چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 23.09.2012, 18:20


روزنامه انگلیسی ساندی تایمز به انتشار جزییاتی درباره انفجاری در نزدیکی سایت هسته‌یی فردو پرداخت که هفته گذشته فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران در صحن علنی کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به آن اشاره کرده بود.

به گزارش ایسنا، روزنامه یدیعوت آحارانوت نوشت که جزییات انفجار مرموز شبکه خطوط برق میان قم و فردو فاش شده است و به نقل از ساندی تایمز نوشت که یک ابزار نظارتی جاسوسی مخفی شده میان صخره‌‌ها پس از آن که سربازان ایرانی قصد جابه‌جایی آن را داشتند، منفجر شد.

این گزارش به نقل از منابع جاسوسی غرب مدعی است: سربازان ایرانی یک وسیله نظارتی جاسوسی را کشف کردند که در ظاهر یک سنگ، در نزدیکی تاسیسات فردو کار گذاشته شده بود.

ساندی تایمز به نقل از منابع غربی که به نام‌شان اشاره‌ای نکرد، نوشت که این سنگ قلابی وقتی منفجر شد که نیروهای امنیتی که ماه گذشته در حال گشت‌زنی در منطقه برای بررسی پایانه‌های ارتباطی و خطوط تلفن در فردو بودند سعی کردند آن را جابه‌جا کنند.

این حادثه ۱۷ اوت ۲۹۱۲ رخ داد. ایران "گروه های تروریستی" را متهم به دست داشتن در آن کرد و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به همدستی در این عملیات متهم کرد. سازمان انرژی اتمی ایران این حادثه را برای مدتی مخفی نگاه داشت تا این که فریدون عباسی رئیس این سازمان در سخنرانی هفته گذشته خود در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی از آن پرده برداشت.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، کارشناسان ایرانی صحنه انفجار را بررسی کردند و بقایای ابزاری را یافتند که قادر به رهگیری اطلاعات کامپیوترها در این تاسیسات هسته‌یی بود که در آن اورانیوم از طریق سانتریفیوژها غنی‌سازی می‌شود.

ساندی تایمز نوشت که بیم آن می‌رود یک منبع اطلاعاتی مهم غرب از دست رفته باشد.

این گزارش مدعی است که ایران ابتدا اخبار این انفجار را مخفی کرد اما هفته گذشته فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران فاش کرد که خطوط برق میان قم و فردو در تاریخ ۱۷ اوت دچار قطعی شد.

در گزارشات ابتدایی تصور می‌شد که هدف از انفجار قطع تامین برق تاسیسات فردو و صدمه زدن به سانتریفیوژها بوده است. با این حال بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که یک روز پس از انفجار از فردو بازدید کردند، به هیچ صدمه‌ یا اختلالی در فعالیت‌های فردو در گزارش کاری خود اشاره‌ای نکردند.

ساندی تایمز نوشت که رهگیری اطلاعات کامپیوترها و خطوط تلفن این تاسیسات تحلیلگران غربی را قادر می‌کرد خروجی سانتریفیوژها را ارزیابی کنند.

هفته گذشته عباسی گفت که ممکن است تروریست‌ها و خرابکاران در آژانس نفوذ کرده باشند تا برنامه هسته‌یی ایران را تضعیف کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024