شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 14.08.2012, 1:06


پیام همدردی و هشدارآمیز نمایندگان ادوار مجلس خارج کشور به مناسبت فاجعه زلزله آذربایجان

وقوع حادثه هولناک زلزله، این بار در شهرستان های ورزقان، اهر و هریس فاجعه آفرید و جان عزیز بسیاری از هموطنان مان را قربانی خود نموده و موجب مصدومیت و آوارگی افراد زیادی شد. ضمن تسلیت به خانواده گرامی قربانیان و همدردی با آنان و مردم سرافراز آذربایجان شرقی، خود را شریک غم و اندوه آنان دانسته و از ایزد منان برای بازماندگان این مصیبت بزرگ سلامتی و بردباری آرزومندیم.

از آنجا که متاسفانه رسانه ملی کشور از وظیفه انسانی و ملی خود در اطلاع‌رسانی متناسب سرباز زده و طبق گواه شاهدین معتبر، امر امدادرسانی با اختلال شدید مواجه بوده و ممکن است سیاست سانسور آن به دلایل ناموجه حکومتی مانند برگزاری کنفرانس غیرمتعهدها ادامه یابد، از هموطنان نوع‌دوست و اهالی رسانه و یاری‌رسان در داخل و خارج کشور به ویژه شهرهای نزدیک آنها تقاضامندیم به هر طریق ممکن از اطلاع‌رسانی و کمک به بازماندگان عزیز زلزله زده تا زمان بازسازی منازل و اسکان دائمی آنان دریغ ننمایند.

هر چند تلاش‌های مردمی و پرسنل وظیفه‌شناس نهادهای امدادرسان شایسته تقدیر است ولی کم‌توجهی مسئولان مرتبط به هشدارهای کارشناسان خبره زلزله جای تاسف دارد. تاسف‌بارتر آنکه در حالیکه متخصصین امر زلزله در مواقع مختلف خواهان اولویت‌گذاری بر مقاوم‌سازی بافت‌های قدیمی و آسیب‌پذیر زلزله‌خیز بوده‌اند، مسئول وقت مدیریت بحران کشور ماهها قبل و درست در زمان برگزاری نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور از امضای تفاهم‌نامه با حوزه علمیه برای کاهش بلایای طبیعی خبر می‌دهد!(۱). درحالیکه راه پیشگیری تن دادن به نظرات کارشناسان امر است نه امضای تفاهم نامه با حوزه علمیه. از سوی دیگر واقعیت آن است که افکار عمومی به شدت از صرف توان مالی و مهندسی کشورمان در برخی ممالک دیگر مانند آمریکای لاتین و مشابه آنها به جای اولویت‌گذاری در درون کشور به شدت و به حق گلایه‌مند است.

در پایان از مسئولین حکومتی و نظارتی انتظار می‌رود تا دیر نشده هشدار دلسوزانه و کارشناسانه روز گذشته پدر علم زلزله شناسی ایران(۲) را در مورد امکان قوی وقوع زلزله های خطرناک در سایر نقاط کشور و ضرورت چاره اندیشی اساسی برای اقدامات پیشگیرانه را جدی گرفته و به مسئولیت خود عمل نمایند.

۲۲مرداد۱۳۹۱-۱۲آگوست۲۰۱۲
نمایندگان ادوار مجلس در خارج کشور
نورالدین پیرمؤذن، فاطمه حقیقت جو، احمد سلامتیان، اسماعیل گرامی مقدم، رجبعلی مزروعی، علی اکبر موسوی (خوئینی) و حسن یوسفی اشکوری

------------------------------
۱) مصاحبه سردار حسین باقری مسئول وقت مدیریت بحران وزارت کشور -روزنامه فرهیختگان ۱۹آبان ۱۳۸۹
http://www.farheekhtegan.ir/content/view/16025/50/
۲)- مصاحبه روز گذشته دکتر بهرام عکاشه پدر زلزله شناسی کشور با خبرگزاری کار ایران - ایلنا
http://www.ilna.ir/newsText.aspx?id=292156



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024