پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 14.09.2012, 14:50


دویچه وله: ایران با استقرار انبارهای نفتی شناور در سواحل مالزی می‌کوشد تحریم‌های بین‌المللی را دور زند و بطور پنهانی نفت خود را به فروش رساند. بنا بر اعلام برخی منابع، ایران نفت خود را نصف قیمت رسمی به مشتریان عرضه می‌کند.

جمهوری اسلامی با فروش پنهانی نفت در آسیا سرگرم دور زدن تحریم‌های بین‌المللی است. بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، ایران با استفاده از بندر گمنام "لابوآن" در مالزی می‌کوشد میلیون‌ها بشکه نفت خام خود را به خریداران آسیایی تحویل دهد.

بر اساس این گزارش جمهوری اسلامی در سواحل شرقی مالزی میلیون‌ها بشکه نفت را در شناورها انبار و پنهان کرده است. این گزارش بر اساس اطلاعاتی تنظیم شده که از صنایع و ادارات دولتی طرف معامله‌ی ایران بدست آمده است.

کشتی‌ها وانبارهای شناور ایرانی شبانه نفت خود را به خریداران آسیایی منتقل می‌کنند. به نوشته رویترز، برخی از نفتکش‌های اجاره‌ای که نفت ایران به آنها منتقل شده‌اند، با پرچم پاناما در حال تردد بود‌ه‌اند. این شناورها با استقرار در آب‌های آزاد از پرداخت مالیات‌های بندری نیز معاف هستند.

ایران از طریق انبارهای شناور می‌تواند به فروش نفت خام خود ادامه دهد و ارز لازم برای تامین نیازهای اقتصادی‌اش را کسب کند.

رویترز در گزارش خود می‌افزاید که در هفته‌های گذشته دست‌کم دو نفتکش بزرگ از این طریق نفت خود را تخلیه کرده‌اند و کشتی‌های ایرانی کماکان در حال ورود به آب‌های منطقه هستند. تردد کشتی‌های ایرانی از سوی یک سازمان ‌بین‌المللی که وظیفه کنترل بر کشتی‌های تجاری را برعهده دارد، نیز تایید شده است.

انبارهای شناور نفتی ایران در خدمت مشتریان جدید

به گفته‌ی این سازمان بین‌المللی، یک کشتی حامل نفت ایران به چین بوده و سه کشتی دیگر که از طریق روش‌های پنهانی نفت ایران را خریداری کرده‌اند، با حدود ۶ میلیون بشکه نفت خام به سوی مقاصدی نامعلوم در حال حرکت هستند.

به گفته یک کارشناس نفتی، ایران مایل است که مقدار بیشتری از نفت خام خود را به انبارهای شناور در مناطق ساحلی مالزی منتقل کند. جمهوری اسلامی می‌کوشد که با جلب مشتریان آسیایی جایگزینی برای بازارهای از دست رفته خود در اروپا بیابد.

"لابوآن" منطقه‌ای فدرال در مالزی و به بزرگی "منهتن" نیویورک است. لابوآن یکی از مراکز مالی در آسیا به شمار می‌آید که بسیاری از بانک‌های بین‌المللی و شرکت‌های بیمه نیز در آن شعبه دارند.

لابوآن در فاصله ۱۰ کیلومتری از برونئی قرار دارد و به خاطر موقعیت جغرافیایی‌اش از توفان‌های دریایی در امان است. به دلیل این امنیت طبیعی این منطقه معمولاً از سوی بسیاری از نفتکش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی با لنگراندازی در آب‌های آزاد از این طریق از پرداخت هزینه‌های بندری نیز خلاصی می‌یابند.

به گفته کارشناسان محلی این موقعیت ویژه به انبارهای شناور و کشتی‌های ایرانی اجازه می‌دهد که به دور از کنترل اتحادیه اروپا و ایالت متحده آمریکا در آب‌های آزاد مستقر شوند و به معاملات خود ادامه دهند.

به گفته این کارشناس، انتقال شبانه‌ی نفت از انبارهای شناور به کشتی‌ها، ظاهراً مغایرتی با قوانین مالزی ندارد. اما برای شرکای ایران و کشتی‌ها حامل نفت ایران این خطر وجود دارد که در آینده از خدمات بیمه محروم شوند.

فروش نفت ایران زیر قیمت‌های جهانی

یک کارشناس مطلع درباره انبارهای شناور نفتی در سنگاپور به رویترز گفت: «لابوآن منطقه‌ای بی‌نام و نشان است که توجه هیچ‌کس را به خود جلب نمی‌کند.»

شرکتی که یک کشتی حامل نفت ایران را بیمه کرده است، تایید کرد که دولت بریتانیا در ۱۶ اوت سال جاری (۲۰۱۲) آنها را در باره نقل و انتقال نفت با این روش‌های پنهانی و پیچیده مطلع کرده است.

ایران به خاطر تحریم‌های بین‌المللی و پیامدهای آن حدود نیمی از صادرات روزانه دو میلیون بشکه‌ای خود را از دست داده است. پیش از این چین، هند، کره‌جنوبی و ژاپن خریدار اصلی نفت ایران به شمار می‌آمدند که در مجموع بیش از نیمی از صادرات ایران به این کشورها فروخته می‌شد.

رویترز با اشاره به یک معامله نفتی می‌نویسد که ایران با قیمت‌های باورنکردنی می‌کوشد نفت خود را به فروش برساند. بنا به گزارش رویترز، ایران به تازگی هر بشکه نفت خود را به تجار چینی حدود ۵۴ دلار عرضه کرده است که تقریباً نصف قیمت رسمی نفت خام در بازارهای جهانی است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024