جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 23.09.2012, 11:40


ایران امروز: تظاهرات شهروندان بنغازی علیه گروه‌های مسلح اسلام‌گرا به نتایج موفقیت‌آمیزی رسیده است. این گروه‌ها تسلیم خواست مردم شده و پایگاه‌های خود را تخلیه می‌کنند. محمد یوسف‌ المقریف، رئیس مجمع ملی لیبی نیز شامگاه شنبه ۲۲ سپتامبر در یک کنفرانس خبری انحلال همه گروه‌های شبه‌نظامی و ممنوعیت حمل سلاح در انظار عمومی را اعلام کرد.

براساس اظهارات رئیس مجمع ملی لیبی، حکم انحلال و غیرقانونی بودن گروه‌های شبه‌نظامی از جمله شامل دستجاتی نیز می‌شود که تحت کنترل حاکمیت قرار دارند.

علاوه براین محمد یوسف‌ المقریف تاکید کرد: از این پس حمل و استفاده از سلاح و توسل به زور با استفاده از سلاح در در انظار عمومی نیز ممنوع خواهد بود. همچنین ایجاد پست‌های کنترلی غیرقانونی است. رئیس مجمع ملی لیبی از نهادهای حکومتی خواست این مقررات را به اجرا بگذارند.

تصمیمات مجمع ملی لیبی یک پس از تظاهرات دهها هزارنفری شهروندان بنغازی علیه حضور شبه‌نظامیان اسلام‌گرا در پایگاه‌های مختلف در نقاط مختلف بنغازی و دیگر شهرهای لیبی اعلام شد. در پایان این تظاهرات شهروندان خشمگین از خودسری‌های شبه‌نظامیان اسلام‌گرا به پایگاه‌ اصلی گروه اسلام‌گرای انصارالشعریه حمله بردند.

انصار الشعریه پس پیروزی مردم علیه رژیم شکل گرفت و با بدست آوردن سلاح‌های از ارتش سابق لیبی و تصرف برخی اماکن دولتی به ایجاد پایگاه‌های نظامی برای خود دست زد. این گروه مدعی برقراری حکومت اسلامی در تمام کشور است. انصار الشعریه مظنون است که محرک اصلی حمله به کنسولگری آمریکا و قتل چهار دیپلمات آمریکایی بوده است. انصار الشعریه همچنین به داشتن ارتباط با گروه تروریستی القاعده مظنون است.

یک روز پس از تصرف پایگاه انصار الشعریه و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی اسلام‌گرا توسط مردم و فراری دادن اعضای آن، گزارش‌ها حاکی است که این گروه‌ها در حال جمع‌کردن بساط خود و انحلال و تحویل پایگاه‌های خود هستند.

شهروندان معترض بنعازی همچنین پایگاه گروه السحاتی را تصرف کرده و افراد آن را از شهر خارج کردند. در حمله به پایگاه این گروه افراطی اسلام‌گرا که شامگاه روز جمعه ۲۱ سپتامبر صورت گرفت. سه نفر از شهروندان کشته و بیش از ۲۰ نفر زخمی شدند. پس او دو ساعت درگیری خشونت‌آمیز این گروه ناگریز به تسلیم پایگاه خود شده و فرار کردند.

گروه موسوم به «تیپ ابوسلیم» پس از رانده شدن شهر اعلام کرده که به زودی خود را منحل اعلام خواهد کرد. فرماندهان این گروه اعلام کرده‌اند که در حال تخلیه اماکن دولتی هستند.

گروه‌های مسلح اسلام‌گرا در ماه‌های اخیر یکی از مشکلات اصلی لیبی پس از آزادی از چنگ دیکتاتوری قذافی بود. خروش شهروندان هوشیار بنغازی،‌ که خود آغازگر انقلاب کشورشان بودند می‌رود که به عمر این گروه‌های خودسر پایان دهد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024