پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 09.10.2012, 19:20


دویچه وله: مرسک لاین، بزرگ‌ترین شرکت کشتی‌رانی جهان اعلام کرده که با توجه به تحریم‌های گسترده غرب علیه جمهوری اسلامی، ارائه خدمات به ایران را متوقف کرده است. اتخاذ این تصمیم، جریان واردات به ایران را مختل خواهد کرد.

کمپانی “مرسک لاین” بزرگ‌ترین شرکت کشتی‌رانی و حمل‌ونقل دریایی جهان، ارائه خدمات به ایران را به خاطر تحریم‌های غرب علیه این کشور متوقف کرد.

این کمپانی از مهم‌ترین واسطه‌های حمل‌ونقل کانتینرهای مواد غذایی و وسایل نقلیه به ایران بود. قطع همکاری مرسک با ایران، بر واردات کالاهای اساسی به ایران تاثیر چشمگیری خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از سخنگویان کمپانی مرسک، روز سه‌شنبه (۹ اکتبر، ۱۸ مهر) اعلام کرد که همکاری‌های این کمپانی با ایران قطع شده و از این پس هیچ سرویسی به ایران ارائه نخواهد کرد.

به گفته مقامات “مرسک لاین” این تصمیم «یک تصمیم پراگماتیک و مبتنی بر ارزیابی هزینه-فایده‌های مراوده با ایران است».

سخنگوی این کمپانی در توضیح علت اتخاذ این تصمیم گفته «ریسک معامله با ایران این روزها آن‌قدر بالاست که ممکن است به فرصت‌های تجاری ما در دیگر نقاط جهان و به‌خصوص در آمریکا صدمه بزند».

او گفت خدماتی که این کمپانی به ایران ارائه می‌کرد، به نفع شهروندان ایرانی بود و از این‌که این کمپانی مجبور به اتخاذ چنین تصمیمی شده، ابراز ناخرسندی کرد. سخنگوی مرسک همچنین گفت که فعالیت دفاتر تجاری آن در ایران ادامه خواهد یافت، تا در صورت رفع تحریم‌ها، ارائه خدمات از سر گرفته شود.

در پی تشدید بی‌سابقه تحریم‌های غرب علیه ایران به خاطر مواضع سرسختانه رهبران این در بحران هسته‌ای، بسیاری از کمپانی‌های غربی روابط تجاری خود با ایران را قطع کرده و از بازار ایران کناره‌گیری کرده‌اند.

معامله با ایران، این روزها دشواری‌های بی‌سابقه‌ای دارد و ممکن است پی‌آمدهای مخربی برای کمپانی‌ها در پی داشته باشد. گذشته از این، ممکن است کمپانی‌های بین‌المللی در صورت ادامه همکاری با ایران، امکان فعالیت در بازارهای مهم دیگر را از دست بدهند.

سقوط آزاد و پیوسته ارزش ریال در برابر ارزهای جهانی، از جمله پی‌آمدهای محدودیت‌هایی است که در نتیجه تحریم‌ها اعمال شده‌اند. این عوامل، تاثیر ویرانگری بر اقتصاد ایران دارد و به نظر می‌رسد روزهای سخت‌تری را برای اقتصاد ایران رقم خواهد زد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024