جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 26.08.2012, 0:31


يكشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۱
نیل آرمسترانگ، نخستین فضانوردی که گام بر کره ماه نهاد، در سن ۸۲ سالگی درگذشت.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه لوس آنجلس تایمز، وی چندی پیش به دلیل بیماری قلبی تحت عمل جراحی قرار گرفت اما جزئیات این عمل جراحی به طور علنی مطرح نشد.
در همین حال، باراک اوباما، رییس‌جهموری آمریکا با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز تسلیت در خصوص درگذشت این فضانورد آمریکایی، اعلام کرد، آرمسترانگ یکی از بر‌ترین قهرمانان آمریکا بود.
در این بیانیه آمده است: زمانی که آرمسترانگ قدم بر سطح کره ماه نهاد، لحظه موفقیت‌آمیزی را برای بشریت رقم زد که هیچ‌گاه به فراموشی سپرده نخواهد شد.
نیل الدن آرمسترانگ، فضانورد آمریکایی متولد پنجم اوت ۱۹۳۰، نخستین فردی بود که طی ماموریت «آپولو ۱۱» در بیست‌و‌نهم تیرماه سال ۱۳۴۸ بر کره ماه گام نهاد. وی فضانورد سابق ناسا، خلبان آزمایش کننده، مهندس هوافضا، استاد دانشگاه و خلبان نیروی دریایی آمریکا بود.


نیل الدن آرمسترانگ، فضانورد آمریکایی


نیل الدن آرمسترانگ (به انگلیسی: Neil Alden Armstrong) فضانورد آمریکایی (متولد ۵ اوت ۱۹۳۰ در واپاکونتا، اوهایو، آمریکا - درگذشته ۲۵ اوت ۲۰۱۲ در کلمبوس، اوهایو)، نخستین انسانی است که طی ماموریت آپولو ۱۱ در ۲۰ ژوئیه ۱۹۶۹ (۲۹ تیر ۱۳۴۸) بر کره ماه گام نهاد. وی فضانورد سابق ناسا، خلبان آزمایش کنندهٔ، مهندس هوافضا، استاد دانشگاه و خلبان نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا بود.
وی قبل از فضانوردی، در نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا بود و در جنگ کره خدمت می کرد. پس از پایان جنگ، آرمسترانگ به عنوان یک خلبان آزمایش کننده در کمیتهٔ مشورتی ملی هوانوردی و ۹۰۰ پرواز با انواع هواپیما انجام داد. او از دانشگاه پوردو و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی فارغ التحصیل شد.
آرمسترانگ پس از ترک سپاه در سال ۱۹۶۲ به ناسا پیوست. اولین پرواز او در ناسا، فرماندهی او در پرواز جمینای ۸ در سال ۱۹۶۶ بود و به معدود شهروندان آمریکایی تبدیل شد که به فضا سفر کرده است. او در این ماموریت دو فضاپیمای سرنشین دار را به دیوید اسکات رساند. دومین و آخرین پرواز فضایی او، پرواز آپولو ۱۱ و فرماندهی ماموریت بود که سرانجام با باز آلدرین در تاریخ ۲۰ ژوئیه ۱۹۶۹ برای اولین بار بر روی کره ماه فرود آمد. آرمسترانگ و آلدرین بر سرح ماه گام نهادند و ۲ ساعت و نیم روی ماه کاوش کردند در حالی که مایکل کالینز که در ماژول فرماندهی منتظر آن ها بود. به آرمسترانگ، آلدرین و کالینز مدال ریاست جمهوری آزادی از ریچارد نیکسون، مدال فضایی کنگره از رئیس جمهور جیمی کارتر در سال ۱۹۷۸ و مدال طلای کنگره در سال ۲۰۰۹ اهدا شد.
ویکی پدیا



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024