پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 22.09.2012, 22:40


منابع نزدیک به خانواده اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به بی بی سی فارسی خبرداده‌اند ماموران دولتی ساعت یازده شنبه شب به وقت تهران به منزل فائزه هاشمی رفته‌اند و "او را برای اجرای حکم با خود برده‌اند."

پایگاه اطلاع‌رسانی دادستانی تهران در نخسین ساعات بامداد یک‌شنبه در خبری کوتاه بازداشت فائزه هاشمی را تایید کرده است. در این خبر کوتاه آمده است: فائزه هاشمی جهت اجرای حکم محکومیت خود شامگاه روز شنبه بازداشت شد.

فائزه هاشمی دی ماه سال گذشته در شعبه ١٥ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه حکومت به شش ماه حبس و پنج سال محرومیت از فعالیت های سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی محکوم شد.

ظاهرا پرونده اتهامی خانم هاشمی به مصاحبه با نشریه الکترونیکی روز آنلاین ارتباط دارد. خانم هاشمی در این مصاحبه از قوه قضاییه انتقاد کرده بود و گفته بود این قوه با "اراذل و اوباشی که به نام اسلام، انقلاب و ارزشها" دیگران را هدف حمله قرار می دهند برخورد نمی کند.

همین منابع به بی بی سی گفته‌اند مهدی هاشمی برادر فائزه هاشمی قصد دارد به زودی به ایران بازگردد.

مقام‌های قضایی ایران مهدی هاشمی را یکی از سران اعتراض های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ می دانند و شماری از مقام ها و رسانه های محافظه کار خواهان بازداشت فوری او در فرودگاه تهران شده اند.

آقای هاشمی دخالت در آن ناآرامی ها را تکذیب کرده است. او در سال های اخیر به عنوان دانشجو، مشغول مطالعه در دانشگاه اکسفورد بوده است.

برخی از رسانه های ایران می گویند که اکبر هاشمی رفسنجانی رایزنی هایی را برای "محاکمه عادلانه" فرزندش با "برخی مقام های عالی رتبه" انجام داده است.

همزمان خبرگزاری فارس از قول محمود علیزاده طباطبایی وکیل مهدی و فائزه هاشمی در ایران خبرداده بود اگر شنبه شب آقای هاشمی به ایران بازنگردد، سفرش برای مدتی به تاخیر خواهد افتاد.


جزئیات بازداشت فائزه هاشمی

منابع مختلف از بازداشت فائزه هاشمی، فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، توسط ماموران در منزل خود خبر می‌دهند.

به گزارش کلمه، عصر روز شنبه ماموران اجرای احکام دادگاه انقلاب در تماس تلفنی با فائزه هاشمی از او می خواهند برای گذراندن دوران محکومیت شش ماهه‌اش، فورا خود را به زندان اوین معرفی کند. فائزه هاشمی هم در پاسخ اعلام می کند: من فردا صبح می آیم.

اما به دنبال این مکالمه تلفنی، ماموران دادستانی – شامل سه مامور زن و شش مامور مرد – زنگ منزل فائزه هاشمی را به صدا درآورده و خود را مأمور شرکت گاز معرفی می کنند و با این ترفند وارد ساختمان می شوند و خانم هاشمی را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل می کنند.

این در حالی است که در همین روز قرار بود مهدی هاشمی، دیگر فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی، به کشور وارد شود. اما ساعاتی قبل خبرگزاری های فارس و مهر اعلام کردند که مهدی هاشمی فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی برخلاف تصور آنها به کشور وارد نشده، و اندکی بعد همین منابع و سپس سایت دادستانی از بازداشت فائزه هاشمی خبر دادند.

بر اساس این گزارش، رسانه های وابسته به دولت و تندروها از دو روز قبل فضاسازی گسترده ای را برای بازداشت مهدی هاشمی در صورت ورود به کشور آغاز کرده بودند و امروز هم دانشجویان بسیجی و گروه های به اصطلاح خودجوش در فرودگاه امام تجمع کرده بودند تا به تعبیر خود، برای مهدی هاشمی دادگاه مردمی! برگزار کنند؛ اما گزارش رسانه های رسمی حاکی از آن است که یا او به تهران نیامده و یا در صورت ورود، از چشم تجمع کنندگان پنهان مانده است.

سایت های بولتن نیوز و رجانیوز اولین منابعی بودند که از بازداشت فائزه هاشمی خبر دادند، آن هم درست در شبی که قرار بوده مهدی هاشمی به محض ورود به کشور بازداشت شود و این اتفاق نیفتاده است.

