جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 09.11.2012, 16:21


یک منبع نزدیک به خانواده ستاربهشتی وب لاگ نویسی که ۱۶ آبان به خانواده‌اش گفته شد او در بازداشتگاه جان خود را از دست داده است به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت که خانواده این وبلاگ نویس تهدید شده‌اند که در صورت صحبت کردن با رسانه‌ها دستگیر می‌شوند. او به کمپین گفت که اعضای خانواده این وبلاگ‌نویس به صورت غیررسمی در حبس خانگی به سر می‌برند.

ستار بهشتی، ۳۵ ساله، در ۹ آبان در منزلش در شهر رباط کریم در نزدیکی تهران بازداشت شد. در تاریخ  ۱۹ آبان مقامات با خانواده او تماس گرفته و آنها از مرگش در زمان بازداشت بدون اینکه هیچ اطلاعات دیگری ارائه کنند مطلع کردند. منبع یاد شده که خواست نامش فاش نشود گفت که اعضای درجه اول خانواده ستار بهشتی به او گفته‌اند که «نگذارید که خون ستار پایمال شود.»

این منبع به کمپین گفت: «ماموران امنیتی همه تلفن‌هایی که خانواده در اختیار داشتند را از آنها گرفتند. از برخی از اعضای خانواده که تلفن‌ها گرفته نشده، شماره هایشان را یادداشت کرده‌اند برای شنود. درحال حاضر کسی در منزل مادر ستار نیست و همه اعضای خانواده در منزل خواهرش هستند که در کوچه آنها چهار ماشین که در هر کدام سه چهار نفر هستند رفت و آمد افراد را به خانه کنترل می‌کنند. در ضمن از ورود همسایه‌ها خودداری می‌کنند و تنها جمعی از اعضای نزدیک به خانواده که حدود بیست نفر می شوند و در مراسم تدفین هم حضور داشتند می‌توانند به خانه خواهر ستار بهشتی رفت و آمد کنند.»

او همچنین گفت که در مراسم تدفین مرحوم بهشتی از همه کسانی که در مراسم شرکت داشتند عکس و فیلم گرفته شده است.

وی افزود: «چهارشنبه، روز تشیع جنازه که قرار بود جنازه را تحویل بدهند وقتی خواهر ستار به امامزاده محمدتقی رباط کریم وارد می‌شود، مامورین به سمت او آمدند و او را تهدید کردند به خاطر مصاحبه‌هایی که با رسانه‌ها کرده بود و به او دستبند زدند و تهدید کردند که او را بازداشت می‌کنند و پس از پادرمیانی اعضای خانواده مامورین اجازه دادند که او در مراسم تشییع جنازه شرکت کند. اما در حضور همسرش دو مطلب را تاکید می‌کنند که اگر با رسانه‌های خارجی مصاحبه کنید او را جایی می بریم که دیگر او را دیگر نمی‌بینی. به همسرش هم می‌گویند که اگر به خودت رحم نمی‌کنی به بچه بیست ماهه‌ات رحم کن.»

وی در پاسخ به این سوال که وقتی جنازه را تحویل گرفته‌اند آیا نشانه هایی از ضرب و شتم روی آن وجود داشته است به نقل از یکی از افراد خانواده  که جنازه را دیده بوده است گفت: «(…) به من گفت که روی سرش فرورفتگی بزرگی بوده و روی سرش گچ کشیده بودند. صورتش باد کرده بوده است. به محض اینکه بند کفن را باز کردند از کنار زانوی راستش به کفن خون زده بوده است. به محض اینکه بند را باز کردند کاملا کفن خونی شد و علائمی از کالبد شکافی هم روی بدنش بوده است.»

منبع یاد شده به کمپین گفت که ستار بهشتی خبرهایی را مربوط به زندانیان سیاسی و یا ویدیو از تجمعات را برای سایت‌های موسوم به «سبز» خارج از کشور می‌فرستاد: «او می‌گفت که باید یک کاری بکنم، با سکوت درست نمی‌شود، خوب بچه ها دارد پایمال می‌شود…. ستار سال ۷۹ هم یک بار دیگر دستگیر شده بود و مدتی بازداشت بود.

