پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 04.10.2012, 13:16


رادیو فردا

پارلمان ترکيه روز پنجشنبه، ۱۳ مهرماه، پس از ساعت‌ها بحث، طرح رجب طيب اردوغان، نخست وزير را برای عملیات نظامی در خاک سوريه تصويب کرد ولی آنکارا می‌گويد که اين اجازه به معنای اعلام جنگ به سوريه نيست.

بر اساس گزارش رسانه های ترکيه، پارلمان اين کشور با تصويب طرحی به ارتش ترکيه اجازه داد برای انجام عمليات نظامی وارد خاک سوريه شود. اين اجازه پس از آن صادر می شود که حملات خمپاره ای روز چهارشنبه از خاک سوريه مناطقی از ترکيه در نوار مرکزی اين کشور با سوريه را هدف قرار دادند.

در اين حملات، پنج نفر از مردم ترکيه کشته شدند و ارتش اين کشور در يک اقدام متقابل به گلوله باران مناطقی از خاک سوريه پرداخت. ترکيه روز پنج شنبه اين گلوله باران را ادامه داد.

گزارش ها می افزايد که طرح پارلمان ترکيه برای يک سال به دولت اجازه می‌دهد تا نيروهای نظامی يا هواپيماهای جنگی را برای حمله به اهدافی که ضروری می داند به خاک سوريه بفرستد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، يک مقام ارشد ترکيه گفته که اين کشور قصد ندارد تا اعلام جنگ کند ولی اين اقدام وجه تازه و خطرناکی از درگيری هایی است که بحران سوريه را عميق تر خواهد کرد.

از سوی ديگر ترکيه می گويد که حکومت سوريه هنوز درباره حمله خمپاره ای روز چهارشنبه توضیحی نداده است.

خبرگزاری رويترز به نقل از يک مقام ترکيه که نخواسته نامش فاش شود گفته است: «ما هيچ چيزی دريافت نکرده ايم. ما فقط برخی اعلاميه های مطبوعاتی را ديده ايم، همين.»

در همين حال، روسيه خواستار خويشتنداری ترکيه و سوريه در بحران فعلی شده است و مصر نيز به دمشق هشدار داده است که به مرز کشورهای همسايه خود تجاوز نکند.

محمد کمال عمر، وزير امور خارجه مصر، در بيانيه ای تصريح کرده که چنين اقدامی بحران سوريه را به سراسر منطقه گسترش خواهد داد.

ويليام هيگ، وزير امور خارجه بريتانيا، نيز حملات خمپاره ای از خاک سوريه را «اقدامی بيرحمانه» توصيف کرده و ضمن محکوم کردن آن، از دولت سوريه خواسته است تا اين اقدامات را متوقف کند.

لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه نيز با محکوم کردن حملات از خاک سوريه، اين اقدام را «نقض قوانين بين المللی» خوانده است که باعث بی ثباتی در جهان خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران نيز در بيانيه ای «ضمن ابراز همدردی با بازماندگان کشته‌شدگان اين حادثه» مقامات ترکيه و سوريه را به خويشتنداری دعوت کرد و خواستار بررسی ريشه‌ها و علل اين حادثه شد.

به گزارش خبرگزاری ايسنا، رامين مهمانپرست می گويد که از نظر جمهوری اسلامی، «تنها راه ‌حل مشکلات پيش ‌آمده و برون‌رفت از شرايط فعلی در سايه خويشتنداری، گفت ‌و گو و اقدامات سياسی است.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024