رجانیوز در این باره نوشت: بر اساس اخبار واصله فائزه هاشمی ساعاتی پیش دستگیر شد. از آنجا که نامبرده از اجرای حکم استنکاف ورزیده و خود را معرفی نکرده بود لذا توسط ماموران ذی زبط و بر اساس حکم قانونی روانه زندان شد. فائزه هاشمی به حکم دادگاه به شش ماه حبس محکوم شده بود.

بولتن نیوز هم همین خبر را تکرار کرد و همچنین نوشت: وجود آنکه بسیاری در انتظار بازگشت و محاکمه یکی از اعضای خاندان هاشمی یعنی مهدی هاشمی بوده‌اند، خبرها از بازداشت یکی دیگر از اعضای این خانواده حکایت دارد.

این رسانه نزدیک به نهادهای امنیتی همچنین از بازداشت حسن معادیخواه نیز خبر داد و با لحنی آشکارا متعلق به عوامل اطلاعاتی، نوشت: حسن معادی‌خواه یکی از مرتبطین اصلی مهدی هاشمی در جریان فتنه سال ۸۸ و ماجرای اختلاس سازمان بهینه سازی سوخت برای تحمل کیفر به بازداشتگاه منتقل شد. دقایقی قبل معادی خواه بازداشت و تحویل بازداشتگاه شده است.

بر اساس این گزارش، فائزه هاشمی روز سوم دی ماه سال گذشته به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به صورت غیر علنی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد. وی در حکم بدوی که سیزدهم دی ماه ۱۳۹۰ توسط قاضی ابوالقاسم صلواتی صادر شد، به ۶ ماه حبس و ۵ سال محرومیت از عضویت و فعالیت در احزاب، گروه‌ها، انجمن‌ها، فضای مجازی و همچنین فعالیت‌های فرهنگی و مطبوعاتی محکوم شد.

قرار بود جلسه‌ رسیدگی به اتهامات دختر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یکشنبه ۲۳ مرداد ۹۰ برگزار شود اما این جلسه به دلیل درخواست استمهال غلامعلی ریاحی وکیل پرونده برای تدارک دفاعیه و موافقت دادگاه، به‌ تاخیر افتاد و وقت رسیدگی نیز تجدید شد. پس از صدور رای اولیه علیه فائزه هاشمی، وکیل او بلافاصله به حکم صادره اعتراض و درخواست تجدیدنظر کرد اما حدود سه ماه بعد و در روز سه‌شنبه ۸ فروردین ۹۱، دادگاه تجدیدنظر تهران رای دادگاه بدوی را بدون هیچ‌گونه تغییری تایید کرد.

فائزه هاشمی نماینده مردم تهران در مجلس پنجم و از اعضای شاخص لیست کارگزاران سازندگی بود. او در دوره اصلاحات روزنامه زن را راه‌اندازی کرد که با توقیف فله‌ای مطبوعات توقیف شد. وی در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر از هواداران میرحسین موسوی بود و پس از انتخابات نیز به اقدامات حکومت در سرکوب معترضان انتقاد کرد.


انتقال به بند سیاسی زنان زندان اوین

رئیس سازمان زندان های کشور گفت: فائزه هاشمی به بند امنینی زنان زندان اوین منتقل شده است. مسوولان رسمی همواره برای فرار حقوقی و نیز انکار وجود زندانی سیاسی در کش، زندانیان سیاسی را زندانی امنیتی و همرده با مجرمان مسلح و بند سیاسی زندانیان را بند امنیتی معرفی می کنند.

غلامحسین اسماعیلی این باره به مهر گفت: هنوز بند امنیتی زنان در زندان اوین وجود دارد که تعداد محدودی زندانی در آنجا حضور دارند. زنانی که اتهامات امنیتی دارند در این بند نگهداری می شوند و به زندان زنان در شهرری منتقل نخواهند شد.

وی افزود: پس از بازداشت فائزه هاشمی از سوی دادستانی او به بند امنیتی زندان اوین منتقل شد و دوره محکومیت خود را در این بند سپری می کند.


نکات مهم گفتگوی روزآنلاین با فائزه هاشمی که موجب حکم شش ماه زندان برای او شد

- مشخص است که این‌ها (لباس شخصی‌ها) خودسر نیستند. این مسائل نه تنها درباره ما بلکه درباره همه، کاملا با برنامه‌ریزی انجام می‌شه و این تز رو دنبال می‌کنه که یا با ما باشید، یا ساکت باشید یا نباشید.

