پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 09.09.2012, 11:46


گزارشها از تهران حاکی است که انواع ارزهای عمده در بازار تهران با یک جهش ناگهانی دیگر، رکورد تازه ای بر جای گذاشته و هر دلار آمریکا از مرز ۲۴۰۰ تومان فراتر رفته است.

به گزارش بی بی سی، قیمت دلار در ساعات پایانی فعالیت بازار در روز گذشته ۲۳۰۰ تومان بود اما در شروع به کار بازار در روز یکشنبه نوزدهم شهریور نزدیک به یکصد تومان افزایش پیدا کرد.

یورو پول واحد اروپایی که در اواخر روز گذشته ۲۹۵۶ تومان معامله می شد امروز با رشدی خیره کننده به حدود ۳۱۰۰ تومان رسید.

پوند بریتانیا نیز وضعیت مشابهی داشت و هر پوند با افزایشی ۷۵ تومانی به ۳۷۵۰ تومان رسید.

قیمت ها در بازار لحظه ای تغییر می کند و به دلیل افزایش شدید قیمت انواع ارز، صرافی ها از فروش ارز خودداری می کنند. همین مسئله باعث تشدید قیمت ها شده است به گونه ای که وبسایت خبرآنلاین گزارش داده که قیمت هر دلار بعد از متوقف شدن فروش از سوی صرافی ها، در چهار راه استانبول تهران به ۲۴۳۰ تومان رسیده است.

مقایسه قیمت های سه روز گذشته نشان می دهد که یورو در این مدت ۳۵۰ تومان، پوند ۳۲۰ تومان و دلار ۲۳۸ تومان گرانتر شده اند.

دولت و بانک مرکزی ایران از نیمه دوم سال گذشته با طرح‌های مختلف سعی کرده‌اند تا قیمت ارز را در بازار کنترل کنند اما نه فشار بر فروشندگان ارز یا بازداشت آنها، نه حذف ارز مسافرتی و نه برنامه تشکیل بازار بورس ارز، هیچیک نتوانسته است مانع از افزایش قیمت ارز در بازار شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که از شروع فعالیت بازار بعد از تعطیلات آخر هفته در ایران، روز شنبه هجدم شهریور قیمت ارز لحظه به لحظه تغییر می‌کرد و این وضع در چند روز اخیر کمابیش ادامه داشته است.

دامنه تغییر قیمت ارز ۱۶، ۱۸ و ۱۹ شهریور (به تومان)

پنج‌شنبه(۱۶ شهریور)	شنبه (۱۸شهریور)	یکشنبه ۱۹(شهریور)	میزان افزایش قیمت
دلار    ۲۱۶۲    ۲۳۰۰       ۲۴۰۰        ۲۳۸
یورو   ۲۷۵۰    ۲۹۵۶       ۳۱۰۰        ۳۵۰
پوند    ۳۴۳۰    ۳۶۷۵       ۳۷۵۰        ۳۲۰


مشکل یک ساله

سال گذشته بازارهای ارز و طلا در ایران دستخوش نوسان شدیدی بوده است ولی از حدود دو ماه پیش بعد از شروع تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه صنعت نفت و بانکداری ایران، روند تنزل ارزش پول ملی ایران سرعت گرفته و ریال بخش زیادی از ارزش خود را در برابر ارزهای معتبر از دست داده است.

تا پیش از اوایل خرداد زمانی که ایران آماده مذاکره با گروه پنج بعلاوه یک در بغداد بود، این خوش‌بینی پیش آمده بود که ممکن است طرفین به توافقی بر سر پرونده هسته‌ای دست پیدا کنند برای همین هم قیمت‌ها رو به کاهش گذاشت اما بعد خیلی زود همه چیز عوض شد و قیمت ها در مسیری صعودی قرار گرفت.

مقایسه قیمت ارزهای عمده در اوایل خرداد نشان می‌دهد که قیمت ها در فاصله سه ماه به شدت افزایش پیدا کرده است.

در اوایل خرداد درست در میانه مذاکرات وقتی مشخص شد که اختلاف ایران با گروه پنج بعلاوه یک فراتر از آن است که بتوان امیدی به توافق داشت، قیمت هر دلار که به کمتر از ۱۷۰۰ تومان سقوط کرده بود، دوباره افزایش یافت و به قیمت حدود ۱۷۳۵ تومان رسید.

در آن زمان یورو حدود دو هزار و ۲۲۰ تومان بود و پوند بریتانیا نیز در بازار حدود دو هزار و ۷۲۰ تومان معامله می‌شد.

در نتیجه تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا و آمریکا علیه برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، ایران با دشواری در فروش نفت و ارتباط بانکی با خارج از کشور مواجه شده است.

به گفته کارشناسان، در حالی که اقتصاد ایران طی دهه‌های اخیر به شدت به عواید نفتی وابسته شده، تحریم‌های فعلی نه تنها بر صادرات نفتی تاثیر گذاشته، بلکه دریافت ارز حاصل از صادرات را مختل کرده و هزینه واردات را نیز به شدت افزایش داده است.

محدودیت های ارزی باعث افزایش افزایش قیمت کالاها در داخل شده است و دولت سعی دارد تا با اختصاص ارز دولتی برای کالاهای اساسی، کنترل بازار آشفته فعلی را تا حدودی در دست بگیرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024