جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 21.10.2012, 20:36


“اینجا جهنم است، جهنم. وقتی برای شناسایی به سردخانه رفتم، خواهر خودم را نشناختم، تنها انگشتر دستش نشانه‌ای از خواهرم بود.”

علیرضا هادی‌پور، برادر مژگان هادی‌پور، معاون مدرسه “پاسداران عفت” بروجن که در سانحه اتوبوس راهیان نور به همراه گروهی از شاگردانش و مدیر مدرسه جان باخته، در گفت و گو با بی‌بی‌سی فارسی گفت: “خواهرم و ماندانا الهیار، مدیر مدرسه که با ما نسبت فامیلی داشت، سرپرست این تیم زیارتی بودند. باید دانش‌آموزان به شلمچه می‌رفتند. در غیر این‌صورت نمره آمادگی دفاعی نداشتند و برای شرکت در کنکور هم با مشکل مواجه می‌شدند. از خواهرم خواستم به این سفر نرود، اما گفت آموزش و پرورش گفته باید برویم.”

به گفته آقای هادی‌پور، این گروه ساعت ۷ صبح جمعه به سپاه منطقه می‌روند و راننده همانجا اعلام می‌کند که ماشین نقص فنی دارد، اما سعی می‌کند آهسته رانندگی کند تا مشکلی پیش نیاید.

اما این اتوبوس در شامگاه روز جمعه ۲۹ مهر در جنوب غرب ایران واژگون شد و ۲۶ نفر کشته بر جای گذاشت. وضعیت دست‌کم یک نفر از ۱۸ نفر زخمی این حادثه نیز وخیم گزارش شده است.

۲۱ نفر از کشته‌شدگان این حادثه، دختران دانش‌آموز مقطع دبیرستان بودند.

آقای هادی‌پور به نقل از شاهدان در اتوبوس گفت زمانی که راننده سرعتش را زیادتر از حد مجاز کرد، «یکی از دختران می‌گوید که همیار پلیس است و از راننده می‌خواهد که با توجه به نقص فنی آرام رانندگی کند، معاون مدرسه نیز از راننده می‌خواهد که ماشین را متوقف کند. اما راننده توجهی به سخنان آنها نمی‌کند.»

مسئولان نیروی پلیس ایران، تخطی راننده اتوبوس از «سرعت مطمئنه» در جاده لغزنده و ناتوانی او در کنترل وسیله نقلیه را دلیل اصلی این حادثه اعلام کرده‌اند.

به گفته آقای هادی‌پور، راننده در پیچی تند نمی‌تواند اتوبوس ار کنترل کند و ماشین چپ می کند، روی تپه می رود و با سقف بر روی زمین ‌فرود می‌آید.

شاهدان عینی می‌گویند که شدت حادثه به قدری بوده که سقف اتوبوس به صندلی می‌چسبد و ماشین‌های سنگین در مرحله اول عملیات نجات امکان دسترسی به مجروحان و کشته شدگان را نداشته‌اند.

آقای هادی‌پور در حالیکه به شدت از حادثه متاثر بود، گفت: “جواب این همه درد را چه کسی می‌دهد؟ چه کسی مقصر است، آنچه دیدیم از عاشورا بدتر بود. چرا ماشینی که نقص فنی داشت را فرستادند، چرا هیچ کس جوابگو نیست؟”

وی ادامه داد: “هیچ کس حال ما را نمی‌فهمد، یکی از بچه ها همان وقت به پدرش زنگ زده و گفته بابا کمک کن، دارم می‌میرم، اما بعد از مدتی دیگر جواب نمی‌دهد، این همه دختر جوان را بردند که چه ببیند، خاک ببینند، جواب پدر و مادرهای داغدار را چه کسی می‌دهد؟”

آقای هادی‌پور با اشاره به طرح شکایت خانواده‌ها گفت: “از نماینده بروجن خواستار پیگیری پرونده شدیم، از آموزش و پرورش هم پرسیدیم که چرا ماشینی که نقص فنی داشت را فرستادند.”

کاروان‌های راهیان نور از سال ۱۳۸۰ در ایران برای بازدید از مناطقی اعزام می‌شوند که جنگ هشت ساله ایران و عراق در غرب و جنوب غرب ایران در آن جریان داشت.

