پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 22.10.2012, 20:09


دویچه وله: اینتل‌ست، سازمان بین‌المللی ارتباطات ماهواره‌ای، پخش برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای جمهوری اسلامی ایران را قطع کرده است. پرس‌تی‌وی می‌گوید که اینتل‌ست به دستور وزارت امور خارجه آمریکا دست به این اقدام زده است.

پرس‌تی‌وی، شبکه تلویزیونی انگلیسی‌زبان جمهوری اسلامی ایران دوشنبه (اول آبان/ ۲۲ اکتبر) طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد، اینتل‌ست به دستور اداره کنترل اموال خارجی وزارت خارجه آمریکا پخش شماری از شبکه‌های ماهواره‌ای ایران را قطع کرده است.

بنا بر اطلاعیه‌ پرس‌تی‌وی، منتشره در پایگاه اینترنتی این شبکه کانال‌های تلویزیونی خبر، سحر، جام جم و کوثر از جمله شبکه‌هایی هستند که پخش آنها قطع شده است.

طبق این اطلاعیه، شبکه پرس تی‌وی در فهرست شبکه‌هایی که پخش آنها متوقف شده است قرار ندارد.

در اطلاعیه پرس تی‌وی همچنین آمده است که «لابی‌های اسرائیل فشار خود بر کمپانی‌های ماهواره‌ای بین‌المللی برای توقف پخش کانال‌های ایرانی را افزایش داده‌اند».

هفته گذشته (۱۴ اکتبر ۲۰۱۲) ماهواره هاتبرد نیز پخش شبکه‌های برون‌مرزی جمهوری اسلامی ایران را متوقف کرد. این اقدام به درخواست شرکت یوتلست صورت گرفت که خدمات پخش ماهواره‌ای برای شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی جمهوری اسلامی ایران ارائه می‌دهد.

با تصمیم شرکت یوتل‌ست پخش شبکه‌های “العالم”، “پرس تی‌وی”، “سحر ۱ و ۲”، “جام جم ۱ و ۲”، “شبکه خبر”، “قرآن” و “الکوثر” از ماهواره هاتبرد متوقف ‌شدند.

برخی از مقام‌های سیاسی ایران حذف شبکه‌های برون‌مرزی این کشور از روی ماهواره هاتبرد را اقدامی در جهت مهار “جریان روشنگری” جمهوری اسلامی دانسته‌اند.

بیژن نوباوه یکی از نمایندگان مجلس ادعا کرده تحریم پخش شبکه‌های تلویزیونی ایران از سوی ماهواره‌های جهانی به دلیل اطلاع‌رسانی این شبکه‌ها در مورد وقایعی نظیر «جنبش وال‌استریت، نارضایتی‌های گسترده در اتحادیه اروپا و همچنین مسائل مربوط به دخالت آمریکا در منطقه از جمله مسئله سوریه» است.

ناظران توقف پخش شبکه‌های برون‌مرزی جمهوری اسلامی ایران را واکنش به اخلال و ارسال پارازیت از سوی ایران بر روی شبکه‌های ماهوا‌ره‌ای فارسی‌زبان خارج از کشور می‌دانند.

شرکت ماهواره‌ای “یوتلست” پیش از این دولت ایران را متهم کرده است که با ارسال پارازیت کار شبکه‌های فارسی‌زبان را مختل کرده است. این شرکت این اقدام را مغایر قوانین جهانی خوانده است.

در دو سال اخیر رسانه‌های بین‌المللی نظیر بی‌بی‌سی، دویچه وله و صدای آمریکا دولت ایران را متهم به اخلال در کار اطلاع‌رسانی آنها کرده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024