جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 08.11.2012, 22:33


مصونیت قضایی و بدرفتاری بار دیگر باعث یک مرگ دیگر در زندان های ایران شد
وب لاگ نویس در حالی که احتمال بدرفتاری وشکنجه می رود در زندان جان خود را از دست داد

(۱۸ آبان ۱۳۹۱)  کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز با انتشار بیانیه ای از قوه قضاییه ایران خواست که فورا تحقیقاتی را در خصوص مرگ وبلاگ نویس جوان ستار بهشتی که در جریان بازجویی ها در زندان جان خود را از دست داد انجام دهد و افراد مسئول در این حادثه غمبار را معرفی و پاسخگو کند.

هادی قائمی سخنگوی کمپین گفت:‌«مرگ آقای بهشتی در زمان بازداشت نگرانی جدی را در خصوص بدرفتاری با زندانیان عقیدتی در زندان ها در حالی که نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در مصونیت قضایی برخوردار هستند ایجاد می کند. مرگ این وب لاگ نویس به احتمال زیاد به دلیل شرایط موجود در زندان بوده و او قربانی تازه‌ای از فرهنگ روبه گسترش مصونیت قضایی مسوولین و مامورین در داخل زندان است. احتمال اینکه او به خاطر جراحات و یا صدمات ناشی از شکنجه و یا بدرفتاری در جریان بازجویی یا نگهداری در زندان جان خود را از دست داده باشد بسیار زیاد است.»

ستار بهشتی، ۳۵ ساله، در ۹ آبان در منزلش در شهررباط کریم در نزدیکی تهران بازداشت شد. در تاریخ ۱۶ آبان مقامات با خانواده او تماس گرفته و آنها از مرگش در زمان بازداشت بدون اینکه هیچ اطلاعات دیگری ارائه کنند مطلع کردند.

وب سایت های خبری فارسی زبان او را به عنوان جوانی کارگر که در مورد نقض حقوق بشر وبلاگ می نوشت معرفی کرده‌اند. در آخرین پست‌های وب لاگ قبل از بازداشت او در مورد سیاست خارجی ایران در لبنان و همچنین اعتصاب غذای نسرین ستوده وکیل برجسته حقوق بشر که در زندان اوین نگهداری می‌شود نوشته بود.

خواهر وی در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی صدای آمریکا گفت: «در نهم آبان لباس شخصی‌ها میریزن خونه مامانم بدون هیچ مجوزی، ستار رو دستبند می زنند و می برند. مامانم می‌گه مجوز دارید؟ طرف اسلحه‌اش رو نشان مادرم می‌دهد. نمی‌دونم به چه جرمی می‌برندش…. امروز شوهرم را کشوندند اونجا گفتند آقای ستار بهشتی مریضی داشته. نه قرصی می‌خورده. سالم بوده. پرسیده علت فوت چه بوده؟ گفتند خفه شو! حرف نزن! فقط ما حرف می‌زنیم. از سردخانه کهریزک هماهنگ کنید بروید قبر بخرید…. از حقوق آدم‌ها می‌نوشت. جرم برادرم این بود که انسان بود و می‌گفت انسانیت بمونه. همین.»

وب سایت کلمه ادعا کرده است که بازجویان در حین بازجویی به شدت ستار بهشتی را کتک زده و تحت شکنجه قرار داده‌اند که این رفتارها منجر به مرگ او شده است. این گزارش بر پایه ادعای  زندانیان در بند ۳۵۰ زندان اوین است، جایی که بعد از بازداشت ستاربهشتی به آنجا منتقل شده، نگهداری می شوند.

از زمان مصاحبه اعضای خانواده بهشتی با رسانه ها در سه شنبه ۱۶ آبان، تلاش های کمپین برای مصاحبه با آنها ناکام مانده است. کمپین بر این باور است که اعضای خانواده ممکن است تحت فشار مقامات امنیتی باشند که با رسانه ها صحبت نکنند و احتمال دارد از اینکه از مرگ فرزندشان در زمان بازداشت سخن بگویند در خطر بیافتند.

امروز شبکه فارسی بی بی سی تایید کرد که پیکر ستار بهشتی در قبرستان رباط کریم به خاک سپرده شده است. به علاوه امروز وب سایت کلمه نامه ای را منتشر کرد که اظهار می کند توسط ستاربهشتی به مقامات قوه قضاییه که در آن جزییات ضرب و شتم در اثنای بازجویی را شرح می دهد. در این نامه او خواستار تحقیق در این زمینه شده است. این نامه دستنویس روی سربرگ رسمی در زندان  «فرم ویژه مکاتبات مددجویان» نوشته شده است.

قائمی گفت: « احتمالش زیاد استکه بازجویان از تلاش مرحوم بهشتی برای یافتن روزنه ای که حرفش شنیده شود به خشم آمده اند و او را تا حدی مجازات کرده اند که منجر به مرگ او شده باشد.»

زندانیان عقیدتی در ایران به صورتی مداوم تحت شکنجه و بدرفتاری قرار می گیرند و توجهات پزشکی و حقوق اولیه از آنها دریغ می شود. احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشرسازمان ملل در زمینه امور ایران ماه گذشته در گزارش خود از «فرهنگ مصونیت» در دستگاه قضایی ایران سخن گفت.

در خرداد ماه ۱۳۹۰ کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران مرگ ۱۷ تن از زندانیان عقیدتی را در زندان های ایران از سال ۱۳۸۱ به این سو مستند کرده بود و اینکه در هیچ کدام از این موارد هیچ تحقیقاتی برای پاسخگو نگهداشتن افرادی که بانی و مسبب اتفاقاتی که منجر به از دست دادن جان این افراد شده بود، صورت نگرفته است.

قائمی گفت: « جامعه بین المللی باید به صورت ویژه به وضعیت زندانیان سیاسی در ایران توجه کند. این موضوع به معنای واقعی کلمه مساله مرگ و زندگی است.»



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024