جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 05.09.2012, 21:52



کیوان صمیمی، مهدی محمودیان و مسعود باستانی سه روزنامه‌نگار زندانی در زندان رجایی‌شهر در واکنش به گزارشی در برنامه ۲۰:۳۰ صداوسیما نامه‌ای خطاب ضرغامی نوشتند. صداوسیما در این برنامه زندان را به هتلی درجه یک تشبیه و ادعا کرده که امکانات فراوان دارد، فرش رنگین و پرده یک دست دارد و...
این سه زندانی سیاسی در نامه خود به رئیس رادیوتلویزیون دولتی جمهوری اسلامی نوشته‌اند: قصد داشتیم که از اخلاق دینی و رسانه‌ای برایتان بنویسیم که می‌دانیم بی‌فایده است که دین فقط برایتان دستمال کهنه‌ای شده است برای پاک کردن سیاهی‌هایتان و ماندگاری در قدرت. انسانیت و شرافت نیز از کوچه شما و هم مسلکانتان گذر نکرده است اما به حرمت نام روزنامه‌نگار و خبرنگار و به شرافت قلم این توضیحات را خطاب به شما می‌گوییم تا شاید برای کسانی که قلمشان را به شما و دوستانتان فروخته‌اند اتمام حجتی باشد.

سه روزنامه‌نگار اسیر در نامه خود نوشته‌اند: «این نوع گزارش‌های شما بیشتر از آنکه به درد مردم بخورد، به درد کسانی می‌خورد که با قطع ارتباط از مردم، حمایت همه جانبه خود را از مسببان اختلاس سه هزار میلیاردی اعلام کرده‌اند و با تمسخر انتخابات و رای مردم، دردانه‌شان را بر صندلی نشاندند تا فاسدترین دولت صد سال اخیر را رقم بزنند و رکورد بالاترین اختلاس جهان را به ثبت رساندند.

متن کامل نامه این روزنامه‌نگار که در وبسایت کلمه منتشر شده به شرح زیر است:

جناب آقای سردار ضرغامی
رئیس صدا و سیما

این سال‌هایی که در زندان هستیم و دسترسی به رسانه‌های مستقل و آزاد نداریم به ناچار به دیدن رسانه شما و همفکرانتان که نام ملی بر آن نهاده اید عادت کرده ایم و طبق عادت و از سر ناچاری روز سه شنبه نیز برنامه ۲۰:۳۰ شما را به تماشا نشستیم بلکه از بین اخبار تحریف شده و دروغتان برحسب تجربیات روزنامه نگاری خود، خبری سالم دربیاوریم.
در یکی از این اخبار، سالن ۱۲ زندان رجایی شهر را مشاهده کردیم که در توضیحات گوینده‌تان که زندان را به هتلی درجه یک تشبیه کرد و گفت امکانات فراوان دارد، فرش رنگین و پرده یک دست دارد، شوکه شدیم. البته گویا نویسنده و گوینده خبر نیز از دیدن فرش و پرده و یخچال در زندان تعجب کرده بود که آن را اینگونه با آب و تاب فراوان مطرح کرد.

جناب آقای ضرغامی!
قصد داشتیم که از اخلاق دینی و رسانه‌ای برایتان بنویسیم که می‌دانیم بی‌فایده است که دین فقط برایتان دستمال کهنه‌ای شده است برای پاک کردن سیاهی‌هایتان و ماندگاری در قدرت. انسانیت و شرافت نیز از کوچه شما و هم مسلکانتان گذر نکرده است اما به حرمت نام روزنامه‌نگار و خبرنگار و به شرافت قلم این توضیحات را خطاب به شما می‌گوییم تا شاید برای کسانی که قلمشان را به شما و دوستانتان فروخته‌اند اتمام حجتی باشد.

آقای ضرغامی، مدیر رسانه به اصطلاح ملی!
به گواهی آمارهای رسمی کشور و سازمان زندان‌ها، سالانه بیش از ۵۰۰ هزار نفر حداقل چند روزی را در زندان‌های سراسر کشور می‌گذرانند و این بدان معناست که با احتساب افراد درگیر در یک خانواده سالانه حداقل ۳ میلیون نفر از مردم ایران شرایط زندان را به طور مستقیم درک می‌کنند که با نشان دادن چند عکس از فرش و پرده نمی‌توان به آنها دروغ گفت.
این نوع گزارش‌های شما بیشتر از آنکه به درد مردم بخورد، به درد کسانی می‌خورد که با قطع ارتباط از مردم، حمایت همه جانبه خود را از مسببان اختلاس سه هزار میلیاردی اعلام کرده‌اند و با تمسخر انتخابات و رای مردم، دردانه‌شان را بر صندلی نشاندند تا فاسدترین دولت صد سال اخیر را رقم بزنند و رکورد بالاترین اختلاس جهان را به ثبت رساندند.

