پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 13.08.2012, 2:10



در ساعاتی که بخشی از کشور بر اثر زمین‌لرزه ویران شده و مردم در منطقه زلزله‌زده نیازمند کمک‌های فوری هستند, صدا و سیمای جمهوری اسلامی به جای نشان دادن تصاویر ویرانی‌های اهر و هریس و ورزقان، تصاویر قدیمی درگیری‌های فلسطینی‌ها با نظامیان اسرائیلی را پخش می‌کند و به دروغ از آرامش منطقه و رسیدگی کامل به آسیب دیدگان زلزله و پایان عملیات امداد و نجات سخن به میان می‌آورد و با پخش طنز مبتذل «خنده بازار»، به تمسخر مردم سوگوار می‌پردازد.

و در ادامه همین سیاست وزیر کشور هم در دروغی آشکار از پایان عملیات امداد و نجات سخن گفت و وزیر بهداشت هم تنها مشکل باقی مانده را دفن جنازه‌های بر زمین مانده اعلام کرد؛ و این در حالی بود که نماینده اهر و هریس می‌گوید در برخی از روستاها نه تنها هیچ کمکی دریافت نشده، بلکه هنوز مردم نتوانسته‌اند آوارها را جابه‌جا کنند و بدین ترتیب مشخص نیست چند نفر زیر خاک مدفون شده و یا زنده اند و منتظر نجات.

در این حال گزارش خبرنگار کلمه از تبریز حاکی از آن است که برخلاف اخبار و گزارش های رسانه‌های رسمی و حکومتی، آمار کشته‌ها به مراتب بیشتر از رقم اعلام شده است، به طوری که برخی پزشکان حاضر و افراد مطلع از عدد بیش از هزار نفر برای قربانیان صحبت می کنند و حتی یکی از پزشکان بیمارستان شهدای تبریز از مرگ بالغ بر هزار و پانصد نفر بر اثر زلزله روز شنبه سخن می‌گوید.

بر اساس این گزارش، یکی از پزشکان حاضر در منطقه که شخصا به روستاهای تخریب شده بر اثر زلزله نیز تردد داشته، به خبرنگار کلمه می گوید تعداد کشته شدگان زلزله اخیر تاکنون بیش از ۱۵۰۰ نفر بوده است. این در حالی است که پیش از این هم یک نماینده سابق مجلس به آمار غیررسمی نزدیک به هزار نفری قربانیان زلزله اشاره کرده بود.

این گزارش حاکی است در بیمارستان شهدای تبریز، آشپزخانه و سالن کنفرانس هم به دلیل مراجعه بالای مصدومان و مجروحان زلزله، به استقرار و بستری شدن آسیب دیدگان اختصاص یافته اند.

یکی از پزشکان این بیمارستان در گفت‌وگو با خبرنگار کلمه، گفته است که تعداد مراجعین به بیمارستان پس از زلزله اخیر حدود ۴۵۰ نفر بوده که در شب و روز گذشته بیش از ۵۰ عمل جراحی بزرگ ناشی از انواع شکستگی بر اثر زلزله اخیر در این بیمارستان صورت گرفته است.

این پزشک تاکید می کند که کادر پزشکی بیمارستان در حالت آماده باش هستند و بیشترین تعداد بستری شدگان زلزله اخیر در همین بیمارستان جای گرفته اند. با این حال تعداد دیگری از مجروحان نیز در شهرستان های اردبیل و ارومیه منتقل شده‌اند.

به گزارش خبرنگار کلمه از تبریز، صحنه‌هایی تلخ و دردناک از آسیب دیدگان زلزله در بیمارستان شهدای تبریز قابل مشاهده است؛ برخی با جنازه‌ای مبهوت به گوشه‌ای وامانده و یکی هم پدری است که از روستای زلزله زده‌ی علویق که از سهل انگاری مسوولان در رسیدگی به زلزله زدگان معترض است.

این پدر در گفت‌وگو با کلمه، با بغض و اشک از فرزند ۶-۷ ماهه‌اش می گوید که به دلیل تاخیر در امدادرسانی، جنازه‌اش را با دستان خود از زیر آوار بیرون کشیده و حالا هم پشت در اتاق عمل این بیمارستان منتظر شنیدن خبری از حال فرزند دیگرش است که ۹ سال دارد.

او با بیان اینکه فرزند دیگری هم دارد که در بیمارستان اهر بستری است، با گریه می‌گوید: حال فرزندم را دیدید که چگونه است؟ زلزله ۵ عصر رخ داد و تازه امروز ساعت ۲ پتو آوردند، هنوز تیم پزشکی به روستای ما نرسیده است. همراهش هم می گوید: مردم خودشان به داد هم رسیدند. روستای ما کاملا با خاک یکسان شده است.

این گزارش می افزاید: اتاق‌های بیمارستان بوی درد و زخم آوار گرفته‌اند. تعداد دیگری از کودکان شب گذشته در این بیمارستان در وضعیت وخیمی به سر می بردند که تلاش پزشکان برای احیا بر روی بدن آنان جواب نداده و جان باخته اند. مجروحانی از سنین مختلف را می بینی؛ پیر و جوان، و برخی که وخامت حالشان نشان می دهد عمرشان دیری نمی پاید.

