جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 17.09.2012, 8:30


نتانیاهو: ایران ۶ تا ۷ ماه تا تولید بمب اتمی فاصله دارد
دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۱
دویچه وله فارسی
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در مصاحبه‌ای تلویزیونی تأکید کرد که ایران تا دست‌یابی به بمب اتمی تنها ۶ تا ۷ ماه فاصله دارد. وی از آمریکا خواست، با مسئله هسته‌ای ایران قاطعانه‌تر برخورد کند.
نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه (۱۶ سپتامبر/ ۲۶ شهریور) در مصاحبه با شبکه تلویزیونی» ان. بی. سی «تأکید کرد، از آمریکا انتظار قاطعیت بیشتری در برخورد با مناقشه اتمی با ایران دارد.
بنیامین نتایاهو در مصاحبه با این شبکه آمریکایی هشدار داد: «ایران ۶ تا ۷ ماه دیگر به آستانه تولید بمب اتمی خواهد رسید.»
وی افزود: «جمهوری اسلامی می‌تواند تا میانه سال ۲۰۱۳ بیش از ۹۰ درصد اورانیوم مورد نیاز برای تولید بمب اتمی را در اختیار داشته باشد.»
نخست‌وزیر اسرائیل از آمریکا خواست،» تا دیر نشده «مرزها‌ی خود را به روشنی ترسیم کند. به گفته او‌، این اقدام آمریکا باعث خواهد شد که خطر حمله نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران کمتر شود.
بنیامین نتانیاهو در این مصاحبه که در برنامه» دیدار با رسانه‌ها «پخش شد رهبران ایران را متهم کرد که» به تعصب خود بیش از هر چیز دیگر اهمیت می‌دهند «. او گفت: «ایران دارد با آتش بازی می‌کند.»
نخست‌وزیر اسرائیل تصریح کرد، از زمان دست‌یابی به بمب اتمی تنها کشورهایی به این سلاح دسترسی پیدا کرده‌اند که همواره جوانب کار و عواقب احتمالی کاربرد آن را» به دقت می‌سنجیدند. «نتانیاهو افزود، در حالی که ایران با رهبرانی هدایت می‌شود که از» تعصبی غیر قابل باور «برخوردارند.
بنیامین نتانیاهو همچنین می‌ان» رهبری افراطی «ایران و موج اعتراضی اخیر علیه آمریکا و غرب و حمله به مراکز دیپلماتیک این کشور‌ها ارتباط قائل شد و گفت: «این‌‌ همان تعصبی است که امروز شما آن را به صورت هجوم به سفارت‌خانه‌های خود می‌بینید. آیا می‌خواهید این متعصب‌ها سلاح اتمی در اختیار داشته باشند؟»
تهاجم به سفارت‌خانه‌های آمریکا و غرب در برخی از کشورهای اسلامی پس از انتشار فیلمی آماتوری در اینترنت که» ضد اسلامی «تلقی شده صورت گرفت. ساخت این فیلم به یک شهروند آمریکایی ـ اسرائیلی نسبت داده شده است.
در رسانه‌های آمریکایی در اوایل این هفته گمانه‌زنی‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه ممکن است میت رامنی، رقیب جمهوری‌خواه اوباما در انتخابات ریاست جمهوری از حملات اخیر به سفارت‌خانه‌های این کشور در کشورهای عربی استفاده‌ای انتخاباتی بکند.
به نوشته این رسانه‌ها، تصاویر پرچم‌های به آتش‌کشیده‌شده آمریکا در این کشور‌ها و حملات یادشده می‌تواند ضعف دولت اوباما تعبیر شود.

عمیق‌ترین شدن شکاف دو کشور در موضوع ایران
اظهارات نخست‌وزیر اسرائیل نشان‌دهنده عمیق‌تر شدن شکاف بین اسرائیل و آمریکا در مورد چگونگی برخورد با تلاش‌های اتمی ایران است.
بنیامین نتانیاهو بار دیگر روز یکشنبه (۲۶ شهریور/ ۱۶ سپتامبر) در گفت‌وگویی با روزنامه اسرائیلی» جروزالم ‌پست «، خواستار» تعیین خطوطی قرمز برای ایران «شد.
اما این درخواست با مخالفت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و همچنین لئون پانه‌تا، وزیر دفاع ایالات متحده روبرو شد.
برخی از ناظران افزایش فشار نتانیاهو بر آمریکا را با رقابت‌های انتخاباتی ایالات متحده ربط داده‌اند. به عقیده آن‌ها، نخست‌وزیر اسرائیل فرصت به‌دست آمده در این مرحله را غنیمت می‌شمرد تا فشار بر اوباما را بیشتر کند.
با این حال نتانیاهو در مصاحبه خود تأکید کرد که رابطه کشورش با آمریکا» همچنان تنگاتنگ «است.
روز یکشنبه (۲۶ شهریور/۱۶ سپتامبر)‌دان مریدور، معاون نخست‌وزیر اسرائیل نیز در مصاحبه‌ای رادیویی با اشاره به برنامه اتمی ایران گفت: «در چه نقطه‌ای باید (این برنامه) متوقف شود؟ وقتی که بمب بر روی موشک نصب شده و آماده شلیک است؟»

سوزان رایس اختلاف نظر با اسرائیل را کتمان کرد
در حالی که به نظر می‌رسد اختلاف نظر بین آمریکا و اسرائیل در زمینه چگونگی برخورد با فعالیت‌های اتمی ایران بالا گرفته سوزان رایس‌، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روز یکشنبه (۲۶ شهریور/ ۱۶ سپتامبر) این مسئله را کتمان کرد و گفت، میان این دو کشور در لزوم بازداشتن ایران از دسترسی به بمب اتمی هیچ اختلافی وجود ندارد.
رایس برخلاف نتانیاهو گفت، اطلاعاتی که در دست سرویس‌های مخفی آمریکا و اسرائیل است نشان‌می‌دهد که ایران هنوز» زمان قابل ملاحظه‌ای «تا دست‌یابی به سلاح اتمی دارد.
او تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را» کارآمد «تلقی کرد و گفت، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا همواره روشن کرده است که آمریکا در کنار اسرائیل ایستاده و» آنچه که باید انجام شود را انجام خواهد داد «تا ایران دارای بمب هسته‌ای نشود. وی افزود: «با این حال ما هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم.»
واشنگتن همواره اسرائیل را از شتاب در تصمیم به حمله نظامی به ایران بر حذر داشته و اصرار ورزیده که هنوز برای حل و فصل مناقشه از طریق دیپلماسی زمان باقی است.
ایران می‌گوید، قصد ندارد بمب هسته‌ای بسازد و فناوری اتمی را به دلیل استفاده‌های صلح‌آمیز دنبال می‌کند.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024