جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 28.09.2012, 22:08


آمریکا نام سازمان مجاهدین خلق را از فهرست گروههای تروریستی خارج کرده است.

وزارت امورخارجۀ ایالات متحده بعداز ظهر روز جمعه ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۲ اعلام کرد که از آنجا که اعضای مجاهدین خلق، بیش از یک دهه است که از فعالیتهای تروریستی احتراز کرده‌اند و به خواست دولت عراق، اردوگاه اشرف را با مسالمت ترک کرده‌اند، این سازمان را از فهرست گروههای تروریستی خارج می‌کند.

در بيانيه سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا آمده است: «وزير امور خارجه آمريکا تصميم گرفته است، مطابق با قانون، نام سازمان مجاهدين خلق را از فهرست سازمان های تروريستی خارجی (FTO) خود خارج کند.»

اتحادیه اروپا نیز پیشتر این سازمان را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کرده بود. با این تصمیم دارایی‌های این سازمان در آمریکا از توقیف خارج می‌شود و فعالیت‌های مالی آن در آمریکا مجاز خواهد بود.

هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجۀ آمریکا، گفت از همین امروز(جمعه درآمریکا)، انجام معاملات بازرگانی با اعضای مجاهدین خلق بلامانع است و حسابهای بانکی آنها در آمریکا نیز دیگر مسدود نخواهد بود.

هفته گذشته یک دادگاه فدرال در آمریکا به وزیر امور خارجه این کشور تا روز اول اکتبر فرصت داده بود تا در مورد حذف نام سازمان مجاهدین خلق از فهرست گروه‌های تروریستی تصمیم بگیرد. تصمیم وزارت خارجه آمریکا از روز جمعه ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۲ اعتبار اجرایی پیدا کرد.

از گذشته تروریستی مجاهدین خلق چشم‌پوشی نشده

به گزارش رادیو فردا، در ادامه بيانيه وزارت امور خارجه آمريکا آمده است: به رغم «اقدامات امروز، وزارت امور خارجه آمريکا اقدامات تروريستی گذشته سازمان مجاهدين خلق از جمله نقش آن در قتل شهروندان ايالات متحده در ايران در دهه ۱۹۷۰ و حمله در خاک آمريکا در سال ۱۹۹۲، را فراموش يا از آنها چشم پوشی نکرده است. »

وزارت امور خارجه آمريکا همچنين اضافه کرده است: «اين وزارتخانه، نگرانی‌های جدی در خصوص ادعاهای مطرح شده درباره اقدامات سازمان مجاهدين خلق در آزار و اذيت اعضای خود، دارد.»

وزارت امور خارجه آمريکا گفته است: «تصميم وزير امور خارجه آمريکا براساس اقدام سازمان مجاهدين خلق در علنی محکوم کردن خشونت، تاييد نشدن انجام هرگونه اقدام تروريستی توسط اين گروه در یک دهه اخیر، و همکاری مسالمت‌آميز آن در بستن اردوگاه شبه نظامی اشرف اتخاذ شده است.»

سازمان مجاهدین خلق از سال ۱۹۹۷ به خاطر «کشتن» شش آمريکايی به دست این گروه در پيش از انقلاب ۱۹۵۷ در ایران و «تلاش برای حمله» به مقر ديپلماتيک ايران در سازمان ملل در سال ۱۹۹۲ در فهرست گرو‌ه‌های تروريستی آمريکا قرار گرفت.

در واکنش، سازمان مجاهدین خلق دقایقی پیش با انتشار بیانیه‌ای، نسبت به این اقدام دولت اوباما ابراز خرسندی کرده و تصمیم خانم کلینتون را شجاعانه و صحیح خوانده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024