جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 13.09.2012, 18:56



الیستر لیتهد / بی بی سی

اطلاعات جدیدی در خصوص یک ویدئوی ضد اسلام که سبب اعتراضات ضد آمریکایی خشونت‌باری در مصر و لیبی شده، به دست آمده است.

فیلم که در آمریکا تهیه شده بود، در ماه ژوئن در سینمایی کوچک در هالیوود به نمایش گذاشته شد؛ اما تصور می رود که قسمت‌هایی از آن که به زبان عربی ترجمه و بر روی سایت یوتیوب گذاشته شده، سبب بروز این اعتراضات شده‌اند.

این ویدئو که "بی گناهی مسلمانان" عنوان یافته ابتدا روز اول ژوئیه و به زبان انگلیسی بر روی سایت یوتیوب گذاشته شد.

کیفیت فنی و هنری آن پایین است و داستان جدی‌ای هم دنبال نمی شود.

توهین آمیزترین اظهارات در خصوص اسلام و پیامبر اسلام در زمان تهیه فیلم توسط بازیگران اظهار نشده بودند و بعدا به صدای فیلم اضافه شده بودند.

یک بازیگر زن این فیلم گفت نمی‌دانست که از فیلم برای تبلیغ علیه اسلام استفاده خواهد شد و آن را محکوم کرد.

او به یک سایت اینترنتی آمریکایی گفت که نقش کوچکی در این فیلم داشته اما به او گفته شده بود عنوان فیلم "جنگجویان صحرا" خواهد بود و موضوع آن زندگی در مصر در ۲۰۰۰ سال پیش است.

سیندی لی گارسیا تهدید کرده که کارگردان را برای ادعای خسارت به دادگاه ببرد.

در واقع، فیلمی با عنوان "بی گناهی بن لادن" در یک سینمای کوچک در بولوار هایوود در روز ۳۰ ژوئن به نمایش در آمد.

یک شخص که فیلم را دیده بود گفته است که مدت آن حدود یک ساعت بود و فیلم که ضعف‌های جدی در تولید داشت در آن شب دو نوبت در مقابل "گروه خیلی کوچکی" به نمایش در آمد.

او گفت کسی که نمایش را سازمان داده بود یک شخص مصری مقیم آمریکا بوده که دو نفر مامور مصری را هم برای امنیت جلسه استخدام کرده بود.

فرد دیگری که خود را سام باسیل (Sam Bacile) معرفی کرده و گفته است که نویسنده فیلمنامه و کارگردان بوده با تعدادی از رسانه ها صحبت کرده و در حمایت از فیلم اظهارات تند و ضد اسلامی بیان کرده است.

رسانه ها نوشته اند که او یک صاحب بنگاه معاملات ملکی یهودی متولد اسرائیل است که میلیون‌ها دلار از یهودیان پول جمع کرده تا فیلم را بسازد.

اما با توجه به این که هیچ بنگاهدار معاملات ملکی با نام سام باسیل جایی ثبت نشده است سوال اساسی این بوده که آیا اساسا چنین کسی وجود خارجی دارد یا نه.

یک فرد تندرو دست راستی آمریکایی که استیو کلاین نام دارد و با گروه‌های مختلف ضد اسلامی در کالیفرنیا ارتباط دارد، این ویدئو را تبلیغ کرده است؛ اما او نیز می گوید که هویت کارگردان آن را نمی شناسد.

او نهایتا، به رسانه ها گفت که نام سام باسیل احتمالا یک نام مستعار است.

تری جونز، یک مبلغ مسیحی در ایالت فلوریدا که اقدامات ضد اسلامی او شامل سوزاندن قرآن هم بوده است، گفته که با آقای باسیل بر سر تبلیغ فیلم در تماس بوده است، ولی او را شخصا ندیده است.

نام یک نفر دیگر که در ارتباط با این فیلم آورده شده است، موریس صادق یک فرد آمریکایی مصری تبار از سازمان موسوم به مجلس ملی قبطیان آمریکا است که سازمانی ضد اسلامی است.

فعالیت او در تبلیغ این فیلم سبب شده که در خصوص میزان دخالت مسیحیان قبطی مصر در تولید آن پرسش‌هایی مطرح شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا گفته است که پس از مصاحبه تلفنی با سام باسیل و دنبال کردن آن، به یک فرد قبطی دیگر در کالیفرنیا به نام نقوله رسید که اعتراف کرد در امور پشتیبانی و تولید فیلم نقش داشته اما کارگردان آن نبوده است.

با این حال خبرنگاران آسوشیتدپرس گفته اند که شماره تلفنی که در این گفتگو با سام باسیل از آن استفاده شده بود متعلق به آدرسی بوده است که در نزدیکی محل ملاقات آنها با آقای نقوله قرار داشته است.

با این که منشاء دقیق این فیلم، کلیپ اینترنتی و همچنین انگیزه تولید آن هنوز مشخص نیست، به نظر می رسد که بر خلاف آنچه قبلا گزارش شده، فیلم‌ساز آن اسرائیلی نبوده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024