سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 17.08.2012, 15:13


بی بی سی: ریاست امنیت عمومی ملی افغانستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده مهاجمان انتحاری که سه روز پیش ولایت نیمروز در جنوب غرب افغانستان را هدف قرار دادند، اتباع ایران بودند.

سه مهاجم انتحاری سه شنبه ۱۴ آگوست/اوت در مراکز پر جمعیت شهر زرنج مرکز ولایت نیمروز خود را منفجر ساختند و موجب کشتن دست کم ۳۶ نفر و زخمی شدن بیشتر از ۱۰۰ نفر دیگر شدند.

سه مهاجم دیگر پیش از آنکه بتوانند جلیقه‌های خود را منفجر کنند، در برخورد با پلیس کشته شدند.

نیمروز در جنوب غرب افغانستان و در نزدیکی مرز با ایران واقع است.

اداره امنیت ملی افغانستان حالا می‌گوید سه شهروند ایرانی را به اتهام دست داشتن در این حملات، بازداشت کرده است.

بنابر گزارش اداره امنیت ملی افغانستان، در این عملیات دو ایرانی دیگر که قصد انجام حمله انتحاری بر مراسم جشن استقلال در شهر زرنج را داشتند، نیز کشته شدند.

شفیق‌الله طاهری معاون سخنگوی اداره امنیت ملی افغانستان در گفتگو با بی بی سی فارسی گفت عملیات برای بازداشت این افراد شب پیش از وقوع حملات انتحاری چهارشنبه در منطقه 'خواجه کریم' شهر زرنج آغاز شد.

در بیانیه ریاست امنیت افغانستان آمده که "عملیاتی علیه یک گروه تروریستی و انتحاری که قصد انجام حملات زنجیره‌ای را در روز استقلال کشور در شهر زرنج داشتند، صورت گرفت. در نتیجه این عملیات دو تن از آنها به شمول سازمانده این گروه بنام ملا ستار و عبدالله اتباع ایرانی کشته و سه تن دیگر به نامهای احمد رودینی، اهل سرخس در نزدیکی مشهد، عابد جهان دیده، اهل سراوان در سیستان و بلوچستان ایران و عبدالغفور براهوی، اهل زابل ایران، همراه با یک تعداد ریموت کنترل (کنترل از راه دور)، وسایل انفجاری و ۱۸ جلد پاسپورت دستگیر شدند."

آقای طاهری گفت این افراد آموزش‌های نظامی را در ایران فرا گرفته اند: "آنچه که معلوم و مسلم است این است که افرادی دستگیر شده اتباع ایران هستند. این افراد در اعترافات خود در جریان تحقیقات ابتدایی گفتند که در داخل خاک ایران و در پایگاه‌های نظامی که در کشور ایران مستقر است و در ساحه (منطقه) تحت تسلط دولت و حاکمیت جمهوری اسلامی قرار دارد، آموزش نظامی دیده‌اند."

آقای طاهری در پاسخ به این سوال بی بی سی که آیا این افراد با دولت ایران در تماس بوده اند گفت: " تا هنوز در این زمینه جزییات نداریم، تحقیقات ما جریان دارد و هر زمانیکه جزییات بدست آمد، با شما در میان خواهیم گذاشت."

بنابر گزارش اداره امنیت ملی افغانستان، افراد بازداشت شده اعتراف کرده اند که شش ماه قبل به وسیله "ملا ستار" اهل زاهدان جذب شده و بعد از فراگرفتن تعلیمات نظامی در ایران به دستور ملاستار "برای فراگرفتن هر چه بیشتر تعلیمات تروریستی" به پاکستان اعزام شده و بعد از آن برای انجام حملات تروریستی به ولایت نیمروز افغانستان آمده اند.

اداره امنیت ملی افغانستان می‌گوید عاملان حملات انتحاری روز سه شنبه نیز، اعضای این گروه بودند که با دستگیری این افراد، با "سراسیمگی دست به حملات بی هدف زدند و درنتیجه ده‌ها تن غیرنظامی را کشتند."

ناتو بار ها ایران را متهم کرده که به گروه های شورشی در افغانستان کمک تسلیحاتی فراهم می‌کند، اما این نخستین باریست که شهروندان ایران در پیوند با حملات انتحاری در افغانستان بازداشت شده اند.

یک ماه پیش اعضای شورای اصلاحی و مشورتی در ولایت هلمند، هشدار دادند که برخی از شهروندان پاکستان و ایران در تلاش برای گرفتن شناسنامه افغانی هستند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024