پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 21.10.2012, 1:03


بی بی سی: تامی ویتور، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای، خبر روزنامه نیویورک تایمز مبنی بر گفتگوی مسقیم دولت آمریکا و ایران درباره برنامه هسته ای ایران را رد کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز روز شنبه (۲۹ مهرماه) به نقل از مقام‌های ناشناس در دولت باراک اوباما، در گزارشی نوشته است مقام‌های ایرانی و آمریکایی موافقت کرده اند بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، درباره برنامه هسته ای ایران به طور مستقیم گفتگو کنند.

در بیانیه آقای ویتور آمده است: “ما به همکار ی خود با گروه ۱+۵ برای دستیابی به یک راه حل دیپلماتیک ادامه می‌دهیم و از ابتدا آمادگی خود را برای دیدارهای دو جانبه اعلام کرده ایم.”

اما وی اضافه کرده است: “اینکه ایران و آمریکا مواففت کرده‌اند بعد از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، گفتگوی مستقیم و یا هر نوع دیدار دیگر با یکدیگر داشته باشند، صحت ندارد.”

آقای ویتور در ادامه به تاکید باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا درباره جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی اشاره کرده است.

این در حالی است که روز شنبه فریدون عباسی دوانی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که “اگر حقوق هسته ای ایران تامین شود، مذاکرات با گروه ۱+۵ مطمئنا به نتیجه می‌رسد.”

گزارش روزنامه نیویورک تایمز تنها دو روز پیش از سومین و آخرین مناظره میان باراک اوباما و رقیب او میت رامنی منتشر می‌شود. موضوع اصلی این مناظره سیاست‌های خارجی آمریکا خواهد بود.

گزارش نیویورک تایمز

صدای آمریکا: برای اولین بار ایران و آمریکا موافقت کردند که درباره برنامه اتمی ایران مستقیما وارد مذاکره شوند.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از یک مقام آمریکایی ارشد که نخواست نامش فاش شود گفت مسئولان ایرانی اصرار دارند که مذاکره پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انجام شود زیرا می خواهند بدانند که با کدام رئیس جمهور در ایالات متحده وارد گفت‌وگو می‌شوند.

خبر توافق میان تهران و واشنگتن، در زمانی حیاتی و در میانه رقابت‌های انتخاباتی آمریکا مطرح می‌شود. در حالی که تا برگزاری انتخابات تنها دو هفته و تا آخرین مناظره انتخاباتی که قرار است بر امنیت ملی و سیاست خارجی متمرکز باشد، چند روز باقی است.

این خبر می‌تواند آقای اوباما را در مبارزات انتخاباتی کمک کند تا نشان دهد که یک گشایش دیپلماتیک در مسئله اتمی ایران رخ داده است. اما در عین حال در صورتی که به عنوان یک احتمال با هدف وقت خریدن بیشتر ایران تلقی شود، خطری علیه موقعیت اوباما است.

از سویی مشخص نیست که آیا میت رامنی، در صورت پیروزی در انتخابات حاضر به مذاکره مستقیم با ایران خواهد بود یا نه. رامنی بارها اوباما را به نرمش بیش از حد در مقابل ایران متهم کرده و از او به خاطر همصدا نشدن بااسرائیل در قبال ایران انتقاد کرده است.

گزارش‌های مربوط به توافق میان تهران و واشنگتن درمیان حلقه کوچکی از دیپلمات‌های مرتبط با مسئله ایران دست به دست شده است.

نیویورک تایمز می‌نویسد حتی در صورت پیروزی اوباما در انتخابات نیز، خبر توافق ایران با مذاکره رو در رو با آمریکا چندان قابل اتکا نیست زیرا ایران قبلا نیز بارها از این قبیل وعده ها استفاده کرده تا فشارهای بین المللی را سبک کند.

حتی اگر دو طرف پای مذاکره بروند، مقامات آمریکایی نگران آن هستند که ایران برای خریدن وقت بیشتر و پیشبرد بیشتر برنامه هسته ای اش، بخصوص در تاسیسات زیرزمینی مذاکرات را به درازا بکشد.

یک مقام آمریکایی گفت برخی مسئولان آمریکایی مایلند که مذاکرات را بر تاسیسات زیرزمینی متمرکز کنند در حالی که ایران خواستار مذاکرات گسترده تری است که مسئله سوریه، بحرین و دیگر فاکتورهای تاثیرگزار در روابط ایران -واشنگتن از بحران گروگان گیری تاکنون را دربرگیرد.

مقام آمریکایی ناشناس به نیویورک تایمز گفته است: «ما همواره مسئله هسته‌ای ایران را به عنوان یک موضوع مستقل درنظر می‌گیریم و به آنها اجازه نمی‌دهیم که مسیر گفت‌وگو را به جاهای دیگر بکشانند.»

از این گذشته، چشم انداز مذاکره دوجانبه با ایران ممکن است آقای رامنی را نیز - در صورت پیروزی در انتخابات- در موقعیتی دشوار قرار دهد.

دیپلمات آمریکایی ناشناس به نیویورک تایمز گفته است آمریکا در وزارت خارجه، کاخ سفید و پنتاگون کار بررسی مسئله را آغاز کرده تا درباره موضع آمریکا در مذاکرات و همچنین ارائه پیشنهادات تصمیم بگیرد. به گفته او یکی از گزینه ها «بیشتر در ازای بیشتر» است؛ محدودیت بیشتر فعالیت های غنی سازی ایران در مقابل لغو بیشتر تحریم ها.

مایکل اورن، سفیر اسرائیل در آمریکا به نیویورک تایمز گفت دولت آمریکا در این زمینه به اسرائیل خبری نداده است. او در عین حال گفت دولت اسرائیل بیم آن دارد که ایران از مذاکرات جدید برای پیشبرد برنامه هسته ای اش استفاده کند. آقای اورن گفت:«نباید با مذاکره مستقیم به ایران جایزه داد. در عوض باید تحریم ها و دیگر فشارها بر ایران افزایش یابد.»

این که آمریکا تا چه میزان به ایران اجازه غنی سازی اورانیوم می دهد یکی از موارد مورد بحث در داخل دولت آمریکا است. یک مقام آمریکایی گفته است هیلاری کلینتون، وزیر خارجه، ویلیام برنز و وندی شرمن دو تن از معاونان او، و مقامات کلیدی کاخ سفید از جمله توماس دونیلتون مشاور امنیت ملی و دو تن از همکاران او در این باره تصمیم گیری می کنند.

ایران سال ها مذاکره دو جانبه با آمریکا را رد کرده و توافق فعلی نشان از جنگ قدرت در عرصه سیاسی ایران است.

ایران برنامه اتمی اش را مسئله حیاتی امنیت ملی معرفی می کند و طی سال ها برای پرهیز از گفت و گوی مستقیم با کشوری که آن را شیطان بزرگ خوانده، حاضر نشده با آمریکا مذاکره کند.

نیویورک تایمز می نویسد اما فشارهای اقتصادی اخیر تاثیر خود را گذاشته است. مقامات آمریکایی می گویند ایران در مذاکرات ماه ژوئن مسکو تلاش می کرد تا از تحریم های نفتی اروپا جلوگیری کند. با شکست آن تلاش ها، اینک مقامات آمریکایی از دریافت پیام رابطان ایرانی شان خبر می دهند که می گوید ایران مایل به نشستن پشت میز مذاکره مستقیم است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024