با آن که گفته می‌شود اعزام دانش‌آموزان در قالب کاروان راهیان نور از سوی وزارت آموزش و پرورش ایران به صورت اجباری انجام می‌شود، حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پروش، در پاسخ به سوالاتی که خبرنگاران درباره چگونگی و دلیل سانحه دانش آموزان بروجنی پرسیده‌اند، گفته است: “(این سوال را) از مسئولانش بپرسید”.

ابراهیم سرخیز، از معاونان وزیر آموزش و پرورش نیز به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت که اردوی راهیان نور با همکاری بسیج انجام می‌شود، ولی اعزام دانش‌آموزان به این اردوها “کاری پرورشی محسوب می‌شود” و معاون وزیر آموزش و پرورش در امور پرورشی باید در این زمینه توضیح دهد.

وضعیت خانواده‌ها اصلا قابل تصور نیست

یکی از شهروندان ساکن بروجن نیز که با خانواده های کشته شده ها و زخمی های اردوی دانش آموزی راهیان نور از نزدیک دیدار کرده است نیز در گفت و گو با علی نژاد می گوید: وضعیت خانواده ها اصلا قابل تصور نیست، شش نفر از کسانی که پر پر شدند، تک فرزند خانواده های شان بودند. در میان زخمی‌ها چهره برخی از دختران که در این حادثه زخمی شده‌اند عیب پیدا کرده، ما خواستار این هستیم که ابتدا مسولان تمامی حقوق این خانواده‌ها اعم دیه، بیمه و غیره را تامین کنند، مسولان باید تعهد بدهند که جراحی زخمی‌ها در اولین فرصت به شکل درستی ا انجام شود تا حداقل این زخمی‌ها که خواهران همه ما هستند دچار نقص عضو نشوند و همچنین باید باید با مسببین اصلی حادثه برخورد جدی صورت گیرد.

او با بیان اینکه اگر در این حادثه فرزند یکی از مسولان کشته می‌شد، حتما زمین و زمان را به هم می دوختند، دخترانی که پرپر شدند، هم شهری‌های ما هستند و ما به آنها مدیون هستیم آنها به کمک نیاز دارند؛ می افزاید: هیچ کدام از اتوبوس‌ها کمربند ایمنی و امکانات ایمنی نداشتند. نقص فنی اتوبوس که ترمز آن بود از قبل اعلام شده بود. جاده هم خطرناک بود و قوانین خود سیستم آموزش و پرورش برای اردو این است که اتوبوس حامل دانش آموز نباید در شب حرکت کند.

پس از کشته شدن ۲۶ دختر دبیرستانی در تصادف اتوبوس اردوی بازدید از مناطق جنگی، گزارش رسانه های مختلف حکایت از حضور پرشمار نیروهای امنیتی در شهرستان بروجن برای برخورد با اعتراضات احتمالی در این شهرستان دارد. گفته می شود که فضای شهر بروجن امنیتی شده و ماموران اطلاعات و بسیج برای جلوگیری از اعتراضات احتمالی خانواده های داغدار در تمام شهر حضور دارند. براساس گزارش ها همچنین خانواده های داغدار به همراه مردم شهر در مقابل سپاه شهر بروجن تجمع کردند که ماموران امنیتی خانواده های کشته شدگان را به داخل ساختمان بردند.

مواردی از حوادث کاروان راهیان نور

۲۵ اسفند ۸۶ - مشهد - ۲۲ کشته و هفت زخمی
۶ فروردین ۸۷ - چهارمحال و بختیاری - ۲۷ کشته و ۱۳ زخمی
۸ فروردین ۸۷ - خوزستان - دو نفر زخمی
۱ فروردین  ۹۰ - کرمان - ۱۰ کشته و ۳۷ مجروح
۱۵ بهمن ۹۰ - خراسان رضوی - سه کشته و ۱۳ زخمی
۱۶ بهمن ۹۰ -  اردبیل - چهار نفر زخمی
۲۷ مهر ۹۱ -  ملایر - زخمی‌ها سرپا مداوا شدند
۲۸ مهر ۹۱ - بروجن - ۲۶ کشته و ۱۸ مجروح
(بر مبنای جدول منتشر شده در روزنامه اعتماد چاپ تهران)

منابع گزارش: بی بی سی، کلمه



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024