شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 04.10.2012, 9:31


ایران امروز: از بازار تهران حاکی است که امروز (پنجشنبه ۱۳ مهرماه) هم بازار تهران تقریبا تعطیل است.

به گزارش «کلمه»، صبح روز پنجشنبه را بازار با تعطیلی آغاز کرد و مغازه هایی که صاحبان آنها برای دقایقی محل کسب خود را باز یا نیمه باز کردند و با کرکره پایین در مغازه‌ها حضور دارند نیز چراغ ها را خاموش نگه داشته‌اند.

بدین ترتیب به طور کلی، فضای تعطیلی و تاریکی بر بازار حاکم است.

از سوی خبرگزاری مهر از برگزاری جلسه اتحادیه‌های صنفی برای بازگشایی بازار از شنبه خبر داد. بنا بر این گزارش در جلسه صبح امروز (پنجشنبه ۱۳ مهر۱۳۹۱) روسای اتحادیه های صنفی کشور اعم از تولیدی، توزیعی و خدمات فنی توافق شده که بازار از روز شنبه بازگشایی شود.

به گزارش مهر روسای اتحادیه های صنفی تولیدی، توزیعی و خدمات فنی صبح امروز در جلسه‌ای با حضور نمایندگان بسیج اصناف توافق کردند تا از صبح شنبه بازار با حضور نیروهای امنیتی بازگشایی شود. آنها خواستار تامین امنیت واحدهای صنفی مستقر در بازار بزرگ تهران شدند و اعلام کردند که مشکل اصلی عملکرد اقتصادی دولت است.

به گفته روسای اتحادیه های صنفی، دولت و وزرای اقتصادی با تصمیم گیری های اشتباه آثار مخربی را بر اقتصاد بر جای گذاشته اند ضمن اینکه به اعتقاد آنها دولت معتقد است که اصناف هیچ گونه جایگاهی در اقتصاد ندارد.

روز گذشته (چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۱)  اصناف مختلف بازار تهران در اعتراض به بی‌ثباتی اقتصادی و سوء مدیریت دولت، کسب و کار خود را تعطیل کردند و با شعارهای اعتراضی راهی خیابان‌ها شدند. همچنین تمام بانک‌های خصوصی نیز با بستن بازار، از ارائه خدمات به مشتریان خودداری کردند و به معترضان پیوستند.

ماموران امنیتی و پلیس حضور گسترده‌ای در بازار داشتند. حجم حضور پلیس به حدی بود که در ورودی بازار عباس آباد که مغازه‌های طلا و جواهر در آن است، سربازان نیروی انتظامی به فاصله هر دو متر مستقر شده بودند و لباس شخصی‌های بی‌سیم به‌دست نیز آشکارا مشغول گشت‌زنی در بازار بودند، به طوری که حضور آنها توجه هر عابر و رهگذری را جلب می‌کرد.

به گفته بازاریان و کسبه، محدوده‌ی درگیری های پلیس با معترضان در بعدازظهر روز چهارشنبه، تا خیابان های اکباتان، فردوسی، جمهوری و میدان حسن آباد هم گسترده شده بود و این حجم ناآرامی ها باعث شده بود که تمام خیابان های منتهی به بازار به طور کامل مسدود شود و همچنین ترافیک سنگینی در محدوده های اطراف ایجاد شود.

براساس گزارش سایت «بازتاب»، بسیاری از خیابان‌های مرکز شهر تهران در محدوده خیابان امام خمینی، جمهوری، فردوسی، حافظ و... درگیری‌های گسترده‌ای میان معترضان و نیروهای انتظامی رخ داد که به آتش زدن ده‌ها سطل زباله، حمله به بانک ها و ایستگاه های اتوبوس و تعطیلی مغازه ها منجر شد.

براساس گزارش‌های شاهدان عینی، مردم شعار می‌دادند: «خامنه‌ای به هوش باش، ما مردمیم نه اوباش»، «سوریه را رها کن فکری به حال ما کن»،  «دولت بی‌کفایت، استعفا، استعفا»، «بازاری باغیرت، حمایت، حمایت»، «نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم»، «نصر من الله و فتح قریب، مرگ بر این دولت مردم فریب» و «توپ، تانک، فشفشه، دلار باید نصف بشه» و...

بنابر گزارش‌ها در تظاهرات روز چهارشنبه در خیابان‌های مرکزی تهران نیروهای ضدشورش از گاز اشک‌آور به شکل گسترده‌ای استفاده کردند و مردم در اعتراض و برای مقابله با عواقب ناشی از گاز اشک آور، در نقاط مختلف آتش روشن کردند. گزارش‌ها حاکی است که برخورد  نیروهای انتظامی و لباس شخصی با معترضان بسیار خشن بوده است.

براساس برخی خبرهای غیررسمی در جریان اعتراض‌های روز چهارشنبه ده‌ها نفر بازداشت شده‌اند. خبرگزاری مهر نوشت «تعدادی از اخلال‌گران بازار و دو تبعه یکی از کشورهای اروپایی که با ظاهر توریست در ناارامی‌های تهران مشغول جمع آوری اخبار بودند توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند».

بازار طلای اصفهان، نیمه تعطیل

بر اساس برخی گزارش ها بازار طلای اصفهان نیز به حالت نیمه تعطیل در آمده است.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، روز پنجشنبه در این زمینه گزارش داد که تصمیم به تعطیلی این بازار در واکنش به ثابت نبودن قیمت طلا و ارز و برای جلوگیری از ضرر و زیان فعالان این صنف گرفته شده است.

براساس این گزارش در یکی دو روز گذشته، طلا‌فروشان تابلوهای دیجیتالی و دستی اعلام قیمت خود را برداشتند و از اعلام نرخ‌های روز خودداری کردند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان اصفهان نیز در گفتگو با ایلنا، موضوع توقف خرید و فروش در بازار طلای اصفهان را تایید کرد و گفت: این تصمیم در واکنش به ثابت نبودن قیمت و برای جلوگیری از ضرر و زیان فعالان این صنف گرفته شده است.

هوشنگ شیشه بران با اظهار بی‌اطلاعی از نرخ روز سکه و طلا در بازار اصفهان گفت: با توجه به اینکه بخش عمده شمش تولیدی طلای کشور وارداتی است، رشد قیمت ارز در روزهای گذشته، موجب جهش قابل توجه نرخ شمش وارداتی شده است.


خيابان سعدی تهران، چهارشنبه ۱۲ مهر ماه ۱۳۹۱



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024