جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 02.11.2012, 21:29


دویچه وله: شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان برای جلوگیری از سقوط حکومت بشار اسد دوشادوش نیروهای دولتی علیه مخالفان به جنگ می‌پردازند. حزب‌الله کشته شدگان خود در سوریه را حانباختگان در راه انجام “وظیفه جهادی” می‌خواند.

از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه (ماه مارس ۲۰۱۱) شایعات فراوانی در مورد دخالت مستقیم نظامیان ایران و شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان در سرکوب خشونت‌آمیز مخالفان در رسانه‌ها منعکس شده است.

چنین دخالت‌هایی همواره رسما تکذیب شده اما شواهد زیادی وجود دارد که دخالت حزب‌الله و ایران را در سوریه تایید می‌کند. برخی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، از جمله فرمانده واحد برون مرزی سپاه و جانشین او به چنین دخالتی اعتراف کرده‌اند.

مرگ در “راه انجام وظیفه جهادی”

سایت اینترنتی “اشپیگل آنلاین” در گزارشی که روز جمعه (۲ نوامبر/ ۱۲ آبان) منتشر شد به حضور نیروهای حزب‌الله لبنان در سوریه می‌پردازد و می‌نویسد، از ماه ژوئیه که شماری از مقام‌های ارشد سوری در جریان یک بمب‌گذاری در دمشق کشته شدند همکاری نیروهای حزب‌الله با حکومت بشار اسد بسیار گسترده‌تر شده است.

بنابر این گزارش در برخی محله‌های شیعه‌نشین بیروت پوسترهایی از جوانان کشته شده به چشم می‌خورد که روی آن نوشته شده “او در راه انجام وظیفه جهادی خود جانباخته است.” در گوشه‌ی پایین سمت چپ این پوسترها امضای “حزب‌الله” قرار دارد.

بر روی این گونه پوسترها، در آگهی‌های ترحیم و در مراسمی که در ماه‌های گذشته به خاطر کشته‌شدگان حزب‌الله برگزار شده، به نحوه و محل انجام این “وظیفه‌ی جهادی” اشاره آشکاری نمی‌شود.

اعتراف نصرالله به حضور نظامی حزب‌الله در سوریه

شیعیان لبنان تا کنون هدف اصلی “جهاد” خود را اسرائیل معرفی کرده‌اند. با توجه به آرام بودن مناطق مرزی لبنان و اسرائیل و در ابهام ماندن محل مرگ شبه‌نظامیان حزب‌الله در ماه‌های اخیر شایعه‌ی حضور آنها در سوریه قوت گرفته است.

از سوی دیگر نزدیکان و بستگان قربانیان برخلاف رهبران حزب‌الله اصرار چندانی بر پنهان کردن حضور فرزندان خود در سوریه ندارند. ظاهرا به دلیل افزایش شمار شبه‌نظامیان لبنانی در سوریه رهبر حزب‌الله، حسن نصرالله مجبور شد در ماه اکتبر اعتراف کند که احتمال دارد برخی از اعضای این تشکل در جنگ داخلی سوریه شرکت داشته باشند.

نصرالله در عین حال ادعا می‌کند موضع رسمی حزب‌الله حضور نظامی در درگیری‌ها و به نفع حکومت بشار اسد نیست. او می‌گوید شبه‌نظامیان تحت فرمانش در نهایت به حفاظت از لبنانی‌هایی می‌پردازند که در روستاهای مرزی در خاک سوریه زندگی می‌کنند.

«جنگ به خاطر موجودیت شیعیان»

به نوشته‌ی “اشپیگل آنلاین” تا آغاز درگیری‌های داخلی در سوریه، مرز مشخصی میان این کشور و لبنان وجود نداشت. به همین علت در هر دو طرف مرز جمعیت پراکنده‌ای از شهروندان دو کشور سکونت دارند. از زمان اوج‌گیری جنگ داخلی در خاک سوریه درگیری‌های شدیدی میان مخالفان اسد و شیعیان لبنانی در روستاهای مرزی رخ داده است.

گزارشگر اشپیگل آنلاین به نقل از بستگان یکی از کشته شدگان حزب‌الله می‌نویسد، جنبش اعتراضی علیه بشار اسد توطئه‌ی غرب و هدف نهایی آن به جان هم انداختن شیعیان و سنیان است. او می‌گوید “ما شیعیان در حال جنگ بر سر موجودیت خود هستیم” و به همین دلیل کشته شدن پسرعموی خود در سوریه را مایه افتخار می‌داند.

حمایت از حامی قدیمی در سوریه

شیعیان لبنان در حالی به حمایت از بشار اسد با مخالفان او می‌جنگند که حکومت سوریه خود را “سکولار” می‌خواند و خانواده اسد به اقلیت علوی مذهب این کشور تعلق دارد.

اکثریت جمعیت سوریه سنی‌مذهب‌اند و شورشیان در مواردی جنگ داخلی در این کشور را مقابله‌ی شیعیان با اکثریت سنی قلمداد می‌کنند. با این همه بسیاری از اعضا و رهبران حزب‌الله معترفند که حمایت از بشار اسد با انگیزه‌های مذهبی انجام نمی‌شود.

سوریه از متحدان اصلی حزب‌الله و مهمترین گذرگاه ارسال اسلحه از ایران به لبنان محسوب می‌شود. ظاهرا به همین دلیل هر دو طرف از قدرت‌گیری اسلام‌گرایان سنی در سوریه ناخشنود هستند.

به گزارش اشپیگل آنلاین پسر عمومی یکی از افراد حزب الله که در سوریه کشته شده می‌گوید، حمایت از بشار اسد نوعی قدردانی به شمار می‌رود: “رژیم سوریه در تمام این سال‌ها از ما پشتیبانی کرد، الان ما به آنها کمک می‌کنیم.”



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024