پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 16.08.2012, 13:50


شامگاه چهارشنبه ۲۵ مرداد ماه ۶۱ زندانی سیاسی زندان اوین آزاد شدند و تعدادی از زندانیان نیز شامل کاهش مدت زندان و تخفیف مجازات شده‌اند. عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران روز سه شنبه ۲۴ مرداد ماه از عفو ۱۳۰ زندانی امنیتی به مناسبت عید فطر خبر داده بود و آن را شامل عفو رهبری خواند.

بیشتر زندانیانی که یک روز پس از صحبت های دادستان تهران از زندان آزاد شدند نیمی از محکومیت خود را گذارنده بودند. همچنین شمار زیادی از زندانیان سیاسی در زندان اوین و دیگر زندان ها وجود دارند که نیمی از دوران محکومیت خود را پشت سر گذاشته اند اما شامل حال عفو نشده اند، زندانیانی مانند سیامک قادری و محمد صدیق کبودوند. زندانیانی که تا به حال آزاد شده اند فقط شامل زندانیان زندان اوین هستند در حالیکه شمار زیادی از زندانیان سیاسی در زندان های مانند رجایی شهر کرج ، کارون اهواز و زندان های دیگر ایران وجود دارند.

دادستان تهران روز سه شنبه اعلام کرده بود۹۰ نفر از محکومانی که مورد عفو قرار گرفته اند در حال گذارندان دوران زندان خود هستند اما اعلام نشد که ۴۰ زندانی دیگر ازمجموع ۱۳۰ زندانی مورد عفو واقع شده اگر در حال گذراندن دوران حبس خود نیستند کجا و چه کسانی هستند.

براساس گزارش وب سایت کلمه زندانیان سیاسی که تا این لحظه آزاد شده اند عبارتند از نازنین خسروانی، صدف ثابتیان، مژگان محمدیان، شمیم زین العابدینی، اشرف علیخانی، معصومه یاوری، میترا عالی، حمیدرضا ایزد یاری، علیرضا اخوان، بهنام نظری، امیر بهمنی، محسن پورضیایی، محمدرضا پونکی، حسن تبریزی، محمدرضا تقی نژاد کاشانی، امیراحسان تهرانی سخاوت، حسین ثابت، محسن جوادی افضلی، آبتین جهانیان، حمیدرضا خادم، عبدالرضا دهقان، احمد ربیعی، مهدی رضایی، آرش ریکی، علی سالم، علیرضا سمیعی، محمدحسین سهرابی راد، ابراهیم شکوهی زاده، حسام شهسواری، کیوان شیرازی، محمداسماعیل صحابه تبریزی، سروش صفاوردی، رضا عزیزی، میکائیل عظیمی، معصوم فردیس، مشتاق فروهرپاک، عرفان قانعی فر، امیرعبدالله کاظمی، محمدمهدی کریمان اقبال، مهدی کوهکن، علیرضا کیا، امیر لطیفی، فرزان متینی اصل، عادل محمدحسینی، بیژن مرادی، علی مصطفایی، حمیدرضا مقدسی، علی ملاحاجی، علی ملیحی، هومان موسوی، رضا مولوی، پوریا نادری، نوید نزهت، امید نوروزیان، علی نظری، مهدی فراهانی، مزدک علی نظری، اشکان الهیاری، محمدجواد شاهپری، فرشاد قربانپور، آرش رهایی مهر، علی گودرزی، مجتبی احمدی، امیرعلی اقا یاری، جواد راستجو، علیرضا سمیعی، هادی عرب اولادی، حمزه کرمی.

۶۱ زندانی سیاسی در حالی غروب چهارشنبه از زندان اوین آزاد شدند که بسیاری از زندانیان سیاسی در زندان های متفاوت با وضعیت سلامتی نامناسب مواجهند و بعضی از آنها نیاز به درمان در خارج از زندان را دارند مانند عبدالفتاح سلطانی، محمد داوری و عبدالرضا قنبری. برخی از زندانیان نیز پس از چند سال مدت زندان حتی از داشتن یک روز مرخصی محروم بوده اند مانند عبدالله مومنی، ضیا نبوی، شبنم مدد زاده، نسرین ستوده، عیسی سحرخیز، رضا شهابی، مجید توکلی، مسعود باستانی و محمدسیف زاده . برخی از این زندانیان بارها در اعتراض به نداشتن مرخصی دست به اعتصاب غذا زده اند مانند محمد صدیق کبودوند، زندانی سیاسی زندان اوین که برای داشتن حتی یک روز مرخصی برای ملاقات فرزند بیمارش دست به ۵۲ روز اعتصاب غذا زد. او هنوز از سوی مقامات پاسخی نگرفته است.

همچنین روز گذشته، چهارشنبه ۲۵ مرداد ماه، عیسی سحرخیز، معاون مطبوعاتی دولت خاتمی در نامه ای خطاب به دادستان تهران خواستار استفاده قانونی از حق مرخصی شد. او پس از اتفاقات انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ دستگیر شد و در این مدت حتی یک روز هم مرخصی نداشته است و از اسفند سال گذشته تا به حال به دلیل وضع وخیم جسمیش در بیمارستان بستری است. او در این نامه که در وب سایت کلمه منتشر شده است، با اشاره به آزادی و حق مرخصی زندانیان سیاسی به مناسبت عید فطر از دادستان تهران خواستار مرخصی شده و نوشته است که با توجه به گذراندن ۳ سال از دوران حبسش باید به طور قانونی به او مرخصی اعطا شود. او از اسفند ماه سال گذشته تا کنون در بیمارستان بستری است و پزشکان برگشت او را به محیط زندان بسیار خطرناک دانسته اند با این حال خانواده این زندانی مجبور هستند علاوه بر مخارج بیمارستان، مخارج زندگی روزانه ۳ سرباز و ماموری که از او محافظت می کنند را تامین کنند که به گفته فرزند این زندانی در گفتگوی با کمپین بین المللی حقوق بشردرایران هزینه بسیارگزافی را شامل می شود.

همچنین همسر ابوالفضل قدیانی، زندانی ۶۷ ساله سیاسی به کمپین بین المللی حقوق بشر گفت که علیرغم پیگیری های فراوان به همسرش مرخصی اعطا نشده و روز سه شنبه ۲۴ مرداد از بیمارستان به زندان اوین مجددا فرستاده شده است. ابوالفضل قدیانی در تاریخ ۱۱ مرداد به دنبال حمل قلبی در بیمارستان بستری شد اما علیرغم تجویز پزشک برای داشتن مرخصی درمانی مسولان قضایی با مرخصی او مواففت نکرده و روز سه شنبه او را به زندان برگردانده اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024