شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 28.09.2012, 9:37



رادیو فردا: اگر موفقيت خوانندگانی مثل «باب ديلن» و يا گروه های موسيقی مثل «رولينگ استونز» و «بيتلز» را شاهد بياوريم، این ها نشان داده اند که موسيقی خوب می تواند برای مدتی طولانی ماندگار شود. اما اکنون شرکت «هيتاچی» يکی از شرکت های ژاپنی توليد فن آوری های جديد می گويد که هرگونه اطلاعاتی از جمله موسيقی با کمک اختراع جديد اين شرکت می تواند صدها ميليون سال دوام آورد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه شرکت «هيتاچی» اخيرا از روش جديدی از ذخيره سازی اطلاعات پرده برداری کرده است که در آن اطلاعات روی صفحات شيشه‌ای از جنس کوارتز بايگانی شده و به خاطر مقاومت آن در برابر دمای شديد و شرايط نامناسب اين اطلاعات تقريبا برای ابد محفوظ خواهند ماند.

برای آن دسته از افرادی که به هر دليل نياز و يا علاقه دارند اطلاعات و يا موسيقی خود را به بهترين نحو نگهداری کنند اين روش جديد مسلما کارساز خواهد بود. سال ها پيش به هنگام عرضه سی دی به بازار خيلی ها تصميم گرفتند کلکسيون موسيقی خود را از صفحات گرامافون به سی دی منتقل کنند اما بعد مشخص شد که سی دی نيز عمری محدود دارد. بعد از آن سيستم ضبط و بايگانی (MP3) ام پی تری به بازار آمد ولی ثابت شد که هيچيک از آن ها عمری «ابدی» ندارند.

يکی از مسئولان پژوهشی شرکت «هيتاچی» می گويد: «حجم اطلاعاتی که هر روزه توليد و عرضه می شود واقعا در حدی انفجار آميز است. ولی از منظر بايگانی و حفظ اين اطلاعات برای نسل های آينده بشر حقيقتا از زمان سنگ نوشته‌ها به اين سو پيشرفت چندانی نداشته است. بنابراين احتمال از دست رفتن طلاعات به نسبت گذشته ها افزايش يافته است.»

به گفته وی طول عمر ابزارهای بايگانی ديجيتال که تا امروزه در دسترس ما بوده اند، از سی دی و ام پی تری گرفته تا حافظه های کامپيوتری، هيچکدام بيشتر از چند دهه و يا حداکثر يک قرن نيست. از سوی ديگر تحول و سرعت اختراعات در فن آوری های ديجيتال باعث شده که ابزارهای خوانش يا خواندن اين اطلاعات همواره در حال تغيير باشند.

به همين خاطر با گذشت چند دهه اکنون بخش زيادی از محصولات صوتی و تصويری که روی فيلمهای سينمايی قديمی و يا نوارهای کاست ضبط شده اند ديگر به راحتی قابل دسترسی نيستند.

خبرگزاری فرانسه می افزايد که فن آوری جديد شرکت «هيتاچی» با نقطه گذاری مضاعف (دو تايی) در ورق‌های شيشه‌ای که از ماده کوارتز ساخته شده اند اطلاعات را به شکلی ذخيره می کند که خوانش يا خواندن آن توسط يک ميکروسکوپ امکان پذير است.

به گفته مسئولان پژوهشی شرکت «هيتاچی» با کمک يک کامپيوتر ساده که بتواند اين نقطه گذاريهای مضاعف (دوتايی) را بخواند اطلاعات ذخيره شده در اين لوح شيشه‌ای هميشه قابل دسترس خواهند بود. مهم نيست که به مروز زبان کامپيوترها چقدر پيچيده شوند فقط کافی است که کاميپوتر مورد نظر امکان آن را داشته باشد تا برنامه مخصوص برای خواندن اين اطلاعات را دريافته و به کار بگيرد.

مساحت اين لوح يا چيپ حدود هشت سانتيمتر مربع و ضخامت آن فقط دو ميلی متر است و ا زجنس شيشه کوارتز ساخته شده که ماده بسيار مقاومی است.

اين لوح يا چيپ در برابر بسياری از مواد شيميايی و امواج راديويی آسيب ناپذير است و می تواند گرمای شديدی تا مرز هزار درجه سانتيگراد را به مدت دو ساعت تحمل کند. در عين حال در مقابل آب نيز مقاوم است و به اين ترتيب می تواند از سوانح طبيعی مثل آتش سوزی و يا سيل و بارانهای شديد جان سالم به در ببرد.

در نمونه های اوليه و آزمايشی که از اين محصول ساخته شده می توان دو لايه نقطه گذاری را جا داد که به اين ترتيب ظرفيت بايگانی آن حدود ۴۰ مگابايت در هر سانتيمتر مربع است. اين مشابه ظرفيت سی دی هايی است که برای ضبط موسيقی مورد استفاده قرار می گيرند ولی مسئولان فنی شرکت «هيتاچی» می گويند افزودن لايه های بيشتری از حک اطلا عات در اين لوح جديد بسيار ساده خواهد بود.

شرکت «هيتاچی» هنوز اعلام نکرده که از چه زمانی استفاده عمومی از اين لوح بايگانی آغاز خواهد شد ولی ظاهرا اين شرکت از هم اکنون آمادگی خود را برای به عهده گرفتن بايگانی اطلاعات موسسات دولتی، موزه ها و امثال آن اعلام کرده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024