جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 06.09.2012, 14:39


دویچه وله: دمکرات‌های آمریکا رسما باراک اوباما را به عنوان نامزد خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر معرفی کردند. بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری اسبق از تلاش‌های اوباما برای بهبود اقتصاد آمریکا ستایش کرد.

بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا در یک سخنرانی پرحرارت خواهان گزینش دوباره‌ی باراک اوباما به ریاست جمهوری آمریکا شد. کلینتون که شامگاه چهارشنبه (۵ سپتامبر/ ۱۵ شهریور) در کنگره‌ی حزب دمکرات آمریکا در شهر شارلوت ایالت کارولاینای شمالی سخن می‌گفت خاطر نشان ساخت که به‌رغم "میراث سنگین دوره‌ی بوش"، اوباما کشور را "به مفهوم رویای آمریکایی" هدایت خواهد کرد.

بیل کلینتون گفت، جمهوریخواهان در زمان جرج بوش "بی‌نظمی کاملی" برجای گذاشتند. وی افزود: «هیچکس نمی‌تواند در مدت چهار سال آسیب‌های بر جای مانده را ترمیم کند». به گفته‌ی کلینتون، اوباما شالوده‌ی یک اقتصاد تازه‌ی مدرن و موفق مبتنی بر رفاه همگان را ریخته است.

رئيس‌جمهوری اسبق آمریکا تصریح کرد: «من از صمیم قلب باور دارم که اوباما موفق خواهد شد».

"آتشی در درون"

بیل کلینتون که اکنون ۶۶ سال سن دارد باراک اوباما را به عنوان نامزد رسمی دمکرات‌ها در انتخابات ۶ نوامبر ریاست‌جمهوری پیشنهاد کرد و گفت: «می‌خواهم مردی را به عنوان نامزد معرفی کنم که ظاهری آرام دارد ولی درونش آتشی برای آمریکا شعله‌ور است».

پس از سخنان بیل کلینتون، اوباما به روی صحنه آمد و کلینتون در برابر رئيس‌جمهوری آمریکا سر تعظیم فرود آورد. آن دو به ابراز احساسات شدید هواداران خود پاسخ دادند. اوباما رشته‌ی سخن را به دست نگرفت.

پس از آن نمایندگان همه‌ی ایالت‌های آمریکا، نامزدی باراک اوباما را رسما تایید کردند. اوباما در پایان این کنگره‌ی سه روزه‌ی حزب دمکرات اعلام خواهد کرد که آیا نامزدی دوباره را خواهد پذیرفت یا خیر.

بیل کلینتون در سخنرانی خود همچنین بر تفاوت‌های میان دمکرات‌ها و جمهوریخواهان تاکید کرد و گفت: «مهم‌ترین پرسش این است که شما می‌خواهید در چه کشوری زندگی کنید؟ در حالی که میت رامنی نامزد جمهوریخواهان و معاون او پاول رایان طرفدار یک جامعه‌ی خودپرست هستند، اوباما و معاونش جو بایدن از رفاه عمومی و مسئولیت مشترک جانبداری می‌کنند».

محبوبیت بیل کلینتون

بیل کلینتون در حال حاضر از آنچنان محبوبیتی در آمریکا برخوردار است که پس از پایان دوره‌ی هشت ساله ریاست جمهوری او از ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ هرگز از آن برخوردار نبوده است. این دوره‌ی هشت ساله با اقتصادی شکوفا، اشتغال کامل و مازاد بودجه‌ی دولتی همراه بود.

ولی اوضاع اقتصادی آمریکا در حال حاضر با دوره‌ی بیل کلینتون کاملا فرق دارد. نرخ بیکاری بالاتر از ۸ درصد است و اوباما برای انتخاب دوباره به پشتیبانی بیل کلینتون نیاز دارد.

این در حالی است که اوباما و بیل کلینتون گذشته‌ی مشترک دشواری داشته‌اند. در مرحله‌ی انتخابات مقدماتی برای تعیین نامزد دمکرات‌ها در سال ۲۰۰۸ بیل کلینتون در پشتیبانی از نامزدی همسرش هیلاری شدیدا به مواضع اوباما حمله کرد.

البته آن دو بعدا اختلافات خود را کنار گذاشتند و بیل کلینتون از ریاست‌جمهوری اوباما به عنوان نخستین رئيس‌جمهوری رنگین‌پوست آمریکا پشتیبانی کرد. از پاییز سال گذشته حضور بیل کلینتون در کارزار انتخاباتی ریاست‌جمهوری محسوس‌تر شده است.

اوباما روز چهارشنبه به محل برگزاری کنگره‌ی حزب دمکرات در شهر شارلوت واقع در ایالت کارولاینای شمالی رسید. او بدوا قرار بود روز پنجشنبه در یک ورزشگاه فوتبال در برابر ۷۰ هزار تن سخنرانی کند، ولی این سخنرانی به دلیل احتمال توفان به سالن سربسته‌ای منتقل شد که کنگره‌ی سه روزه‌ی حزب دمکرات در آن برگزار می‌شود.

جمهوریخواهان نیز هفته‌ی گذشته در ایالت فلوریدا میت رامنی را رسما به عنوان نامزد خود برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی کردند. او پاول رایان را به عنوان معاون خود معرفی کرد و آن دو مشترکا در رقابت‌های انتخاباتی شرکت خواهند کرد.

انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده‌ی آمریکا روز ششم نوامبر سال ۲۰۱۲ برگزار خواهد شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024