خبرنگار کلمه از بیمارستان دیگر تبریز، بیمارستان امام رضا نیز گزارش می‌دهد که پزشکان آن، تعداد مراجعین بعد از زلزله را ۳۰۹ نفر اعلام می کنند که ۲۱ نفر از آنها در بیمارستان و ۲۰ نفر در راه جان باخته اند، ۱۱۴ نفر هم بستری شده و بقیه هم سرپایی معالجه شده اند.

کمبود نان و موارد خوراکی و نیز آب آشامیدنی هم مشکلی است که در اکثر گزارش‌ها از مناطق زلزله زده به آن اشاره می شود، از جمله عصر ایران که گزارش داده: در ورودی شهر ورزقان کامیون‌های حامل بیسکویت و آب معدنی به چشم می‌خورند. مردم زلزله زده به دنبال کامیون در حال حرکت می دوند و از داخلشان مواد خوراکی می‌گیرند.

این گزارش همچنین با اشاره به اینکه ورزقان دو بخش و ۱۶۰ روستا دارد، آمار کشته های برخی از این روستاها را به این ترتیب اعلام کرده است: روستای زنج آباد ۱۴ کشته، روستای شخملو ۳۵ کشته، میرزا علی کندی ۱۴ کشته و علی بیک دی ۶ کشته. خبرنگار عصرایران با اشاره به کمبود نان در این مناطق به عنوان نکته ای که زلزله زدگان از آن شکایت می کنند، فرآیند اسکان در ورزقان صورت گرفته اما افراد محلی گزارش می دهند که با گذشت ۲۴ ساعت از زلزله، در برخی از روستاهای بین ورزقان و اهر فرآیند امدادرسانی آغاز نشده است! این افراد می گویند که اکثر روستاها تخریب شده اند و با این حال نه چادری برای زلزله زدگان ارسال شده و نه کمکی برایشان فرستاده شده است.

این در حالی است که عباس فلاح باباجان نماینده اهر و هریس در مجلس نهم خواستار آن شده که مردم کمک های و نیازهای اولیه زلزله زدگان را به جای اینکه به هلال احمر بسپارند تا در آنجا خراب شود، به صورت اکیپ‌های خودجوش، خودشان این کمک‌های اولیه را به دست مردم زلزله زده در روستاها برسانند!

این نماینده مجلس که در روستاهای اهر و هریس مستقر است، با اشاره به اینکه خبرنگارهای خبرگزاری های رسمی فقط گاهی به منطقه زلزله زده می آیند و به صورت نمایشی فیلمی تهیه می‌کنند و می روند، تاکید می‌کند:‌ روستاهای ما شدیدا به کمک مردم دلسوز و خردمند مردم ایران نیاز دارد. خواهش می کنم این صدا را به گوش مسولان و به گوش ایرانیان و آذری های عزیز برسانید که مردم ارسباران شدید به کمک آنها نیاز دارند.

فلاح همچنین ادعای مسئولان دولتی مبنی بر پایان کار امداد و نجات را هم تکذیب می کند و می گوید: روستاهای ما تله های خاک هستند و کسی زورش نمی رسد این تله های خاک را بلند کند و کشته شدگان را از زیر خاک بیرون بکشند. هنوز آوار برداری در روستاها تمام نشده، دویست تا خانه ویران شده چطور مردم می توانند این ویرانه ها را بردارند و ببینند عزیزان شان زیر این ویرانه ها هستند یا به تبریز رفته اند.

او هشدار می‌دهد که: اگر بازمانده‌های زلزله همینطوری بمانند دو روز دیگر می‌میرند. به داد مردم برسید. اگر احساس کنید که دیگر به کمک های شما نیاز ندارند این مردم جان شان را از دست می دهند.

نماینده پیشین اهر و هریس هم از بی توجهی رئیس دولت و رئیس مجلس به مردم زلزله زده انتقاد کرده و می گوید: اول اینکه چون مردم اهالی این شهرستان ها از نظر اقتصادی وضعیت خیلی خرابی دارند. و پس از زلزله هم خانه هاشان خراب شده، سقف خانه هاشان شکسته شده حتی خود شهرها، روستا ها هم که در حدود پنجاه و برخی روستاها ۶۰ درصد تخریب شده است.

وی از عملکرد صدا و سیما هم انتقاد می‌کند و می گوید: از دیروز که حوالی ساعت پنح زلزله شش و نیم ریشتری رخ داد تا صبح امروز اصلا امداد رسانی خصوصا در روستاها خیلی خوب نبود و حتی خبررسانی هم خوب نبود. مثلا بی بی سی بهتر از رسانه ملی خودمان گزارش های مربوط به زلزله را پخش کرد.

این نماینده هم آمار ادعایی مسئولان درباره کشته شدگان زلزله را زیر سؤال می برد و تصریح می کند: متاسفانه آماری که پزشکی قانونی می گوید بیش از سیصد نفر کشته شده، اما تعدادی از کشته ها را در خود روستاها دفن کرده‌اند. بالای دو هزار نفر زخمی شدند و آمارها هم نشان می دهد میزان کشته شده ها به هزار نفر هم برسد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024