- همان افرادی که دستور سرکوب مردم را می‌دهند این سازماندهی‌ها رو هم انجام می‌دهند. یعنی بخش‌های درون حاکمیت.

- مگه با حادثه کهریزک با اون همه تبلیغات برخورد شد؟ مگه با آمران و عاملان حمله به کوی دانشگاه و مجتمع سبحان علیرغم آنهمه محکوم کردن ماجرا، برخوردی صورت گرفت؟ قضیه حمله به ما هم شبیه همین هاست.

- در زمان شاه این شعبان بی‌مخ و دار و دستش بودند که مثل همین اراذل و اوباش با رفتار وحشیانه و جمع کردن رجاله‌ها و لات‌ها (البته نمی‌دونم کلمه لات برای این افراد مناسب هست یا نه؟) با مخالفان خودشون برخورد می‌کردند. حالا هم متاسفانه همون ادبیات و همون روش با نام اسلام، انقلاب، دفاع از ارزش‌ها و این حرف‌ها انجام می‌شه. اداره مملکت الان با همین رجاله‌ها و اراذل و اوباش است.

-این جریان محصول همین آقایان هست ولی الان اینقدر قدرتمند شده که دیگه خودشون هم نمی‌تونند باهاشون برخورد کنند.

- بعد هم وقتی موقع محکوم کردن از ادبیاتی که استفاده می‌کنند امثال سعید تاجیک را به عنوان افراد مخلص و متعهد و نمی‌دونم جوانان دلسوز نام می‌برند، خب این‌ها با هم در تناقض است. نمی‌شه محکوم کردن حمله رو باور کرد.

- تنها چیزی که الان به ذهنم می‌رسه اینه که این‌ها چنان به بن بست خورده‌اند و چنان تحت فشار افکار عمومی قرار دارند که به ناچار دست به این کار‌ها می‌زنند.

- سپاه کلاس‌هایی داره به نام دشمن‌شناسی که سپاهی‌ها مجبورند در اون‌ها شرکت کنند چون اگه شرکت نکنند خبری از درجه و رتبه نیست. تو این کلاس‌ها فکر می‌کنید چه کسی به عنوان دشمن معرفی می‌شه؟ آقای هاشمی و خانواده‌ش. تو ادارات و ارگان‌ها و آموزش و پرورش و خیلی جا‌ها جلساتی می‌گذارند و یک مشت دروغ کلاس‌های سپاه رو مدام تکرار می‌کنند.

- الان چند ساله که اینجور آدم‌ها رو با پول می‌خرند. یا با پست و مقام... مثل شرکت‌های اقتصادی. این‌ها می‌دونند که اگر مردم پیروز بشوند منافع این‌ها هم نابود می‌شه، بنابراین برای حفظ منافع این کار‌ها رو می‌کنند نه به خاطر اعتقاداتشون. شما نگاه کنید الان مناصب مملکت همه دست این آدم‌هاست. اقتصاد هم همینطور.

- تز الان آقایون اینه که یا با ما باشید، یا ساکت باشید یا اصلا نباشید. چون جنبش سبز، من و دیگران با آقایان همراه نیستیم بلکه منتقد و مخالف وضع موجودیم، این فشار‌ها رو می‌آورند. شرایط کشور در همه زمینه‌ها پلیسی و امنیتی است. در دانشگاه‌ها، ادارات، رسانه‌ها، همه جا همینجوریه.

- این رفتار‌ها نه تنها آدم رو در اعتقاداتش سست نمی‌کنه بلکه باعث می‌شه به راهی که رفتی ایمان بیاری و بدونی درست عمل کردی. هم اسلام، هم جامعه مدنی، هم حقوق بشر و هم ایران هم اکنون در معرض خطر هستند و همه باید بجنبند که ایران رو نجات بدهند.

- تا زمانی که ابهامات و مشکلات اون انتخابات به صورت قانع کننده و مستدل برطرف نشوند، شرایطی برای فکر کردن به انتخابات آینده وجود ندارد.

- به اعتقاد من جنبش سبز زنده و فعال به پیش می‌ره و روش‌ها و استراتژی‌های خود را در مقاطع مختلف تغییر می‌ده و این اتفاق هم باید بیفتد. ظلم پایدار نمیمونه شاید دیر و زود داشته باشه ولی سوخت و سوز نداره. فقط امیدوارم مردم با کمترین هزینه بتونند به آرمان‌هاشون برسند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024