جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 29.10.2012, 14:36


منابع خبری جزئیات تازه‌ای از تجاوز هوایی آشکار اخیر اسرائیل به خاک سودان منتشر کرده‌اند.

به گزارش مهر؛ حمله اخیر جنگنده‌های اسرائیل به یک کارخانه اسلحه سازی در الیرموک در جنوب سودان همچنان بحث محافل رسانه‌ای است.

روزنامه ساندی تایمز انگلیس در شماره امروز خود آورده است: اطلاعات حاکی است که جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل به کارخانه الیرموک در اطراف پایتخت سودان حمله کرده‌اند.

این روزنامه می نویسد: هشت جنگنده اسرائیلی چند منظوره از نوع اف 15 در ساعات اولیه روز ۲۴ اکتبر مجتمع اسلحه‌سازی الیرموک را هدف حملات خود قرار داده‌اند.

روزنامه انگلیسی بیان کرد: چهار فروند از این هواپیماها بمبهایی را که وزن هرکدام یک تُن بود،حمل می‌کردند و چهار فروند دیگر وظیفه تامین عملیات را بر عهده داشتند.

این روزنامه مدعی شد: اینگونه که از قرائن بر می‌آید این حمله در واقع آزمایشی برای حملات احتمال به تاسیسات هسته‌ای ایران بوده است.

ساندی تایمز بیان کرد: بر اساس ارزیابی کارشناسان نظامی غربی، هواپیماهای اسرائیلی به مدت چهار ساعت در هوا بوده‌اند و مسافتی بالغ بر ۳۹۰۰ کیلومتر را طی کرده‌اند.

این جنگنده‌ها بر فراز دریای سرخ حرکت کرده‌اند و از طریق شرق وارد حریم هوایی سودان شده‌اند تا در تیر رس سامانه دفاع هوایی مصر گرفتار نشوند.

روزنامه انگلیسی بیان کرد: در نزدیکی مرز سودان این جنگنده‌ها اقدام به سوخت‌گیری هوایی کرده‌اند و در آن هنگام هواپیمای Gulfstream G550 که در مکان وقوع عملیات حضور داشته است و مجهز به دستگاههای الکترونیکی جدید است سامانه دفاع هوایی و دستگاههای رادار سودان را از کار انداخته است.

ساندی تایمز تشریح کرد: به علت از کار افتادن سیستم راداری، هواپیماهای میگ این کشور آفریقایی نتوانسته‌اند برای مقابله با هواپیماهای مهاجم به هوا بلند شوند.

قرارداد نظامی ایران با سودان

این روزنامه ادعا کرد: اسرائیل از دو سال قبل و پس از ترور محمود المبحوح عضو برجسته حماس به فکر حمله به سودان بوده است، زیرا پس از ترور المبحوح موساد در کیف وی نسخه‌ای از قرارداد نظامی میان سودان و ایران کشف کرده است که در آن سودان به ایران حق کامل تولید سلاح در خاکش را داده است.

این روزنامه غربی مدعی شد: در الیرموک موشکهای بالستیک از نوع شهاب تحت نظارت کارشناسان ایرانی تولید می‌شده است و هدف تحویل این موشکها به حماس در نوار غزه و دیگر مناطق خاورمیانه بوده است.

این درحالی است که شبکه راشاتودی روسیه در گزارشی اعلام کرد: تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که انفجاری که در کارخانه اسلحه‌سازی سودان رخ داده است ناشی از حمله هوایی بوده است.

گروه “Satellite Sentinel Project” که غیر دولتی و مقر آن در آمریکاست و موسس آن جورج کلونی، بازیگر آمریکایی است با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: تصاویر ماهواره‌ای نشان دهنده ایجاد شش حفره بزرگ با عرض هر یک از آنها ۱۶ متر، در محل کارخانه الیرموک در پایتخت سودان است.

در این بیانیه آمده است: حفره‌های ایجاد شده با آثار ناشی از حملات هوایی مطابقت می‌کند. عکس‌های ماهواره‌ای گرفته شده که کمتر از دو هفته قبل از انفجار را نشان می‌دهد از وجود حدود چهل کانتینر پارک شده در نزدیکی ساختمان حکایت دارد.

در این بیانیه توضیح داده شده است: اگر انفجار حاصل حملات موشکی باشد به مفهوم آن است که حمله، همه کانتینرها و ادوات موجود را نابود کرده است.

گروه مذکور بیان کرد: انفجارها دو ساختمان را به کلی ویران و به ۲۱ ساختمان تا شعاع ۷۰۰ متری از مکان انفجار آسیبهای زیادی وارد کرده است.

شبیه سازی برای حمله به ایران

روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز دوشنبه ۲۹ اکتبر در گزارشی به واکاوی و بررسی حمله هوایی به تاسیاست نظامی در سودان که گفته می‌شود موشک‌های شهاب سپاه پاسداران را تولید می‌کرده پرداخته است.

برخی کارشناسان نظامی هدف این حمله را علاوه بر شبیه سازی و تمرین حمله به تاسیسات هسته ایران توقف ارسال محصولات این کارخانه به حماس نیز ارزیابی می‌کنند.

گزارش مذکور می افزاید: سلاح هایی که در این کارخانه ساخته می شوند، به خودی خود هدف اسرائیل بوده، زیرا این سلاح ها در کوتاه مدت این رژیم را تهدید می‌کنند؛ البته شاید این سلاح ها در مناطق دورافتاده صحرای سینا به کار گرفته شوند و یا به گونه‌ای به غزه منتقل شده و تهدیدی مستقیم را متوجه اسرائیل کنند.

از سوی دیگر انجام این حمله در این زمان، به منزله پیامی است که نتانیاهو می‌خواست برای کاندیدای پیروز در انتخابات آمریکا بفرستد؛ پیامی مبنی بر اینکه زمان تصمیم برای اقدام عملی علیه برنامه هسته‌ای ایران فرا رسیده است و در حقیقت، از این امر به عنوان ابزاری برای فشار بر رئیس جمهور بعدی آمریکا استفاده کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024