جناب آقای سردار!
با این حال فرض می‌گیریم که شما راست می‌گویید، اینجا زندان رجایی شهر نیست اینجا تبعیدگاه رجایی شهر نیست و به قول شما هتل درجه یک است. پس اجازه بدهید حداقل یک بار خبرنگاران و نمایندگان نهادهای مستقل داخلی و بین المللی از این هتل درجه یک بازدید کنند. اینجا تبعیدگاه رجایی شهر نیست اینجا هتل درجه یک است! پس اجازه دهید که آقای بان کی مون و یا حتی نمایندگان مبهم اجلاس سران عدم تعهد از این هتل درجه یک شما بازدید کنند و اجازه می‌دادید بان کی مون که با درخواست بیش از ده هزار نفر از شهروندان ایرانی کوشید با برخی از زندانیان و یا مسئولان بازدید کند از این هتل‌های درجه شما دیدن کند.

جناب آقای ضرغامی،
مطمئن هستیم اجازه چنین بازدیدی داده نمی‌شود و دلیل آن را هم می‌دانیم. چرا که در هتل درجه یک شما انواع مواد مخدر از مواد غذایی مورد نیاز و کتاب و روزنامه به مراتب سهل الوصول تر است. چون در هتل درجه یک شما، ما شاهد ضرب و شتم و فحاشی و تهدید زندانیان توسط پرسنل زندان هستیم و از آن رنج می‌بریم. چون در هتل درجه یک شما، خانواده زندانیان در روزهای ملاقات مورد هتک حرمت می‌گیرند و برای نیم ساعت ملاقات باید بیش از ۵ ساعت معطل شوند. چون در هتل درجه یک شما، زندانیان در حالی که احکام خود را می‌گذرانند به بازجویی‌های چند ساعته و چند روزه می‌برند و اعضای خانواده‌های آنها را تهدید به اخراج و زندان می‌کنند. چون در هتل درجه یک شما، ما به عنوان زندانی دو سال که نمی‌توانیم با خانواده و فرزاندانمان به طور قانونی تماس تلفنی داشته باشیم یا مطابق قوانین نامه نگاری کنیم. در هتل درجه یک شما نمی‌توان شهادت هدی صابر و درگذشت آقای دکمه چی و منصور رادپور، سه زندانی سیاسی ظرف یک سال را توجیه کرد. چون در هتل درجه یک شما نمی‌توانید قتل و درگذشت بیش از ۵۰ نفر را در یک سال اخیر بر اثر درگیری و ضرب و شتم آن هم فقط در زندان رجایی شهر را معمولی جلوه دهید. البته سال گذشته گزارش کاملی از این هتل درجه یک خطاب به آقای خامنه‌ای منتشر شده است که می‌توانید مطالعه کنید.

جناب آقای ضرغامی،
جنبش سبز که شعار دروغ ممنوع را برای نخستین بار سرداد هرگز حاضر نبوده است با تمسک به دروغ که کار هر روزه شما و رسانه تان است، کار خود را پیش ببرد. لذا تصاویر و ده‌ها عکس و گزارش و بیانیه دیگر که از دیوارهای آهنی بندهای امنیتی شما به بیرون از زندان درز پیدا می‌کند، جز حقیقت چیز دیگری را به تصویر نمی‌کشد. این تصاویر که شما نشان دادید، فضایی است که خود ما در تبعید با هزینه شخصی و کمک‌های مردمی ساخته ایم. با آنکه مجبور شده ایم پرده‌های متری ۵ هزار تومان را از ماموران شما متری ۲۰ هزار تومان خریداری کنیم، با آنکه مجبور شده ایم کولرهای کوچک ۸۰ هزار تومانی را ۱۵۰ هزار تومان خریداری کنیم و با آنکه مجبور شده ایم فرش‌های ماشینی نامرغوب و چند ده هزار تومانی شما را با قیمت فرش‌های مرغوب بخریم. باور کنید خانواده‌های ما و مردم که شما و هم مسلکانتان هزاران میلیارد از حقوقشان را در جیب‌هایتان ریخته اید، از سفره‌های خالی شان برای ساختن این هتل درجه یک ما را یاری کرده‌اند با آنکه حتی مجبور شده ایم برای ساختن آن در برخی موارد با چند برابر ارزش واقعی برای اجناس بی کیفیت پول پرداخت کنیم.

جناب آقای سردار ضرغامی!
البته انتشار این تصاویر توسط شما، سند دیگری است برای اثبات رسوایی و دروغگویی مسئولان امنیتی و قضایی که می‌گویند بیانیه‌ها توسط دیگران و به اسم زندانیان منتشر می‌شود. سند دیگری است تا ثابت کند شما و هم مسلکانتان دروغ می‌گویید و مظهر آن را سرلوحه رفتار خود قرار داده اید. و البته انتشار این تصاویر حامل پیامی است برای مردم سبز ایران که فرزندانشان در زندان‌ها کماکان در آرمان‌ها و عهد خود با ملتشان پایبندند و دیوارهای آهنی امنیتی شما نمی‌توانند ارتباط آنها با ملتشان قطع کند.

جناب آقای ضرغامی!
به شما و همراهانتان نوید می‌دهیم که در آینده‌ای نه چندان دور، می‌توانید در این هتل‌های درجه یک آرام بگیرید و باور کنید برخلاف این روزها که سر در بیت المال دارید یا تکیه بر منافع به ناحق تصاحب شده، آن روزها می‌توانید از روزی حلال در این هتل بهرمند شوید.

والسلام
کیوان صمیمی، مهدی محمودیان، مسعود باستانی
پانزدهم شهریور ماه سال ۹۱
زندان رجایی شهر



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024