این منبع نزدیک به خانواده ستاربهشتی به کمپین درخصوص وضعیت کنونی خانواده این وبلاگ نویس گفت: «ارتباط بیرونی آنها را کاملا قطع کردند و الان همسایه ها هم اجازه ورود و خروج ندارد.  برای روز جمعه مراسمی دارند ساعت حدود ۲ بعد از ظهر در امامزداه محمدتقی رباط کریم و فقط گفتند بیاید غذایی پخش کنید. و گفتند نمی توانند مراسم سوم و هفتم را در مسجد برگزار کنید. خانواده اعلامیه ختم درمحل می زنند واز طرف دیگر مامورین می روند اعلامیه ها را از دیوار بر می دارند.» او گفت در زمانی که در منزل خواهر مرحوم بهشتی بودند تلفن خواهر او زنگ خورد و یکی از ماموران گوشی را برداشت و به فردی که از یکی از رسانه ها می خواست با اعضای خانواده مصاحبه کند گفته که ستار به خاطر اعتصاب غذا در بیمارستان بستری است و گوشی را قطع کرده است.

او در خصوصی شرایطی که منجر به بازداشت ستار بهشتی در ۹ آبان شد به کمپین گفت: « اتفاقی که خیلی ها در جریانش نبودند این بود که حدود ۲۰ روز قبل از دستگیری آخر یا شاید کمتر، ماموران امنیتی دو بار بدون حکم می آیند خانه برای بازجویی. ستار بعد از آزادی به من گفت که اولین بار که به خانه آمدند لپ تاپش خانه نبود. بخشی از یک سری بریده های روزنامه که در خانه داشت و در دفتری نگهداری کرد را ماموران با خود بردند. بعد از چند روز دوباره می آیند و این بار یکی از همسایه‌ها به او خبر می دهند که ماموران جلوی در هستند (اینها رو خود ستار برایم توضیح داده بود) ستار لپ تاپش را به دوستش می‌دهند و مامورین می‌آیند و با کامپیوتری برخورد نمی کنند.

تا چند روز بعد او را تلفنی احضار می کنند که به قرارگاه سیدالشهدا در رباط کریم بیا. یادم نیست که خودش را معرفی کرد یا او را بازداشت کردند. او گفت من را بردند اما نه به آدرسی که گفته بودند.»

این منبع نزدیک به خانواده که با ستاربهشتی بعد از بازداشت اول صحبت کرده است به کمپین درخصوص گفت وگوی خود با او به کمپین گفت: «بازجو در آنجا او را کتک می زنند و از او می خواهند برگه ای را امضا کند. گفته چیزی را که نمی دانم امضا نمی کنم. بعد از یک روز چشم بندش را بالا می زنند و اول و آخر جایی یک بخش را ضربدر می زند و امضا می کند. بعد از دو روز بازجویی که معلوم نیست کدام نهاد امنیتی بوده آزاد می شود. می گفت وقتی می امدم یکی از آن افراد گفت که به زودی اینجا می بینیمت…. آخرین مطلبی که در صفحه فیس بوکش نوشته گفته که تهدید شده و گفتند می بریم می کشیمت داغت رو به دل مادرت می گذاریم. گفت افرادی که تهدیدش کرده اند گفتند که زیادی وراجی می کنی. ستار در متن خودش می نویسد حالا من به شما می گویم که شما زیاد وراجی نکنید. شماها ظلم نکنید تا من ننویسم.» وی افزود: « وقتی بعد از آزادی با او صحبت کردم گفت که با تعهد امدم بیرون. اما به او گفته بودند: به زودی می گیریمت. زمانی که می گفتم کار نکن می گفت نمی توانم ، مریض می شوم. دیوانه می شوم اگر ننویسم.»

وی افزود: «وقتی با ستار صحبت می کردم گفتم چند روز فیس بوک و وب لاگت را ببند. ستار مدتی هم بود که می گفت خیلی تهدیدم می کنند و فکر می کنم از کشور بیایم بیرون بهتر است. من وضعیت مالی او را کامل می دانستم به او گفتم الان وضعیت ترکیه نابسامان است و شرایط سختی برای پذیرفتن است و نمی دانی چه اتفاقی می افتد و باید سر کار بروی…  و مادرت را می خواهی چه کار کنی؟ و هزار و یک مساله دیگر.»

این منبع نزدیک به خانواده ستار بهشتی گفت: «این خانواده مطلقا خانواده سیاسی نیستند. یک خانواده بی نهایت ساده و سالم هستند. من بارها با ستار و خانواده صحبت می کردم که هزینه اینترنتت رو می دهم می گفت که من خودم باید هزینه آزادی ام را بدهم. یعنی اینقدر مناعت طبع داشت.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024