جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 09.11.2012, 17:14


صدای آمریکا: خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های آمریکایی می‌گوید قانونگذاران این کشور در حال تنظیم بسته تحریمی جدیدی علیه ایران هستند که چنانچه تصویب شود،  تجارت غیرنفتی ایران را با محدودیت شدید و بی‌سابقه‌ای روبرو می‌کند. مقامات می‌گویند این تحریم ها عملا ایران را از تجارت با اغلب کشورهای جهان باز می دارد.

به گزارش آسوشیتدپرس، این بسته تحریمی بر روی بخش کشاورزی، صنعتی و واردات کالاهای مصرفی‌‌ مورد نیاز برای بخش تولید، تمرکز دارد.

تحریمهای تازه از سوی مارک کرک، سناتور جمهوری‌خواه، و رابرت منندز، سناتور دموکرات، مطرح شده است؛ آنان قبلا در جهت تصویب تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران تلاش کرده بودند.

طبق بسته پیشنهادی جدید، تمامی دارایی‌های جمهوری اسلامی در خارج از ایران و همچنین صادرات کالاهای خارجی به ایران هدف قرار می‌گیرد. بر این اساس دارایی‌های ایران در خارج از کشور مسدود می‌شوند و کشورهای مختلف صادرکننده ماشین‌آلات و همچنین بانک‌هایی که در این راستا نقل و انتقالات مالی‌ به نفع ایران انجام می‌دهند، در صورت ادامه همکاری خود با ایران، در فهرست سیاه آمریکا قرار می‌گیرند.

در بسته جدید، صادرات غذا، دارو و ابزار مورد استفاده برای ارتقای دموکراسی، نظیر دستگاه‌های ارتباطی، از تحریم‌ها معافند.

آسوشیتدپرس تأکید می‌کند که مارک کرک ترجیح می‌دهد برای کشورهای طرف معامله با ایران در این حوزه، نظیر آلمان که ماشین‌آلات به ایران می‌فرشد و چین که کالاهای ارزان‌قیمت به ایران صادر می‌کند، معافیت در نظر گرفته نشود.

با این‌ حال احتمال می‌رود دولت اوباما خواهان آن باشد که تحریم‌های جدید این انعطاف‌ها را مد نظر قرار دهد و بر همین مبنا، به گفته منابع آگاه، تنظیم‌کنندگان این بسته تحریمی در تلاشند این معافیت‌ها را لحاظ کنند.

به گفته مقام‌های رسمی آمریکایی، تهیه‌کنندگان تحریم‌های جدید در تلاشند بدون دادن امتیاز اولیه‌ای به ایران، جمهوری اسلامی را ترغیب کنند تا گفت‌و‌گوهای هسته‌ای را از سر بگیرد. حامیان این تحریم‌های تازه نیز می‌گویند این محدودیت‌ها می‌تواند اقتصاد ایران را به ورشکستگی بکشاند و در نهایت رهبر جمهوری اسلامی را وادار کند تا به مذاکره هسته‌ای تن دهد.

یکی از دستیاران عضو کنگره آمریکا گفته است که این بسته تحریمی که محدودیت‌های مالی و تجاری‌ای را برای ایران در نظر گرفته است، «مجموعه‌ کاملی از تحریم‌ها» علیه جمهوری اسلامی است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز  ۱۸ آبان‌ماه، نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۱۷ فرد و نهاد حکومتی در ایران را به خاطر مشارکت در سانسور، نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم و ارتباط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحریم کرده است.

غرب و اسرائیل معتقدند که برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی است،‌ امری که جمهوری اسلامی همواره آن را رد کرده است.

در این میان آمریکا و اروپا در تلاش هستند تا از طریق فشار آوردن به ایران و وادار کردن جمهوری اسلامی به مذاکره، به بحران هسته‌ای ایران خاتمه دهند و این در حالی است که اسرائیل به نتیجه دادن تحریم‌ها بدبین است و بر گزینه نظامی پای می‌فشارد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024