پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 19.08.2012, 2:30


يكشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۱
دویچه‌وله
شائول موفاز، رهبر حزب کادیما درباره پیامدهای ناگوار حمله احتمالی اسرائیل به ایران هشدار داد. افزایش تهدیدات و حملات لفظی سبب نگرانی محافل سیاسی جهان شده و امکان بروز یک جنگ غیرقابل پیش‌بینی را شدت بخشیده است.
شائول موفاز، رهبر حزب اپوزیسیون کادیما در اسرائیل اعلام کرد که حمله تکروانه این کشور به ایران موفقیت‌آمیز نخواهد بود.
موفاز در گفت‌وگویی با تلویزیون اسرائیل در روز جمعه (۱۷ اوت/۲۷ مرداد) تصریح کرد که حمله‌ی نیروی هوایی اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران بدون یاری آمریکا می‌تواند به یک "فاجعه" بیانجامد.
موفاز تصریح کرد که اقدامات شتابزده نمی‌توانند برنامه اتمی ایران را بطور استراتژیک دگرگون کنند. به گفته وی حمله هوایی به تاسیسات هسته‌ای ایران تنها می‌تواند روند اتمی‌شدن ایران را به تعویق اندازد، اما آن را برای همیشه متوقف نخواهد کرد.
موفاز که پیشتر رئیس ستاد ارتش اسرائیل بوده درباره خطرات چنین حمله‌ای پس از ترک کابینه‌ی نتانیاهو نیز هشدار داده بود. در هفته‌های اخیر اظهارات متفاوتی از سوی مقام‌های اسرائیلی و کارشناسان نظامی این کشور پیرامون سناریو‌های مختلف جنگ با ایران در رسانه‌‌‌ها مطرح می‌شود.

تهدیدات متقابل
حملات لفظی و تهدیدات متقابل میان مقامات اسرائیلی و ایرانی نیز در روزهای اخیر شدت بی‌سابقه یافته‌اند. هر دو طرف از تهدید آشکار برای بکارگیری اقدامات نظامی خودداری نمی‌کنند و آن را به عنوان گزینه‌ا‌ی ممکن در چالش میان دو کشور ارزیابی می‌کنند.
ماتان ویلنای، وزیر دفاع داخلی اسرائیل به تازگی گفت که مقامات نظامی پیش‌بینی می‌کنند جنگ اسرائیل با ایران احتمالا ۳۰ روز طول خواهد کشید و نزدیک به ۵۰۰ نفر کشته در اسرائيل خواهد داشت.
وی همچنین به خطر حمله موشکی حزب‌الله به عنوان متحد جمهوری اسلامی به اسرائیل اشاره کرد، اما مدعی شد که نیروهای نظامی این کشور برای همه‌‌ی رخدادهای احتمالی آمادگی دارند.
حسن ‌نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان ظاهراَ در پاسخ به سخنان مقام‌های اسرائیلی مدعی شد که حمله موشکی حزب‌الله به اسرائیل سبب نابودی "ده‌ها هزار نفر" از شهروندان این کشور خواهد شد.
نصرالله در سخنانی به مناسبت "روز قدس" در روز جمعه، ۱۷ اوت ضمن هشدار نسبت به حمله احتمالی اسرائیل به ایران گفت: «حماقت علیه ایران منجر به نابودی اسرائیل خواهد شد.»
سخنان تهدید‌آمیز مقامات ارشد جمهوری اسلامی همچون آیت‌الله خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد درباره "محو اسرائیل" نیز انتقاد شدید محافل سیاسی غرب و سازمان ملل را در پی داشت.
علی خامنه‌ای در آستانه روز قدس اسرائیل را "زائده دروغین و جعلی" خواند و وعده داد که "اسرائیل از صفحه جغرافیا محو خواهد شد.» احمدی‌نژاد نیز به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه (۲۷ مرداد) تصریح کرد که اسرائیل "غده سرطانی" است و وجود این کشور "توهین به تمام بشریت است."
در مقابل سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا و بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش‌هایی جداگانه سخنان مقامات ایرانی را "نفرت‌انگیز" و "آتش‌افروزانه" خواندند و تهدیدات ضداسرائیلی ایران را محکوم کردند.

هشدار حزب سوسیال دمکرات آلمان درباره خطر جنگ
خطر بروز جنگ میان ایران و اسرائیل نه تنها سبب نگرانی کشورهای منطقه شده، بلکه سیاستمداران غربی را نیز به واکنش واداشته است. حزب سوسیال دمکرات آلمان از دولت این کشور خواست که با مداخله دیپلماتیک مستقیم از ادامه تهدیدات جلوگیری کند.
به نظر این حزب، دولت‌های آلمان و آمریکا باید به اسرائیل تفهیم کنند که حمله تکروانه به ایران پیامدهای خطرناک و غیرقابل ‌پیش‌بینی برای منطقه خواهد داشت.
رولف موتسنیش، سخنگوی سیاست خارجی فراکسیون حزب سوسیال دمکرات آلمان گفت: «ما انتظار داریم که صدراعظم آلمان طرفین را به اعتدال فراخواند.» وی افزود: «خانم مرکل باید به اسرائیل تفهیم کند که حمله نظامی به ایران فاقد مشروعیت حقوقی و سیاسی است.»
این سیاستمدار آلمانی با اشاره به سخنان اخیر مقامات اسرائیلی گفت: «گرچه ایران تا کنون همه اقدامات دیپلماتیک برای حل مناقشه اتمی را به شکست کشانده است، اما بر اساس گزارش سازمان‌های اطلاعاتی غرب، جمهوری اسلامی فاقد بمب اتمی است و تهدیدی بالفعل برای اسرائیل به حساب نمی‌آید.»



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024