سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 10.08.2012, 21:40


دویچه وله: آمریکا اعلام کرده که تحریم‌های جدیدی را علیه حزب‌الله و ایران، مهم‌ترین حامیان سوریه در منطقه به اجرا گذاشته است. هدف از تحریم‌های جدید، کاستن از امکان کمک متحدان سوریه به سرکوب و کشتار شهروندان این کشور است.

ایالات متحده روز جمعه (۲۰ مرداد، ۱۰ اوت) از اعمال تحریم‌های جدید علیه رژیم بشار اسد و مهم‌ترین حامیانش، ایران و حزب‌الله لبنان خبر داده است. هدف از این اقدام، افزایش فشار بر حکومت متزلزل بشار اسد برای پایان دادن به کشتار مخالفان و خشونت گسترده علیه آنها عنوان شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه و وزارت خزانه‌داری آمریکا از تصویب طرح‌های جدید برای مقابله با اقدامات سرکوب‌گرانه حکومت سوریه خبر داده‌اند. آمریکا از مخالفان سوریه حمایت می‌کند و بارها تاکید کرده که بشار اسد باید از قدرت کناره‌گیری و زمینه گذار سیاسی در این کشور را فراهم کند.

این تحریم‌ها یک روز پیش از سفر رسمی هیلاری کلینتون به ترکیه اعلام شده؛ سفری که برای بررسی بحران سوریه انجام می‌شود و گفته شده که خانم کلینتون در جریان آن با برخی از رهبران مخالفان و نمایندگان «ارتش آزاد سوریه» نیز دیدار خواهد کرد.

در تحریم‌های جدیدی که از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا اعمال شده، گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان، به‌خاطر حمایت از بشار اسد و ارتباطاتش با حکومت سوریه، در لیست سازمان‌های تحت تحریم قرار گرفته است. مقام‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای گفته‌اند حزب‌الله نقش چشمگیری در سرکوب شهروندان سوری دارد.

حزب‌الله لبنان پیش از این هم توسط ایالات متحده در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار گرفته و تحت تحریم‌های آمریکا است، اما تحریم جدید بیشتر با هدف از بین بردن امکان کمک‌رسانی حزب‌الله به جریان سرکوب در سوریه وضع شده است.

دومین بخش از تحریم‌های جدید علیه کمپانی نفتی سیترول سوریه است. این کمپانی که دولت سوریه مالکیت آن را بر عهده دارد، به خاطر مبادلات تجاری‌اش با ایران تحت تحریم قرار گرفته تا از این طریق منبع اصلی درآمدهای حکومت ایران و سوریه، به طور هم‌زمان تحت تاثیر قرار گیرد.

پاتریک ونترل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «این نوع مبادلات تجاری هم به ایران در توسعه برنامه بحث‌برانگیز هسته‌ای کمک می‌کند و هم می‌تواند تامین‌کننده منابع مالی برای سرکوب شهروندان سوریه باشد.» مقام‌های وزارت خارجه آمریکا می‌گویند این اقدام پیام قاطعی برای ایران است، تا دست از حمایت بی‌قید و شرط و توجیه‌ناپذیرش از حکومت بشار اسد بردارد. به اعتقاد آنها ایران در نقض سیستماتیک حقوق بشر در سوریه، نقشی کلیدی دارد.

با توجه به حمایت قاطع روسیه و چین از سوریه و وتوی سه قطعنامه علیه حکومت سوریه در شورای امنیت، آمریکا قصد دارد استراتژی‌های خود برای پایان دادن به بحران در سوریه را از مجراهایی خارج از شورای امنیت سازمان ملل پیگیری کند.

در ماه گذشته هم آمریکا ۲۹ نفر از عوامل رژیم بشار اسد، از جمله وزرای اقتصاد، دادگستری و رئیس بانک مرکزی سوریه را تحت تحریم قرار داده بود. آمریکا پیش از آن هم دارایی‌های ۱۰۰ نفر از وابستگان حکومت سوریه را مسدود کرده و کمپانی‌های آمریکایی را از معامله با آنها منع کرده بود. هدف از این اقدامات، افزایش فشار بر حلقه متشکل از افراد نزدیک به بشار اسد است.

درگیری‌ها در سوریه همچنان ادامه دارند. حلب، بزرگ‌ترین شهر سوریه و مهم‌ترین مرکز اقتصادی این کشور زیر بمباران گسترده نیروهای وابسته به حکومت است. در ۱۷ ماهی که از آغاز خیزش مردمی در سوریه می‌گذرد، تا کنون بیش از ۲۱ هزار نفر از شهروندان این کشور در جریان درگیری‌ها و ناآرامی‌ها کشته شده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024