پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 07.09.2012, 16:54


کانادا روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرد
دویچه وله فارسی
جمعه ۱۷ شهريور ۱۳۹۱
کانادا می‌گوید که سفارت خود را در تهران تعطیل کرده است. به گزارش خبرگزاری رویتر این کشور همچنین به دیپلمات‌های ایران در کانادا ۵ روز فرصت داده است تا خاک این کشور را ترک کنند.
به گفته جان برد، وزیر امورخارجه کانادا این تصمیم به این علت اتخاذ شده که حکومت جمهوری اسلامی ایران از نظر دولت کانادا "اصلی‌ترین تهدید" برای صلح و امنیت جهانی است.
وی می‌افزاید ادامه فعالیت‌های اتمی ایران، اظهارات خصمانه علیه اسرائیل و کمک این کشور به حکومت اسد برای ادامه‌ی کشتار غیرنظامیان در سوریه از دیگر دلایل اتخاذ این تصمیم است.
وزیرخارجه کانادا در بیانیه‌ای که روز جمعه ۷ سپتامبر (۲۷ شهریور) منتشر شده با اشاره به این که ایران بی اعتنایی خود را به امنیت دیپلمات‌های خارجی در این کشور نشان داده، تصریح می‌کند: «کانادا تحت این شرایط نمی‌تواند دیپلمات‌های خود را در تهران نگاه دارد و روابط دیپلماتیک میان کانادا و ایران به حالت تعلیق درآمده است.»
به نظر می‌رسد اشاره این بیانیه به حمله سال گذشته نیروهای شبه نظامی به سفارت بریتانیا در تهران است. روز سه شنبه ۸ آذر سال گذشته خورشیدی (۲۹ نوامبر۲۰۱۱) عده‌ای از نیروهای شبه نظامی وابسته به سپاه پاسداران، در مقابل سفارت بریتانیا در تهران و همچنین باغ قلهک دست به تجمع زدند.
با ورود این افراد به سفارت بریتانیا و باغ قلهک، این ماجرا ابعاد تازه‌ای یافت. در این تهاجم بخشی از اموال و دارایی‌های سفارت بریتانیا تخریب و برای ساعاتی چند نفر از دیپلمات‌های این کشور به گروگان گرفته شدند. مقامات انتظامی با تاخیر بسیار در سفارت و باغ قلهک را از حضور مهاجمان تخلیه کردند.
بریتانیا با ابراز تردید از خودجوش بودن حمله به سفارت این کشور، آن را غیرقابل قبول خواند. در پی آن حادثه وزیر امورخارجه بریتانیا ضمن اعلام خبر تعطیلی سفارتخانه کشور مطبوعش در تهران، از دیپلمات‌های ایرانی مستقر در لندن خواست ظرف ۴۸ ساعت این کشور را ترک کنند.
در بخشی دیگر از بیانیه وزارت خارجه کانادا از شهروندان کانادایی خواسته شده است که به ایران سفر نکنند. وزارت خارجه کانادا هم‌چنین اعلام کرده متقاضیان ایرانی خدمات کنسولی، می‌توانند به سفارت این کشور در ترکیه مراجعه کنند.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024