جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 31.07.2012, 19:11


دویچه وله: گروه‌های اپوزیسیون سوریه روز سه‌شنبه (۳۱ ژوئیه ۲۰۱۲) در نشستی در قاهره توافق کردند که هیثم المالح، حقوقدان و فعال حقوق بشر سوری ریاست دولت انتقالی سوریه را به عهده گیرد.

خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد که هیثم المالح مسئولیت تشکیل دولت در تبعید را که مقر آن در قاهره خواهد بود، به عهده گرفت. المالح در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه با تایید این خبر گفت: «من مسئولیت تشکیل دولت انتقالی را پذیرفتم و برای تشکیل کابینه با همه‌ی گروه‌های اپوزیسیون سوریه در خارج و داخل کشور مشورت خواهم کرد.»

مالح که مسلمانی محافظه‌کار با سابقه مثبتی در دفاع از حقوق بشر است، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اضافه کرد: «وقتی بشار اسد از قدرت کناره‌گیری کند یا برکنار شود، نباید در وضعیتی نابسامان و بدون هیچ برنامه‌ی سیاسی مشخصی باشیم. هدف از تشکیل این دولت در تبعید، آمادگی برای قبول مسئولیت‌ها و هدایت کشور با برنامه‌ریزی قبلی و هزینه‌های کمتر است.»

هیثم المالح برای تشکیل این دولت انتقالی با چالش‌های جدی مواجه است؛ گروه‌های مختلف اپوزیسیون سوریه با اختلاف نظرهای شدیدی مواجه هستند و المالح موظف است با چاره‌اندیشی برای این اختلافات، دولتی با حضور نمایندگان همه‌ی گروه‌های مخالف تشکیل دهد.

ابراز نگرانی سازمان ملل از وضعیت شهروندان حلب

گروه‌های مختلف اپوزیسیون سوریه در شرایطی بر سر انتخاب رئیس دولت انتقالی به توافق رسیدند که نبردهای خونین همچنان در شهر حلب ادامه دارد. ترکیه اعلام کرده است که تنها در ۴۸ ساعت گذشته ۲۰۰ هزار نفر از اهالی حلب به مرزهای این کشور فرار کرده‌اند.

سازمان ملل با اعلام نگرانی شدید از وضعیت مردم حلب، خواهان کمک‌های انسانی برای رسیدگی به وضعیت شهروندان حلب شد.

ملیسا فلمینگ، سخنگوی کمیسریای عالی رسیدگی به امور پناهندگان وابسته به سازمان ملل متحد، در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز با "بحرانی" خواندن وضعیت شهروندان حلب گفت: « هزاران تن از مردم هراسان در تلاش هستند تا در مساجد یا مدارس پناه گیرند. این‌ها مردمی هستند که یا توانش را نداشتند تا شهر را ترک کنند یا به عمق خطر حمله به شهر توجه نداشتند و ترجیح دادند در خانه ‌و کاشانه‌‌ی خود باقی بمانند.»

فلمینگ با تاکید بر این‌که مسیر فرار نیز، مسیری پر از دشواری است، اضافه کرد: «در اکثر مواقع مسیری که شهروندان باید برای فرار به مرز کشورهای همسایه طی کنند، پر از ماموران امنیتی، پست بازرسی و نظامیان یا گروه‌های مسلح است.»

رویترز گزارش می‌دهد که نزدیک به ۷۰۰۰ تن از مردم شهر حلب در خوابگاه‌های دانشگاه این شهر پناه گرفته‌اند و هزاران تن دیگر به مدارس و مساجد پناه برده‌اند تا از حمله‌ها در امان بمانند.

ملیسا فلمینگ می‌گوید بررسی‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که بیش از ۱۸ هزار نفر از ساکنان شهر حلب که ۲ و نیم میلیون نفر جمعیت دارد، خانه‌های خود را از دست داده و آواره شده‌اند. شمار پناه‌جویان سوری تنها در ترکیه در حال حاضر نزدیک به ۴۳ هزار و ۵۰۰ تن برآورد می‌شود.

آلمان از تلاش یک سوری برای "جاسوسی" خبر داد

از سوی دیگر روز سه‌شنبه (۳۱ ژوئیه ۲۰۱۲) مقامات قضائی آلمان اعلام کردند که یک شهروند ۳۵ ساله تابع سوریه که در اوایل سال جاری میلادی در آلمان بازداشت شده، متهم به جاسوسی برای دولت بشار اسد است.

دفتر دادستانی آلمان فدرال در بیانیه‌ای که درباره‌ی اتهام این شهروند سوری منتشر کرد، توضیح داده است که این متهم که در سفارت سوریه در برلین کار می‌کرد، در سال ۲۰۱۰ برای شغلی در وزارت کشور آلمان نیز درخواست کار داد.

این متهم که دفتر دادستانی نامش را به شکل کامل فاش نکرده و از او با عنوان "اکرم" نام برده است، متهم است که از آغاز سال ۲۰۰۸ میلادی درباره‌ی فعالان اپوزیسیون سوری در آلمان جاسوسی و کسب اطلاعات کرده و این اطلاعات را در اختیار سفارت سوریه در برلین می‌گذاشته است.

نتایج تحقیقات دادستانی آلمان نشان می‌دهد که در چند مورد اخبار و اطلاعاتی که این فرد سوری در اختیار مقامات سوریه قرار داده است، موجب شد که مقامات امنیتی خانواده‌های فعالان سوری مقیم آلمان را که ساکن سوریه هستند احضار، بازجویی و گاه بازداشت کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024