین با قیمت دلار پارسال ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان بود اما حالا همین دوره درمان ۲۰۰ میلیون تومان تمام می‌شود، چند درصد مردم توان پرداخت چنین هزینه‌ای را دارند، اصلاً چند درصد مردم توان پرداخت ۵۰ میلیون تومان یا حتی ۲۰ میلیون تومان را برای دارو دارند.

رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: یك بیمار برای درمان دریچه میترال قلب باید ۳۷ هزار دلار پرداخت كند كه با قیمت دلار پارسال ۶۰ میلیون تومان تمام می‌شد و حالا باید ۱۲۰ میلیون تومان بابت آن پرداخت كند یعنی عملاً به بخش عمده این بیماران باید بگوییم برو بمیر.

وی گفت: یك زمان است كه مسئولان دولت می‌گویند نداریم اما این چه نداری است كه ۶۰۰ میلیون دلار ارز مرجع برای واردات خودروهای لوكس اختصاص می‌دهند. آن وقت برای واردات دارو حتی با دلار ۳ هزار تومانی و ۴ هزار تومانی هم در بانكها و گمرگ كارشكنی می‌كنند.

شهریاری ادامه داد: دولت الان در بهترین شرایط فقط حقوق پرسنل وزارت بهداشت را تأمین می‌كند آن هم با اختساب وقت اداری ستادی در حالی كه بسیاری از مراكز بهداشتی و درمانی وزارت بهداشت باید ۲۴ ساعته كار كنند.

بیمارستانهای بدون پول

وی اضافه كرد: دولت نهم و دهم در حوزه سلامت فقط یك جا خوب عمل كرد، آن هم افزایش تعداد تختهای بیمارستانی از ۷۵ هزار تحت به ۱۱۵ هزار تخت بود اما هزینه تأمین نیروی انسانی و منابع مالی اداره و امكانات آن را تأمین نكرد،به بیمارستانهای جدید گفته‌اند باید با درآمد اختصاصی اداره شوید كه معنای آن افزایش پرداخت از جیب مردم است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: شك نكنید در چنین شرایطی كیفیت خدمات این مراكز افت جدی پیدا می‌كند. این در زمانی است كه دولت بر خلاف قانون، سهم حوزه سلامت از هدفمندی یارانه‌ها را پرداخت نكرده است. قانون هدفمندی یارانه‌ها سلیقه‌ای و هر طور دلشان خواست اجرا كردند، سهم بخش سلامت و تولید، صنعت و كشاورزی را ندادند. همین است كه این قدر بیكاری در كشور افزایش پیدا كرده است.

وی گفت: حتی اعتبار اجرای هدفمندی یارانه‌ها را نیز نتوانستند، تأمین كنند و مجبور شدند از بانك مركزی استقراض كنند و این در حالی است كه هزینه گازوئیل برای بخش سلامت 16برابر، هزینه گاز ۱۱ برابر،‌ هزینه آب ۵/ ۶ برابر و هزینه برق ۲/ ۷ برابر شده است در حالی كه هیچ منبعی برای جبران آن كه سالانه حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان می‌شود دیده نشده است.

شهریاری افزود: در چنین اوضاعی با افزایش نرخ ارز هزینه لوازم مصرفی پزشكی  ۲۴۵ درصد افزایش پیدا كرده است، فیلم رادیولوژی ۲۴۰ درصد گرانتر شده، اكسیژناتور ۲۴۷ درصد، ونتیلاتور ۳۰۰ درصد،گاز هلیوم برای ام آر آی ۶۶۷ درصد،صافی و دستگاه دیالیز ۳۲۵ درصد و كیسه خون ۳۵۰ درصد گرانتر شده است.

رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد:‌ كل ارز مورد نیاز برای داروی كشور ۵/ ۱ میلیارد دلار است و برای تجهیزات پزشكی هم به یك میلیارد دلار ارز مرجع نیاز است در حالی كه بعد از گذشت ۸ ماه تازه ۵۰۰ میلیون یورو اختصاص داده‌اند كه همین هم تا از مسیر بانكهای عامل بگذرد و به دست افراد برسد بیش از دو ماه طول می‌كشد در حالی كه مسئولان باید هر چه سریعتی با تخصیص 2.5 میلیارد دلار جلوی كمبودهای دارو و تجهیزات پزشكی را نیمه اول سال ۹۲ را هم بگیرند.

وی گفت:‌ البته حتی اگر ارز مرجع را هم به دارو و تجهیزات پزشكی اختصاص دهند با توجه به اینكه ارز مرجع پارسال هزار و ۵۰ تومان بود و امسال ۱۲۲۶ تومان است همین تفاوت قیمت، حداقل ۱۷ درصد افزایش قیمت را برای دارو و تجهیزات پزشكی به همراه دارد. و در زمانی كه بیماران و بیمارستانها مجبورند دارو و تجهیزات مورد نیاز خود را با ارز ۳ هزار تومانی و ۴ هزار تومانی بخرند معلوم است كه ورشكسته می‌شوند و توان ادامه كار را ندارند و شاهدیم كه حتی نخ جراحی هم در بیمارستانها به سختی پیدا می‌شود.

وی اضافه كرد: در این شرایط مشكلات طاقت فرسای مردم برای مسئولان قابل لمس نیست چون با یك تلفن به هر چه می‌خواهند با قیمت مناسب دسترسی دارند و معلوم است كه درد مردم عادی را كه حداكثر بتوانند صدایشان را به گوش نماینده مجلس برسانند،متوجه نمی‌شوند.

وعده پزشك خانواده بدون پول

شهریاری ادامه داد: در مورد پزشك خانواده هم كه آقای احمدی نژاد با وعده اجرای دو ساله آن، می‌خواهد این موفقیت را در كارنامه‌اش ثبت كند، هم باید گفت كه اجرای این برنامه برای یكسال حدود ۵ هزار میلیارد تومان پول می‌خواهد و فقط برای سطح اول آن باید ۸۰۰ میلیارد تومان كنار بگذارند اما دولت بودجه لازم را اختصاص نداده است.

وی گفت: وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشكی حداكثر می‌توانند با كم كردن از اعتبارات درآمد اختصاصی بیمارستان در ۳ یا ۴ استان كجدار و مریض و دست و پا شكسته به اسم این برنامه كارهایی را بكنند اما معلوم نیست چقدر بتوانند دوام بیاورند و بعد از چند ماه امكان ادامه این مسیر با این بودجه‌ها وجود ندارد و در نهایت اینكه، برنامه پزشك خانواده را كجا اجرا كرده‌اند، چقدر اجرا كرده‌اند و چطور اجرا كرده اند،الله اعلم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024