جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 04.10.2012, 10:17


اعتماد:  با گذشت نزدیك به دو هفته از شروع سال تحصیلی جدید، تصمیم شتابزده حاجی‌بابایی در اجرای نظام آموزشی ۳-۳-۶ بیشتر مشكلات خود را نشان می‌دهد.

كمبود فضا و امكانات برای تشكیل كلا‌س‌های درس، كلاس‌های شلوغ با تراكم ۵۰ نفری، آماده نبودن معلم‌ها و نگرانی والدین از افت تحصیلی دانش‌آموزان از جمله مسائلی است كه نتیجه اجرای تحول بنیادین در آموزش و پرورش و تغییر ساختار نظام آموزشی قبل از آماده كردن حداقل امكانات فیزیكی مدارس است.

اگرچه نمایندگان مجلس با آشكار شدن مشكلات نظام آموزشی جدید این روزها مشغول جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش هستند و بعد از گذشت دو هفته از شروع سال تحصیلی و اجرای نظام آموزشی جدید در تمام مدارس كشور و برای حدود ۱۳ میلیون دانش‌آموز ایرانی، به این نتیجه رسیده‎اند كه «اجرای نظام آموزشی ۳-۳-۶ به این دلیل كه مصوبه‌یی در این زمینه وجود ندارد؛ غیرقانونی است.»

اما این موضع‌گیری كمیسیون آموزش و پرورش مجلس در حالی است كه این روزها دانش‌آموزان مشغول درس خواندن در كلاس‌های ۵۰ نفره‌یی هستند كه با تیغه از هم جدا شده‌اند و هیچ شباهتی به كلاس درس ندارد.

از مدارس كشور خبر می‌رسد كه در هر نیمكت دانش‌آموزی كه به صورت استاندارد باید دو نفر از آن استفاده كنند، ۴ دانش‌آموز گنجانده شده ‌است. به دستور آموزش و پرورش همه كتابخانه‌ها و انباری‌ها به كلاس درسی تغییر كاربری داده و از فضای زیرپله‌ها به جای كتابخانه استفاده می‌شود. آماده نبودن معلمان كلاس‌های درس برای آموزش كتاب‌ها و پایه‌های جدید را هم كه به فضای آموزشی مدارس كشور اضافه كنیم همه توصیف شرایطی است كه «آینده‌سازان مملكت» این روزها مشغول آموزش در آن هستند.

توجیه وزیر آموزش و پرورش اما این است كه اجرای طرح ششم ابتدایی، ۴ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی برای آموزش و پرورش دارد؛ صرفه‌جویی در جایی كه به اعتقاد كارشناسان اتفاقا مهم‌ترین عرصه و فرصت برای سرمایه‌گذاری است و الزاما باید باشد.

یك معلم بازنشسته كه دوره آموزشی ششم ابتدایی را دیده در گفت‌وگو با «ایلنا» با بیان اینكه برای دوره آموزشی نظام جدید در عرض یك ماه در تابستان تعلیم داده شده و هنوز هم در روزهای پنجشنبه و جمعه ادامه دارد، می‌گوید: «اجرای این طرح بدون دقت نظر كافی، بسیار شتاب‌زده و بدون برنامه بوده است و قطعا صدمات جبران‌ناپذیری را متوجه دانش‌آموزان خواهد كرد.

او در رابطه با كوچك بودن فضای كلاس‌ها در حالی كه فاصله تخته با نیمكت‌ها خارج از استاندارد است و تعداد نیمكت‌ها با دانش‌آموزان هماهنگی ندارد هم می‌گوید: «به دستور آموزش و پرورش همه كتابخانه‌ها به كلاس درسی تغییر كاربری داده شده و از فضای زیرپله‌ها به جای كتابخانه استفاده می‌شود و با بررسی مدارس دولتی حتی از انباری‌ها به عنوان كلاس درس استفاده شده است.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024